Hrách

Kdo by neznal pohádku O princezně na hrášku? Jedna malá kulička a jaké způsobila princezně problémy, pamatujete? Byla chudák celá rozlámaná a nevyspalá. Hrášek je ale další druh luštěniny našemu tělu prospěšný, který by měl být součástí našeho jídelníčku.

Rostlina

Hrách je jednoletá 60 až 120 cm vysoká bylina. Stonek má někdy podélně srostlý, na konci je přeměněn v úponek. Má výrazné palisty. Listy jsou tvořeny třemi páry lístků a vrcholový lístek přechází v úponek. Kvete bíle. Plody - semena jsou v luscích po 4 až 13 semenech, která jsou zelená a kulatá.

Výskyt

Původně planý druh Pisum elatius (překlad: hrách vyvýšený), vyskytující se ve Středomoří, Zakavkazí, Přední Asii a Afghánistánu byl znám již ve starověku. Do Evropy se přes Itálii dostal ve středověku. Dnes je hrách velmi rozšířen po celé Evropě.

Druhy

Stejně jako u čočky, i u hrachu existují různé odrůdy, které se zpravidla nazývají a rozlišují podle barvy semen. Nejznámější a nejrozšířenější jsou hrách zelený a hrách žlutý, které se ještě dělí na loupaný a neloupaný. Plně vyzrálý žlutý loupaný a většinou i půlený hrách se nemusí před vařením namáčet. Protože je zbavený tuhých slupek, je lépe stravitelný. Hodí se na přípravu pyré nebo hustých polévek i jako příloha k uzeninám. Zelený loupaný je sladší než žlutý a rovněž jej není potřeba namáčet. Připravují se z něj chutné polévky s vývarem ze šunky a lze z něj udělat velmi jemnou hrachovou kaši. Žlutý neloupaný hrách se v našich kuchyních používá častěji než loupaný. Před vařením je ale nutné ho alespoň 8 hodin dopředu namočit . Je výborný do polévek, šouletu i jako hlavní jídlo. Zelený neloupaný je téměř shodný se žlutým, jen doba varu bývá kratší.

Složení

Rovněž jako čočka má i hrách vysoký obsah vitamínů B. Z dalších vitamínů v něm nalezneme A, C, E, H a K. Z prvků je nejvíce zastoupen draslík, následován fosforem a doplněn sírou, hořčíkem, vápníkem, sodíkem, železem, manganem, mědí, zinkem, niklem, jodem, chrómem a selenem. V neposlední řadě hrách obsahuje také kyseliny listovou a pantotenovou.

Účinky na organismus

Hrách je velmi důležitá potravina, protože dodává tělu mnoho potřebných živin - bílkovin, tuků a sacharidů. Je důležitá především pro ty, kteří nejedí maso a masné výrobky. V kombinaci se zeleninou a obilovinami poskytuje plnohodnotné bílkoviny. Hrách je velmi sytý a vydatný. Patří mezi semena blokující proteázu a tím působí preventivně proti rakovině. Dále pak podporuje růst buněk, pomáhá při zácpě, podporuje růst svalů, aktivuje látkovou přeměnu v buňkách, posiluje nervy, zlepšuje vidění, snižuje hladinu cholesterolu, posiluje vlasy a zbavuje organismus jedovatých látek.

Použití v kuchyni

Čerstvý hrášek chutná výborně syrový. Sušený se vaří na mnoho způsobů. Připravujeme z něj polévky, kaše, přílohy. Některým lidem způsobuje nadýmání, díky tzv. oligosacharidům. To můžeme odstranit tím, že k hrachu při vaření přidáme bazalku a saturejku. Sterilovaný jej přidáváme do nejrůznějších salátů, rizot, ale výborně slouží i jako součást zeleninové oblohy k masům.

Hrachový kotlík s párkem

Ingredience:

125 g loupaný zelený hrách, 125 g loupaný žlutý hrách, 1 litr zeleninový vývar, 250 g brambory, 2 ks pórek, 250 g mrkev, 1 svazek čerstvá majoránka, 4 ks párek, sůl, mletý pepř, petrželka na ozdobu

Postup:

Oba druhy hrachu vaříme v zeleninovém vývaru zhruba 60 minut. Brambory oloupeme, omyjeme a pokrájíme na kostičky. Pórek i mrkev očistíme, omyjeme a obojí nakrájíme na kolečka. Majoránku pečlivě opláchneme, dosucha vytřepeme a otrháme lístečky. Asi po 40 minutách vaření přidáme k hrachu brambory, zeleninu a polovinu majoránky. Párky dáme do směsi asi 10 minut na prohřátí. Jídlo osolíme, opepříme, posypeme zbylou majoránkou a ozdobíme snítkou petrželky. A co vy a hrách? Je součástí vašeho jídelníčku, nebo jste mu na chuť ještě nepřišli?
Článek se mi líbí (Článek se líbí 1 uživateli)
autor článku:

Hrách

Recepty: 1415

Fotografie článku: Hrách

Komentáře k článku Hrách

Celkový počet komentářů: 6
  • Luštěniny zvlášť, maso zvlásť... a uzeniny nejlépe vůbec :) biosiminka 08.12.2010 10:57:27

    Kombinace luštěniny s živočišnou bílkovinou typu párek, vejce, uzené, ..., je sice velmi častá, a to bohužel i v jídelníčku většiny školáků ve školní jídelně, či dokonce už ve školce, ale každopádně a bez debat VELMI ŠKODLIVÁ. Pak může být hrách zdravotně prospěšný jak chce, a také je, ale kombinace s masem či vejcem všechny výhody zabije, a ještě se ve výsledku podpoří ten známý nadýmavý efekt. A ve střevě to pak všechno vesele hnije.

    Kdepak, hrách, čočku, cizrnu, fazole, sóju, ..., to vše zásadně v MENŠÍM MNOŽSTVÍ jako součást každodenního jídla, a to v kombinaci s celozrnnou obilovinou a vařenou zeleninou (v létě třeba i syrovou, ale část krátce tepelně upravené by neměla chybět nikdy). Plný talíř luštěniny prospěšný nebude, už proto, že NADBYTEK BÍLKOVIN neškodí o nic méně než jejich nedostatek. Ostatně nedostatkem už snad v dnešní blahobytné době, kdy je vše naprosto dostupné, a mnohdy až strašidelně levné na úkor kvality, nikdo netrpí. Naopak se my Češi potýkáme s problémy plynoucími z toho přebytku - a nejen bílkovin.

    Zkrátka, hrášek ANO, ale pozor na kombinace a způsob přípravy. Mnoho lidí si pak může myslet, bůhvíjak se stravuje zdravě, když jednou měsíčně splácá hrachovou či čočkovou kaši, k níž přikusuje uzeninu plnou škodlivých látek a tuny soli, jež se s rostlinnou bílkovinou prostě vzájemně ruší, ale opak je pravdou...

    • Re: Luštěniny zvlášť, maso zvlásť... a uzeniny nejlépe vůbec :) kamila k. 31.01.2013 11:52:01

      Naprosto s vámi souhlasím. Škoda, že velká část lidí o tom nemá ani ponětí.Možná začít od těch školních jídelen? Ve stylu co se v mládí naučíš? Já osobně se učím vařit obiloviny atp až ted, v 33 letech. DOma to bylo vždycly vepřo knedlo zelo, a to nemusim.

  • Dobrý den, zkuste to podle tohoto receptu. Snad se dílo podaří:) http://recepty.vareni.cz/hrachova-kase/

  • Dobrý den, zkuste to podle tohoto receptu. Snad se dílo podaří:) http://recepty.vareni.cz/hrachova-kase/

  • Dobrý den, zkuste to podle tohoto receptu. Snad se dílo podaří:) http://recepty.vareni.cz/hrachova-kase/

  • hrachová kaše krpina 27.02.2007 13:14:15

    Hrachovou kaši vařím poprvé jak se zadělává, je to stejné jako u čočky? Mám hrách loupaný žlutý, poradí mi někdo?? Díky předem :-)

Celkový počet komentářů: 6
Celkem záznamů: 6
Přidat příspěvek k článku Hrách
* Povinné pole

Píšeme jinde

  • Mýty o bolestech zad

    Mýty o bolestech zad

    O bolestech zad kolují různé nepravdy. Jaké jsou ty nejčastější? A čeho se opravdu vyvarovat, aby záda nebolela? Vsaďte na vhodně zvolený pohyb, správnou matraci a nebojte se preventivní návštěvy u lékaře. Nejen starší generaci dokáží záda pěkně potrápit.

  • Diagnóza ztuhlý palec - bolestivá artróza

    Diagnóza ztuhlý palec - bolestivá artróza

    Vypadá jako palec vbočený (hallux vagus), ale jde o palec ztuhlý (hallux rigidus). Pro laika je rozdíl téměř k nerozeznání, ovšem zvyšující se bolestivost při chůzi a menší pohyblivost palce jasně naznačí, že něco není v pořádku.




přidat nový recept