reklama
hledat uživatel
       

Složení vlasu

Lidský vlas je složen z proteinů, železa, mědi, zinku, jódu, uhlíku, vodíku, dusíku, lipidů a vody. Základním stavebním prvkem je ale bílkovina zvaná keratin. Keratin je tvořen aminokyselinami, které získáte z ryb, libového masa, rýže, luštěnin, vejce a mléčných výrobků. Nedostatek aminokyselin v těle se okamžitě projeví na vaší oslabené kštici.

Velmi podstatnou složkou vlasů jsou také zmíněné lipidy. Tvoří jakési pojivo mezi jednotlivými vlasovými buňkami - nedostatek lipidů v těle způsobuje únik vody z vlasového vlákna. Vlasy jsou pak suché a lámavé. Lipidy jsou obsaženy v tucích a olejích.

Vitamíny a minerály pro vaše vlasy

Dbejte na příjem minerálů, z nichž jsou vlasy složeny, a zachováte si je zdravé a krásné. Železo získáte z červeného masa, listové zeleniny a luštěnin. Zinek z ořechů, sóji, luštěnin a ryb. Jódem vás zásobí ryby. Ostatní minerály jsou ve vlasech zastoupeny v malém množství. Posílit je ale můžete také křemíkem, draslíkem a hořčíkem.

Z vitamínů vám nejvíce prospěje vitamín A, B, C a E. Vitamín A ocení lidé s rychle se mastícími vlasy - áčko totiž zvýšené tvorbě mazotoku zabraňuje. Ve větším množství je obsažen v rybách, masu, mléku, v mrkvi, meruňkách a broskvích. Vitamín B dodává vlasům lesk a barvu. Zdrojem jsou ryby, ořechy, luštěniny a pivovarské kvasnice. O důkladné prokrvení vlasových váčků se postará vitamín C a E. Céčkem je nejvíce napěchované citrusové ovoce a tmavě zelená zelenina. Éčko hledejte v oříšcích, zelenině a rostlinných olejích.

Ostatní podpůrné prostředky

Možná jste si všimli, že některé zdroje vitamínů se opakují - ryby, luštěniny a ořechy hrají jednoznačně prim. Existují ale i méně známí bojovníci za krásu vlasů - například biotin a lecitin, obsažený ve žloutcích, ořeších a v sóji. Biotin podporuje tvorbu keratinu a zpomaluje šedivění vlasů. Schovává se v kvasnicích, žloutcích, rýži a v mléce. Pro vláhu vlasového vlákna je důležitý dostatečný pitný režim. A to nejlepší nakonec - výrazný stimulační účinek má i kofein. Zabraňuje zejména vypadávání vlasů. Pokud kávě ani čaji neholdujete, můžete si kofeinovým odvarem omývat pokožku vlasů.

Co vlasům škodí

Nyní víme, co tělu dopřát, aby se nám odvděčilo kvalitním vlasovým porostem. Měli bychom ale také vědět, kterému jídlu se vyvarovat. Do kategorie škůdců patří zejména alkohol, příliš tučné jídlo, umělé přísady a cukr, který přispívá ke zvýšenému vypadávání vlasů a štěpení konečků.

Foto: Profimedia