reklama
hledat uživatel
       

Brokolice - zelená příbuzná květáku s obdivuhodnými vlastnostmi

Zelenina, která své popularity dosahuje až v posledních letech. Zcela jistě patří mezi nejprospěšnější zeleninu, která lidský organismus nejen zásobuje důležitými vitamíny a prvky, ale je velkým pomocníkem v boji s nadváhou. Teď si dovolím mluvit pouze za sebe, ale mně určitě chutná více, než květák. Možná je to proto, že tuto zeleninu jsem ochutnala až v dospělosti.

Rostlina brokolice

Brokolice je dvouletá bylina podobná a příbuzná květáku. Avšak místo bílé růžice květenství má růžici zelenou nebo fialovou. Sklízí se dvakrát do roka. Je velmi vhodná na zahrádku a málo náročná na péči. Neustále dorůstá.

Původ a výskyt brokolice

Brokolice pochází z oblasti Středozemního moře, s největší pravděpodobností z Apeninského poloostrova. Počátkem 20. století nebyla brokolice příliš známou zeleninou, pěstovala se v jižní Itálii, na některých ostrovech Středozemního moře a v USA. Od 20. let se rozšířilo její pěstování z USA. V Evropě se pěstuje brokolice výhonková především v Itálii a Anglii; ve Francii a Anglii se pěstuje brokolice květáková. Nejvýznamnější exportní zemí je Itálie. V České republice roste převážně brokolice výhonková.

Složení brokolice 

Tato zelenina velmi lahodné chuti, ať již syrová, nebo vařená, je mnohem cennější než květák, neboť má vyšší výživnou hodnotu - vyšší obsah vitamínu C, provitamínu A, vápníku, hořčíku a síry. Mimo toho obsahuje ještě vitamín E, H, K, kyselinu listovou, pantotenovou, mangan, draslík, sodík, železo, zinek, jod, fosfor, měď, chrom a nikl.

Účinky na organismus

Brokolice hraje významnou roli v léčbě osteoporózy a překyselení organismu. Je velmi významnou zeleninou pro těhotné a kojící ženy a pro malé děti. Je vhodná při chorobách jater, žlučníku, žaludku a ledvin. I v účinnosti proti rakovině předčí květák. Pomáhá chránit před rakovinou plic a rakovinou děložního čípku, ovšem k tomu musí být konzumována alespoň 21x měsíčně v množství 80 až 100 gramů denně. Také pomáhá snášet ionizující záření. Dále je vhodná pro diabetiky, má dobrý vliv na střeva, působí protiskleroticky, napomáhá imunitnímu systému, zlepšuje spánek, podporuje krvetvorbu a zmírňuje silnou a bolestivou menstruaci.

Brokolice a použití v kuchyni

Nejúčinnější brokolice je syrová. Pokud ji ale chceme vařit, nejideálnější je vaření v páře, abychom zachovali co nejvíce vitamínů a minerálů. Připravujeme z ní polévky, omáčky, saláty. Upravovat ji můžeme stejně jako květák - smažit ji, vařit, zapékat, dusit. Brokolice se osvědčuje jako výborná příloha k mnoha pokrmům, zejména k masu. Jeden tip závěrem : po uvaření dejte brokolici do studené vody. Zůstane tak i po uvaření krásně zelená.

Brokolice s mandlemi

Ingredience:

800 g brokolice, sůl, muškátový oříšek, 250 ml smetanová omáčka, 80 g mandle

Postup:

Brokolici omyjeme, necháme okapat, rozebereme na růžičky a v páře uvaříme. Mezitím si z másla, mouky a smetany připravíme klasickým způsobem smetanovou omáčku, kterou okořeníme strouhaným muškátovým oříškem. Brokolici rozdělíme na talíře, přelijeme hustou smetanovou omáčkou a posypeme sekanými mandlemi. Jak nejčastěji konzumujete brokolici u vás? Vaříte ji, nebo ji jíte syrovou?

Další recepty z brokolice 

Jednoduchý brokolicový mozeček
(doba přípravy 30 min )

Brokolicový krém s parmazánem
(doba přípravy 20 min )

Výborná zapečená brokolice se sýrem
(doba přípravy 30 min )

Brokolice se sýrovou omáčkou
(doba přípravy 35 min )



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 4
Celkem záznamů: 4

Přidat příspěvek k článku Brokolice - zelená příbuzná květáku s obdivuhodnými vlastnostmi

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.