reklama
hledat uživatel
       

Potraviny obsahující hodně bílkovin potřebují ke svému úspěšnému strávení velmi nízké pH - hodně kyselé prostředí. Sacharidy vyžadují vysoké pH - zásadité prostředí. Jakmile se potraviny obou skupin tráví spolu, nedochází k jejich optimálnímu rozkladu. V průběhu trávení tak může docházet k uvolňování látek, které nejsou optimální pro fungování organismu.

Platí pravidlo, že potraviny obou skupin se střídají po dnech. Není vhodné je kombinovat v průběhu jednoho dne, pokud jste k tomu okolnostmi donuceni, ponechejte mezi jednotlivými jídly alespoň 5-ti hodinovou pauzu.

Co musíte zkusit změnit

Pokuste se vyloučit ze svého jídelníčku výrobky z bílé mouky. Neobsahují skoro žádné vitamíny, vlákninu ani sacharidy, ale jen prázdné kalorie. Vhodné jsou spíše celozrnné produkty, jako třeba müsli. Zdravější a vydatnější náhražkou cukru jsou rozinky, ale také mandle, med a sušené ovoce. Tuky a oleje jsou nezbytnou součástí stravy, neboť tělu dodávají důležité mastné kyseliny. Doporučuje se používat přírodní, za studena lisované oleje, třeba olej slunečnicový nebo lněný. Také luštěniny (fazole, čočka, hrách) jsou spornou potravinou. Pro vysoký obsah jak bílkovin tak sacharidů se obecně špatně tráví (proto taky většina z nich nadýmá). Můžeme je zařadit mezi sacharidy, ale uděláte lépe, když je z jídelníčku vynecháte. Moučníků se nemusíte úplně vzdát, jen je třeba bílou mouku nahradit moukou cereální a mletý cukr vyměnit za ovocný cukr. Kdo se chce rychleji rozloučit s přebytečnými kilogramy, měl by snídat pouze ovoce. Neutrální potraviny lze sice kombinovat jak se sacharidy, tak s bílkovinami, avšak některé z nich jsou velmi kalorické.

Denní jídelníček - sacharidový + neutrální

Snídaně v 8:00 hod

 Müsli, celozrnný chleba namazaný máslem

Svačina v 10:30 hod

Jogurt s ovesnými vločkami nebo 250g tvarohu.

Oběd ve 12:30 hod

Bramborový nákyp se smetanou a čerstvý zeleninový salát, těstoviny se žampiony, paprikou a smetanou, libovolný salát. Na zapití pivo.

Svačina v 16:30 hod

Banán nebo dalamánek.

Večeře v 18:30 hod

50g obilovin nebo 100g chleba nebo 200g brambor. K tomu vařená či dušená zelenina.

K sacharidovým potravinám se hodí saláty z čestvé zeleniny s omáčkou připravovanou z kefíru, plnotučného mléka nebo jogurtu.

Nápoje - před snídaní a pak každou celou hodinu vypijte jednu sklenici vody, bylinkového čaje nebo minerálky. Snažte se vypít až tři litry tekutin denně.

Denní jídelníček - bílkovinný + neutrální

Snídaně v 8:00 hod

Tofu nebo sojová pomazánka, míchaná vajíčka se šunkou.

Svačina v 10:30 hod

Exotické ovoce s kysaným mléčným výrobkem

Oběd ve 12:30 hod

Zapečené rybí filé s mozzarellou a tepelně upravená zelenina, grilované kuře a salát. Na zapití kvalitní bílé víno.

Svačina v 16:30 hod

Vařená šunka nebo ementál či gouda.

Večeře v 18:30 hod

Omeleta s brokolicí a čerstvý zeleninový salát.

Saláty, které kombinujeme s bílkovinnými potravinami, si můžeme dochutit olejem, smetanou, bylinkami nebo citronovou šťávou.

Nápoje - před snídaní a pak každou celou hodinu vypijte jednu sklenici vody nebo ovocného neslazeného čaje. Snažte se vypít až tři litry tekutin denně.

Recepty zde uvedené a ještě řadu dalších nalezne ve vyhledavači po zadání hesla "dělená" a hledej v receptech.

Čeho se při dělené stravě vyvarovat

Všem, kteří se rozhodli pro metodu dělení stravy musím ještě "dát seznam" potravin, které by měli ze svého jídelníčku úplně vyškrtnout.
Je to především bílá mouka a veškeré výrobky z ní, loupaná rýže, cukr, sladidla, sladkosti, marmeláda, brusinky, vepřové maso v jakékoli podobě, syrové maso a syrové vejce, luštěniny, majonéza, ztužené tuky (margarín nebo fritovací olej), černý čaj a káva, veškeré zavařované jídla a pokrmy z konzerv.

Nejedná se o dietu, ale o úpravu stravovacích návyků, které mohou vést ke snížení hmotnosti. Pokud se vyskytnou jakékoli zdravotní potíže, je lépe se o vhodnosti metody dělené stravy poradit s lékařem nebo dietologem

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 4
  • Jana
    Jana

    Může se někdo tady kvalitně informovat před napsáním článku a jeho zveřejněným?!

    Nemůžete v jednom dni jíst musli/chléb s jogurtem, brambory se smetanou nebo ovoce s masem. proto se tomu říká dělená strava, že jeden den jíte bílkoviny a zeleninu a další uhlohydráty zeleninu a ovoce. k čemu je to jíst všechno dohromady v jeden den a říkat tomu dělená strava. neodbornost autorky článku.

    22.08.2010 13:12:51

  • autorka
    autorka

    Snažíte se dodržovat dělenou stravu? Podělte se s námi o vaše názory a zkušenosti. Máte dotaz, nebo si nejste jistá? Pokusíme se poradit !!!

    14.04.2008 15:03:17

  • Zuzana
    Zuzana

    Delená strava 3

    Renatka, veľmi pekne ďakujem za plne vyvážený a pestrý jedálniček a taktiež za tipy, ktoré v článku uvádzaš. Pár chýb už som spravila, ale už som aj schudla. Takže verím, že keď to budem dodržovať podľa Tvojich rád, bude to ešte lepšie. Ďakujem Zuzana

    29.03.2008 20:04:48

  • Renča
    Renča

    upřesnění

    Ahoj holky, tak jste se článku dočkaly. Ještě jedna úprava - většinou jsou uvedeny dva pokrmy (na oběd, večeři..), které byly původně odděleny středníkem, nyní bohužej jen čárkou. To pro upřesnění, abych vás neuvedla v omyl, co všechno najednou sníst!!!

    29.03.2008 12:47:24

Celkem záznamů: 4

Přidat příspěvek k článku Dělená strava 3.díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.