Zamilujte si pohanku!

Proč? S pohankou totiž regenerujeme játra, podporujeme pružnost cév a hlavně bojujeme s křečovými žílami. Pohanka je vhodná hlavně pro bezlepkovou dietu.

Historie pohanky

Nejstarší archeologické nálezy pocházejí už z doby železné. Semena pohanky byla nalezena při archeologických vykopávkách u Azovského moře. Za kolébku pohanky se považuje Asie, hlavně oblasti dnešní Indie. Národy ji tam znaly již před 2500 lety. České jméno pohanka zřejmě získala ve 13. století při nájezdech Tatarů - pohanů. Ti ji totiž vozili v kožených měšcích zavěšených na sedlech. Tak se také pohanka do našich zemí rozšířila.

Fakta o pohancea vzhled

Pohanka je jednoletá rostlina s velice slabým kořenovým systémem. Dlouhou dobu patřila k málo známým obilninám. Díky rozšiřujícím se řadám vegetariánů, makrobiotiků a lidí nemocných s cévním systémem se zájem o pohanku rozrůstá. Nejvíce je rozšířena v Rusku, Indii, Číně, Japonsku, Polsku, Francii nebo Kanadě.

Lékařské účinky pohanky

Semena pohanky obsahují draslík, fosfor, vápník, železo, měď, mangan, zinek. Z vitamínů skupinu B, cholin, rutin a tokoferol (E). Pohanka je nejvíce ceněna pro vysoký obsah rutinu. Ten je obsažen v semenech, slupkách a hlavně v nati. Rutin působí léčivě na cévy v celém organismu. Vrací cévám pružnost a spolu s přítomným vitamínem E léčí na cévách chorobné změny. Reguluje krevní tlak Zmírňuje potíže s křečovými žílami na nohou. Účinek rutinu ještě násobí vitamín C, proto je nezbytné jíst k pohance syrovou zeleninu. Rutin s vitaminem C snižuje riziko trombózy, infarktu či mozkové mrtvice. Známý je léčebný účinek pohanky při praskání žilek v oku, obličeji, při zvýšené krvácivosti, žaludečních a dvanáctníkových vředech, střevních nádorech nebo při silné a déletrvající menstruaci. Pohanka je rovněž skvělá k detoxikaci, hlavně v těhotenství. Vitamíny B řady pomáhají tělu aktivovat energii podporující činnost nervů a příznivě ovlivňují stavy podrážděnosti, nechutenství a bolesti hlavy. Dalším důležitým prvkem je cholin. Cholin regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami a alkoholem. Taky pomáhá odbourávat nahromaděný tuk v játrech. Pohanka obsahuje množství látek, které pomáhají vstřebávat a snižovat cholesterol.

Kuchyňské použití pohanky

Pohanka je bezlepkovou obilninou. Tuto vlastnost oceňují diabetici a pacienti, pro které je bezlepková dieta životní nutností. Pohanka je vhodná do polévek, kaší, pomazánek, salátů, rizot, k zapékání. Prostě do všeho. Z pohanky se vyrábí také mouka, kterou můžeme dále používat v pokrmech. Je nutričně a dieteticky hodnotná, lehce stravitelná, s velkým obsahem vlákniny, vitamínů a minerálů. Ze semen pohanky si můžeme vypěstovat trávu a používat ji místo tradiční petrželky a pažitky. Abychom ale zachovali důležité léčivé složky pohanky, nesmíme ji v žádné případě vařit. Vždy ji pouze spaříme vařící vodou a necháme pod utěrkou nabobtnat. Na jeden díl pohanky dáváme dva díly vřelé vody. Připravovat tímto způsobem lze ale pohanku, která je loupaná mechanicky. Obilnina má pak světlou barvu. Pohanka loupaná termicky (při teplotách 200 i více stupňů) je naopak tvrdá a tmavá. Při přípravě jídla se musí dlouho vařit a nezůstávají v ní zachovány žádné vitamíny či jiné hodnotné látky. V některých oblastech se vyrábí také pohankový med, který obsahuje velké množství rutinu. Na ruském medovém trhu byste jej určitě našli. Jako každý med ale i tento ztrácí své účinky, pokud se přidá do vařícího čaje. Vždy je lepší počkat, až tekutina trochu zchladne (pod 60°C).

Skladování pohanky

Pohanka není na skladování náročná. Stačí ji uchovat v suchu, chladu a uzavřených tmavých dózách, pokud si ji ovšem nechceme nechat naklíčit. Pokud se s pohankou v kuchyni nechceme blíže seznamovat, ale rádi bychom vyzkoušeli její léčivé účinky, můžeme zkusit pohankový čaj. Ten seženeme v téměř každé lékárně a obchodu s bylinkami. Pohankový čaj je namíchán z pohankových natí, slupek a případně dalších bylin. Nebojte se, tohle je velké plus. Pohanka na čaj se sbírá před dobou květu a to natě obsahují nejvíce rutinu. Údajně obsahuje jeden sáček čaje přibližně 16 mg rutinu. Pokud chceme vstřebávání rutinu podpořit, smícháme pohankový čaj se sušeným šípkem. Šípek je zdrojem vitamínu C, a jak jsme si řekli, ten pomáhá rutin vstřebávat. Pokud vás článek o pohance nijak nezaujal, vyzkoušejte alespoň čaj. Pomůžete tak svému organismu.
Článek se mi líbí (Článek se líbí 3 lidem)
Petr Král autor článku:

Zamilujte si pohanku!

Recepty: 527

Fotografie článku: Zamilujte si pohanku!

Komentáře k článku Zamilujte si pohanku!

Celkový počet komentářů: 6
  • upozornění Helči 07.03.2010 16:22:48

    Jen chci upozornit - k Vaší radě na vypěstování zelené natě pohanky (ne klíčků),že na www.lifefood.cz se uvádí, že jsou toxické.

  • já dělám sladkou pohankovou kaši. jen ji uvařím a dá se posypat čímkoliv sladkým. já osobně ji mám nejradši s povidly.

  • pohanka alena 08.02.2007 19:11:56

    Vařená (spařená) pohanka má asi díky rutinu zvláštní vůni, která může být někomu i nepříjemná, ale je výborná. Mě moc chutná, jím ji upravenou jako rizoto s různou zeleninou, houbami nebo masem. Nikdy jsem jí nejedla, pomalu jsem o ní nevěděla, teď v 50 letech jsem jí vlastně objevila a mohu ji jíst třeba 2x v týdnu.

  • pohanka Věra 21.03.2006 13:02:30

    Pohanku vařím již několik let - velice jednoduše pouze povařím, posypu smaženou cibulkou a strouhaným sýrem, k tomu syrovou zeleninu - a musím říci, že i můj muž, který se původně domníval, že je výhradně masožravec, mi oznámil, že takto upravenou pohanku mu můžu klidně servírovat dvakrát týdně. Takovou večeři, milé dámy, zvládnete za čtvrt hodiny.

Celkový počet komentářů: 6
Celkem záznamů: 6
Přidat příspěvek k článku Zamilujte si pohanku!
* Povinné pole

Píšeme jinde

  • Jak pečovat o kontaktní čočky

    Jak pečovat o kontaktní čočky

    Péče o kontaktní čočky může připadat uživatelům brýlí příliš složitá a zdlouhavá. Možná i proto zůstávají raději věrní klasickým brýlím. Je pravdou, že stejně jako brýle, i kontaktní čočky potřebují být chráněny před poškozením a zároveň udržovány ve sterilní čistotě vhodnou dezinfekcí. Díky správným dezinfekčním a konzervačním prostředkům však může být péče o kontaktní čočky snadná, časově nenáročná, přesto velmi efektivní.

  • Horké letní počasí = zvýšená zdravotní rizika

    Horké letní počasí = zvýšená zdravotní rizika

    Koupání ve volné přírodě, stejně jako v bazénech a aqua parcích, je jistě zdraví prospěšné, ale nikoliv bez rizika. V přírodních nádržích ohrožují naše zdraví sinice a jejich toxiny, v bazénech se pak mohou šířit plísňová onemocnění a bradavice. Prakticky ve všech vodách lze zjistit výskyt patogenních mikroorganismů. Velice podstatným faktorem pro kvalitu vody je také vlastní disciplinovanost, v případě průjmu či nejrůznějších kožních onemocnění si koupání v přírodních nádržích nebo v koupalištích prostě musíme odpustit.




přidat nový recept