reklama
hledat uživatel
       

Druhy luštěnin

Luštěniny jsou levnou a výživnou alternativou masa, protože obsahuje velké množství bílkovin. Hrách, fazole, čočka, to všechno jsou luštěniny, které sice obsahují bílkoviny, ale chybí jim důležité aminokyseliny, které jsou nutné k růstu a udržení svalů a tkání. Proto by měly být podávány s rostlinnou potravou. Přiblížíme si základní druhy luštěnin.

Luštěniny obsahují vlákninu, rozpustnou i nerozpustnou. Ta první pomáhá při zácpě a bylo zjištěno, že snižuje riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku. Ta druhá snižuje hladinu cholesterolu a tím snižuje možnost srdečního onemocnění a mozkových příhod. Diabetikům pomáhá udržovat hladinu cukru. Většina tepelně upravených luštěnin obsahuje železo, draslík, hořčík a celý komplex vitamínů B. Luštěniny se musí před vařením namáčet. Výjimku však tvoří čočka a loupaný hrách. Nejen, že se nemusejí tak dlouho vařit, ale snižuje se tím hladina nestravitelných cukrů, které působí na plynatost. Pokud do vody s luštěninami přidáme bylinky jako rozmarýn, tymián, fenykl nebo kmín, zamezíme tím plynatosti. Řekněme si něco málo o běžných druzích luštěnin.

Čínské fazole

Jsou to smetanové fazolky s charakteristickou černou tečkou. Používají se hlavně ve Státech. Mají vysoký obsah folátů, fosforu a manganu Kromě toho obsahují želeno, zinek a hořčík.

Černé fazole

Rostou do velikosti, jako je hrách. Jsou kulaté a mají zemitou chuť. Jsou velice často používané v čínské, japonské a latinskoamerické kuchyni.

Fazole mungo

Maličké zelené fazole, které se nejčastěji podávají ve formě fazolových klíčků. Jsou vysokým zdrojem manganu, železa, fosforu, folátů a hořčíku.

Fazol obecný

Asi nejznámější fazole u nás. Mají červenou, bílou nebo černou barvu a jsou ledvinovitého tvaru. Mají výraznou masovou chuť. Pochází z Ameriky, kde je pěstovali již Aztékové. Jsou vhodné do salátů, polévek, na zapékání i jako samostatná luštěninová jídla.

Pestré fazole

Jsou to dlouhé strakaté fazole. Mezi luštěninami patří k největším zdrojům vlákniny. Jsou velice oblíbené v USA.

Bob obecný

Boby s velice výraznou chutí, které je možné konzumovat i syrové. Jsou zdrojem fosforu a manganu, obsahují i železo, zinek, niacin, hořčík, foláty a vitamín E.

Cizrna

Je nejčastěji součástí jídel středomořských a arabských kuchyní. Je to kulatý bob s chutí hrachu a oříšku. Je velice výživná pro těhotné ženy, protože semena obsahují vysoký podíl cukrů, bílkovin a vlákniny. Obsahuje také vitamín E, mangan a železo.

Čočka

Je surovinou jihoasijské kuchyně a může mít všechny možné barvy. Zelené a hnědé druhy obsahují mnoho selenu, železa a manganu. Ostatní obsahují hlavně tiamin, zinek, fosfor, a vitamín B.

Sójové boby

Sójové boby jsou užívané hlavně pro vysoký obsah bílkovin. Vyrábějí se z nich mléko, oleje, maso, sójová omáčka a také mouka. Obsahují mnoho draslíku a jsou zdrojem hořčíku, železa, folátů a vitamínu E. Důležité je, že luštěniny můžeme jíst i při dietě. Dostáváme téměř stejné množství živin jako z masa. Luštěniny by měly by být aspoň 2 krát týden součástí jídelníčku. Jak často konzumujete luštěniny? Které jsou vaše oblíbené?

Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 6
  • Baaf..xD
    Baaf..xD

    ahojky lidičky..:D jak se máááááááááte?? :D

    17.06.2010 12:04:48

  • Hana Fleková
    Hana Fleková

    Bob obecný

    Dobrý den, prosím, kde se dá koupit bob obecný pro kuchyňské účely? Děkuji H. Fleková

    17.07.2007 15:13:28

  • Beth
    Beth

    chtěla jsem se zeptat, někdy se doporučuje vodu z namáčení vylít před varřením, a jinde zase doporučují vařit v původní vodě, kvůli obsahu už vylouhovaných látek. co je správně ?

    19.10.2006 07:18:46

    • Jana Machalová
      Jana Machalová

      Ahoj Beth. Stejně jako vy to nevím ani určitě, protože jsem taky nikde nenašla, co je správně. Musím ale říct, že vařím luštěniny tak, že je nejdříve důkladně operu, pak je namočím a ve stejné vodě je pak i vařím. Co se týče namáčení, tak námáčím pouze hrách, příležitostně fazole. Čočku a bílé fazole nenamáčím vůbec. Cizrnu kupuji konzervovanou a boby mi rodina odmítá pozřít:-/ Myslím, že to je spíš na vás, jakou vodu použít. Každopádně se nedoporučuje vylévat "vývar" z vařených brambor, protože taktéž obsahuje spousty vylouhovaných látek, které se z brambor uvolní do vody.

      19.10.2006 10:13:28

Celkem záznamů: 6

Přidat příspěvek k článku Druhy luštěnin

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.