reklama
hledat uživatel
       

1. skupina dělené stravy - bílkovinné potraviny

Do této skupiny spadají všechny citrusy - citrony, pomeranče, limetky, grapefruity, mandarinky. Patří sem i další ovoce - hrušky, meruňky, hroznové víno, nektarinky, tvrdá jablka, třešně, mango, kiwi, melouny, ovocné bobuloviny - maliny, ostružiny, jahody, brusinky, černý rybíz a plody černého bezu. Nepatří sem ovšem borůvky! Dále k bílkovinným potravinám patří všechny druhy tepelně upraveného masa - hovězí, telecí, jehněčí (pouze vepřové se nehodí). Rovněž pečená drůbež - krůta, kachna, husa, kuře a tepelně upravené uzeniny - vařená šunka, pečená klobása spadají do kategorie bílkovinných potravin. Také "dary moře" jako mušle, krevety, krabi a neuzené, dušené ryby - makrela, losos, tuňák, kapr, platýs či pstruh. Dále mléko, vejce a sýry s obsahem tuku v sušině max. do 60% - ementál, eidam, parmazán, camember, blaťácké zlato a gouda. Také sem spadají výrobky ze sóji - tofu nebo různé sójové pomazánky a vařená rajčata. A nesmíme zapomenout na nápoje, kdy se do bílkovinné kategorie řadí ovocné čaje, jablečné víno, suché bílé a červené víno, nebo také sekt.

2. skupina dělené stravy - sacharidové potraviny

Do této skupiny patří všechny druhy obilí, ale i proso, přírodní rýže (natural) a pohanka. Dále sem řadíme výrobky z celozrnné mouky - chléb, dalamánky a müsli, bezvaječné těstoviny a krupicovou kaši. Ze zeleniny spadají mezi sacharidové potraviny brambory, bílé zelí, kapusta, mrkev, cuketa, celer a černý kořen. Dále sem patří ovoce - banány, ananas, kiwi, datle, fíky, jablka a nesířené sušené ovoce. Do této skupiny se řadí i přírodní sladidla - hroznový cukr, med, javorový sirup, hrušková a jablečná šťáva. Dále také bramborový škrob, karob, pudink a z nápojů zde řadíme pivo.

3. skupina dělené stravy - neutrální potraviny

Neutrální potraviny mohou být kombinovány s bílkovinnými i se sacharidovými produkty.
Patří sem některé tuky a oleje - zastudena lisované oleje, margaríny s vysokým podílem nenasycených mastných kyselin a máslo. Dále zakysané mléčné produkty - tvaroh, jogurt, kefír, kysaná smetana, podmáslí, kyselé plnotučné mléko a všechny sýry od 60% tuku v sušině - camembert, gouda a měkké sýry - smetanový, kozí, ovčí, mozzarella. Do této skupiny patří i maso v syrovém stavu - tatarský biftek a uzeniny - šunka a různé druhy kvalitních salámů. Také marinované nebo uzené ryby - makrela, uzenáče, zavináče, pstruh, uzený losos a veškeré koření nebo jen vaječný žloutek. Spadá sem veškerá zelenina (mimo zeleninu skupiny sacharidů) a saláty, houby, olivy, klíčky a bylinky. Z ovoce jsou to borůvky, nesířené rozinky a ořechy (mimo burských oříšků a kaštanů). Nesmíme zapomínat na želírovací prostředky - želatina, agar-agar (mořská řasa v prášku) nebo rostlinné ztužovače a karobové mouky. Z nápojů zde patří třeba koňak.

Výhody systému dělení stravy nejsou vědecky prokázány, avšak úspěchy jsou nesporné. Pokud trpíte nějakou chorobou, třeba cukrovkou nebo poruchou zažívání, poraďte se o dělení stravy se svým lékařem.

V příštím a posledním článku o dělené stravě se pustíme do vytváření jídelníčku.

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 11
  • Renča
    Renča

    Holky vydržte

    Prosím všechny o posečkání. Naše editorka má dovolenou, tak až přijde je článek první na řadě. Omlouvám se všem.

    28.03.2008 07:44:25

  • Zuzana
    Zuzana

    Delená strava

    Renatka, poprosím odpoveď. Podľa tohoto rozpisu by som mohla event. bezvaječné cestoviny s tvarohom a jogurtom? Alebo udenáč s celozrnným rohlíkom? Veľmi by si mi svojou odpoveďou pomohla, lebo začala som delenú stravu pred týždňom a akosi sa zamotávam. Preto sa aj veľmi poteším 3. časti Tvojho článku. Ďakujem Zuzana

    18.03.2008 16:45:08

    • Renča
      Renča

      Re: Delená strava

      Ahoj Zuzka, podle mých informací jsou obě tvé varianty v pořádku a řadí se mezi sacharidové+neutrální pokrmy. Nesmíš ale zapomínat střídat dny, aby jsi neměla nedostatek bílkovin. Určitě jsi se koukla i přímo na recelty, co jsou již zadány. Ve 3.díle, který bude o víkendu najdeš ukázky jednotlivých dnů. Ale škála potravin je široká a vždy je z čeho vybírat. Jen setrvej. Renča

      20.03.2008 12:30:33

  • lala
    lala

    Chci se zeptat, kdy bude 3. díl dělená strava ? Děkuji.

    13.03.2008 07:24:57

  • lala
    lala

    luštěniny

    Kam zařadit luštěniny. Po jaké době držení diety lze pozorovat první úbytek na váze. Jaké musí být pauzy mezi konzumací kategorie sacharidové a bílkovinné stravy . Např. oběd /sachar./ - večeře/bílkov./, nebo nějaká časová prodleva ? Jak je vhodně střídat, aby tělo mělo dostatek všech látek ? Děkuji.

    10.03.2008 08:30:01

  • Peta
    Peta

    To je trosku moc slozity, kdyz ta zelenina je to, tam to, jablka sacharidova, citrony bilkovina.. Muzu se zeptat co je na ovoci bilkovinneho:)? Dekuju

    09.03.2008 20:36:11

    • Renča
      Renča

      Re: Slozity:(

      Pokud se chcete straovat principem dělené stravy, tak vám to složité nepřipadne. A potraviny jsou děleny do skupin, které se nevylučují a tudíž se konzumují současně. Proto je ovoce v bílkovinných potravinách.

      09.03.2008 21:29:27

Celkem záznamů: 11

Přidat příspěvek k článku Dělená strava 2.díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.