reklama
hledat uživatel
       

Pak byste měli pamatovat na některé rady, které vám pomohou vyhnout se těmto problémům včas.

Něco o trávení

Každý z nás má jiný metabolismus, každý z nás trochu jinak tráví. Máme rádi jiná jídla, umíme či neumíme odolat dobrým pochoutkám, které nám hostitelé připraví. Pak může dojít k tomu, že se přejíme nebo sníme jídlo, které vyvolá nepříjemné pocity. Přesto by pro každého by mělo platit pro správné trávení jediné - hodně pít. Ne však přemíru sladkých nebo alkoholických nápojů, ale dopřát tělu nápoje neslazené a bez bublinek. Nejvhodnější jsou tak čistá voda, studené bylinné čaje nebo nesycené minerálky. Pokud i přesto máme problém s trávením, můžeme vyzkoušet lžičku lněných semínek, která dostatečně zapijeme vodou. Babičky radily také pomalu rozžvýkat několik sušených švestek, sníst trochu syrového kyselého zelí nebo obyčejný bílý jogurt.

Pocit nadmutého břicha

Některé potraviny a jídla obsahují velké množství cukru a vedou tak k pocitu nafouknutého břicha. Patří sem zelí, luštěniny a hodně sladká jídla. Abychom předcházeli tomuto nepříjemnému stavu, přidáváme do takových jídel kmín, anýz, fenykl,  majoránku - tedy bylinky, které zmírňují nežádoucí účinky těchto pokrmů. Malým dětem se vaří chutný a voňavý anýzový nebo fenyklový čaj. V každém případě se i pro dospělé doporučuje po jídle vypít šálek mátového nebo fenyklového čaje.

Bolestivé břicho

Jestliže nás trápí bolesti břicha, i tentokrát se doporučuje vypít hrnek čerstvě vylouhovaného čaje z bylinek. I zde jsou vyzkoušeny účinky fenyklu, anýzu, máty nebo rozmarýnu. Nejčastěji řešíme problémy s bolestí bříška u malých dětí. Ty však teprve poznávají lákadla dobrých jídel a je na dospělých, jak takové jedlíky usměrnit.

Přesycenost

Vaříme-li těžká jídla nebo neodhadneme-li velikost porce, stačí obvykle po takové vydatné stravě alespoň tři hodiny nejíst. I tak je ale důležitý přísun pití - tedy opět bylinkových čajů (z máty, meduňky, odvar ze zázvoru).

Pálení žáhy

Pokud se vám stalo, že chvíli po jídle vás pálí žáha - jde o nepříjemný svíravý až pálivý pocit v oblasti hrdla, pak je to způsobeno pravděpodobně jídlem. Jídlo, které způsobí překyselení organismu, bychom měli konzumovat jen v přiměřeném množství. Jestliže však tato situace nastane, pak pomůže voda s jedlou sodou nebo jedna čajová lžička hořčice s kouskem chleba. Máte-li banán, vyzkoušejte i jeho účinek. Důležité je vyhýbat se pobytu v zakouřených prostorách a nadměrnému požívání kofeinových nápojů.

Závěr

Nejen při přípravě, ale také při samotné konzumaci pamatujme na jednoduchost a lehkost pokrmů, na střídmost při jídle, na přísun rozmanitého množství vitamínů v zelenině a na dostatečný pitný režim po celý den. Pak bychom neměli mít velké nebo dokonce žádné nepříjemné pocity, které naše stravování doprovází.

Foto: Profimedia