reklama
hledat uživatel
       

Čočka

Luštěnina, která je již po tisíce let důležitou potravinou v mnoha zemích světa. Dodává tělu, stejně jako ostatní luštěniny, dostatečné množství rostlinné bílkoviny, hodně minerálních látek a stopových prvků. Díky vzrůstající popularitě vegetariánské stravy přišla opět do módy. V naší rodině se čočka jí hlavně na Nový rok, neboť se u nás říká, že to přináší peníze.

Rostlina

Jedná se o popínavou bylinu, luštěninu s lusky se semeny o průměru 7 až 9 mm u velkozrnných a 3 až 6 mm u drobnozrnných. Na rozdíl od hrachu vyžaduje teplejší klima.

Výskyt

Čočka je velmi stará kulturní rostlina. Již v Bibli je zmínka o tom, jak syn Izáka, Ezau, vyměnil své prvorozenství za mísu této luštěniny. Byla známa již v Egyptě, kde však byla jídlem chudých. Dovážela se na sever Evropy, kde naopak byla pokrmem boháčů. Dnes se nejvíce pěstuje v Indii, Pakistánu, Etiopii a některých státech bývalého SSSR. U nás se pěstuje hlavně na jihozápadní Moravě, v Polabí a Poohří.

Druhy

Různé odrůdy se zpravidla nazývají a rozlišují podle barvy zrnek diskovitého tvaru různých velikostí. Například zelená čočka je typ čočky oblíbený především v evropské kuchyni. Před vařením se nemusí namáčet, uvařená dobře drží tvar. Nejlepší je zahuštěná máslovou jíškou, ochucená cibulí a citrónovou šťávou. Červená čočka se před tepelnou úpravou také nemusí namáčet a je zvlášť bohatá na bílkoviny. Je ovšem drobnější, chuťově jemnější, nerozvaří se a proto je vyhledávanou lahůdkovou luštěninou ve francouzské kuchyni. Využívá se především jako příloha a do salátů.

Složení

Čočka má vysoký obsah vitaminů skupiny B a z minerálů hlavně draslíku, fosforu, hořčíku a vápníku. Kromě toho obsahuje i vitamin A, H, kyselinu pantotenovou, síru, železo, měď, zinek. sodík, selen a nikl. Z dalších látek je nutno jmenovat ještě enzymy (například katalázu a oxidázu), organické kyseliny a lecitin.

Účinky na organismus

Čočka je díky svému složení velmi důležitá pro vegetariány, sportovce a rekonvalescenty. Vysoký obsah vitamínů skupiny B (niacin 2-2,5 mg), lecitinu, fosforu, hořčíku a vápníku činí z čočky výborný prostředek proti neurózám, depresím, stresům a jiným psychickým poruchám. Vysoký obsah železa a mědi zase přispívá ke zlepšení krvetvorby. Dále čočka pomáhá snižovat LDL cholesterol a působí preventivně proti rakovině, je vhodná při odtučňovací kůře a pro nemocné cukrovkou, protože snižuje obsah cukru v krvi. Odvar ze semen čočky s olejem a špetkou soli se podává při zácpě. Vařená a rozmačkaná čočka se přikládá na krvácející rány a smíchaná s moukou se přikládá formou náplasti při dně. Uvařená v octě se jako obklad přikládá na různé otoky.

Použití v kuchyni

Čočku jíme buď vařenou na různý způsob, nebo syrovou, takzvaně klíčenou. Naklíčení provádíme následujícím způsobem: čočku přebereme, důkladně propláchneme, zalijeme studenou vodou a necháme přes noc pod pokličkou. Druhý den vodu slijeme. čočku rozprostřeme, lehce přikryjeme vlhkým plátýnkem a necháme na teplém místě naklíčit. Podle potřeby kropíme vodou, aby neoschla. Když jsou klíčky dlouhé asi 5 mm, je čočka připravena ke konzumování. Na vařenou čočku najdete mnoho receptů na našich stránkách a jeden přidávám závěrem.

Čočková polévka s jogurtem

Ingredience:

50 g čočky, 3 ks brambor, 4 lžíce bílého jogurtu, mořská sůl, vegeta, 2 lžíce celozrnné mouky, 1 l vody

Postup:

Čočku uvaříme v osolené vodě do měkka. Před dovařením přidáme na kostičky nakrájené brambory a uvaříme společně s čočkou. Za stálého míchání přisypáváme celozrnnou mouku. Když je uvařeno, odstavíme a vmícháme jogurt. A co vy a čočka? Jak si ji připravujete a jak často ji zařazujete do jídelníčku? Foto: Profimedia.cz

Přidat příspěvek k článku Čočka

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.