reklama
hledat uživatel
       

Laici, ale také někteří odborníci vnímají tuky jako pohromu pro zdravou výživu. Ale právě tuky jsou důležitým stavebním kamenem buněčných membrán, tuky chrání některé orgány a plní termoregulační funkci. Lidské tělo se jednoduše bez tuků neobejde. Pokud dlouhodobě omezíme jejich konzumaci, projeví se nedostatečný příjem tuků na našem zdraví.

Potřeba tuků pro náš organismus

Příjem tuků v určitém množství zajistí zároveň přísun vitamínů rozpustných v tucích, tedy vitamín A, D, E a K. Jejich nedostatek způsobí kolísání hladiny hormonů a oslabení imunitního systému člověka. Dokonce trvalá konzumace nízkotučných potravin vede k tomu, že jich nakonec sníme mnohem více. Například nízkotučné mléčné výrobky mají nižší obsah tuku než 1,5 procenta, a tak se připravujeme o důležité kalcium, které je v takovýchto výrobcích jen v minimálním množství.

Denní příjem tuků

Příjem tuků za den by měl dosahovat alespoň 20 procent, avšak nepřevýšit 35 procent celkového denního příjmu energií. Představuje to asi 60 - 90 gramů tuku. A také bychom to neměli přehánět v pojídání tzv. skrytých tuků, které jsou v některých potravinách obsaženy. Jde například o uzeniny, tučná masa, mléčné výrobky, ale i sladkosti nebo trvanlivé pečivo.

Zdravý margarín

Jestliže držíme redukční diety, pak ani v tomto případě nesmí dojít k omezení příjmu tuků pod 20 procent denního energetického příjmu. Je však vhodné dát přednost tukům rostlinným, kterými nemusí být jen margaríny, ale třeba slunečnicový olej nebo velmi zdravý olej olivový. Margaríny jsou v dnešní době vyráběny z kvalitních surovin. Při výrobě jsou dodržovány všechny požadavky na moderní výživu. Živočišné tuky jsou mimo jiné zdrojem cholesterolu škodlivého pro naše zdraví, ale také zdrojem mastných kyselin, které vyšší hladinu cholesterolu v krvi podporují. O margarínech existuje řada předsudků, které se tradují z dob, kdy byla tato potravina vyráběna z nekvalitních surovin jako provizorní náhražka másla. Neměli bychom tomu dnes přisuzovat velkou důležitost, ale více bychom měli věřit kvalitní výrobě a dodržování zásad a požadavků na zdravou výživu.

Méně a kvalitně

V kvalitních tucích najdeme dnes složky, které snižují hladinu krevních tuků, hladinu cholesterolu. Zmizely z nich škodlivé transmastné kyseliny zvyšující riziko kardiovaskulárních chorob. Proto především kvůli možným srdečním onemocněním bychom se měli vyhýbat ztuženým pokrmovým tukům. Není totiž pravda, že právě jen ztužené tuky dodají pokrmů správnou chuť a že jejich omezením se negativně ovlivní konečné chuťové vnímání. Používáme-li kvalitní olivový olej nebo kvalitní margarín, nezkazíme nic na konečné chuti připravovaných jídel.

Foto: Profimedia



Přidat příspěvek k článku Co je pravda o tuku

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.