reklama
hledat uživatel
       

Jak být vegetariánem a zdravě jíst

V předchozím článku nazvaném Vegetariánsvtí jsme si osvětlili důvody, proč se vlastně lidé vegetariány stávají. Roli hraje etika, ekonomika, životní prostředí a v neposlední řadě také zdravotní důvody. Jestli jste se rozhodli, že si vegetariánství vyzkoušíte nebo vás tato tématika zajímá, čtěte dál.

Rozhodně nikdo z odborníků přes výživu nedoporučuje přechod ze smíšené stravy na vegetariánskou ze dne na den. Dokonce by snad přechod měl trvat 5-10 let. Samozřejmě je vše individuální a záleží na povaze člověka. Jestli jste ale opravdu odhodláni, nic vám nebrání. Nejprve byste si však měli "nastudovat", na co všechno byste si měli dávat pozor. Je totiž třeba brát ohledy na denní dávky všech vitamínů a minerálů. Lidé, kteří přestanou konzumovat maso by měli dbát na dostatečné množství vitamínu B2, B12, D, železa, jódu, selenu, zinku, omega-3-mastných kyselin a dalších esenciálních aminokyselin. Nedostatek těchto látek vede k výraznému oslabení imunitního systému, kognitivní a vizuální funkce (kognitivní funkce = paměť, výkonné funkce a pozornost, inteligence a vstřebávání informací). Lidské tělo umí lecos samo vyrobit. Co si však vyrobit neumí je třeba dodat mu zvenku. Jsou to aminokyseliny (bílkoviny), vitaminy, stopové prvky, minerály a nenasycené mastné kyseliny některých typů.

Nejdříve si ujasněme, co má naše strava denně obsahovat:

  • 1.bílkoviny - základní stavební materiál těla (proteiny a proteidy)
  • 2.tuky a uhlovodany - jsou zdroje energie
  • 3.vitamíny - nezbytné k životu a metabolismu
  • 4.minerální látky - podporují pravidelný metabolismus, životní procesy, funkce organismu
  • 5.další nezbytné části pokrmů - rostlinná buničina, částice celozrnných produktů, dochucovače
  • 6.tekutiny - nezbytnost, která tvoří až 60% našeho organismu
Toto tedy jsou látky, které tvoří základ našeho organismu. Vitamín B12 je obsažen hlavně v kuřecích játrech nebo hovězím mase. Je důležitý pro tvorbu červených krvinek, nervového systému, obnovu tkání a genetiku. Jeho absence se projevuje bílými rty a povleklým jazykem. Vitamín D obsahují hlavně ryby. Je nezbytný pro hospodaření s vápníkem a fosforem a pro strukturu kostí a zubů. Nedostatek se projevuje poruchami trávení a křečemi. Vitamín D je rozpustný v tucích. Jód, jak všichni víme, obsahují mořské ryby. Jód řídí růst a vývoj nervového systému a jeho deficit se projevuje depresemi a zhoršenou pamětí. Zinek je také obsažen v masu a rybách. Zvyšuje obranyschopnost organismu a jestliže jej našemu tělu nedodáme, narušíme si imunitní systém.

Jak správně doplňovat potřebné vitamíny a minerály?

Vitamín B12 můžete konzumovat v mléce, mléčných výrobcích a vejcích. Pokud vám kravské mléko nedělá dobře, můžete použít mléko třeba sojové nebo kokosové. Vitamín D nám dodá avokádo nebo přiměřený pobyt na sluníčku. Jód svému tělu dodáme prostřednictvím soli s jódem, která se dá koupit v kterémkoliv obchodě, nebo mořských řas. Aminokyseliny získáme z obilovin, luštěnin a ořechů. Omega 3mastné kyseliny obsahují oleje. Sojový, řepkový či olivový. Železo obsahuje špenát a celozrnné obiloviny. Abychom jej však udrželi v těle, je třeba během hlavní jídla nebo po něm nepít černý čaj nebo kávu. Kofein totiž narušuje vstřebávání železa. Jestliže chcete podpořit vstřebávání železa, je doporučeno pít ovocné šťávy s obsahem vitamínu C. Samozřejmě není nic jednoduššího než zajít do lékárny a koupit si B-komplex nebo multivitamínové tablety. Všeobecně se do vegetariánské kuchyně řadí ovoce, zelenina, ořechy, nízkotučné mléčné výrobky (tučné však nejsou výjimkou), celozrnné obiloviny a vejce. Vegetariánská kuchyně je všeobecně pestrá. Obsahuje velké množství ovoce, zeleniny, těstovin, různé úpravy rýže, nejrůznější saláty, omáčky a výjimkou nebývá sojové maso. U vegetariánů nehrozí každodenní problém, co uvařit. Většinou si dají, na co mají chuť. Při výběru ovoce a zeleniny je však třeba dávat pozor, aby neměly vysoký obsah pesticidů a dalších podpůrných látek. Nejlepší je opravdu kupovat biopotraviny. Jak poznáme biopotravinu? Obvykle má na obalu viditelně uvedeno, že se jedná o biovýrobek. A bohužel mnohdy také podle ceny. Naštěstí v tomto případě za své peníze opravdu kupujeme kvalitu. Biopotraviny můžeme koupit v každém supermarketu, ve specializovaných obchodech se zdravou výživou a dokonce existují restaurační zařízení zaměřená za zdravou a vegetariánskou výživu. Jednou z nejdůležitějších složek potravy jsou tekutiny, jak jsme si již uvedli. Kromě toho, že je získáváme ze zeleniny a ovoce, tak pijeme různé minerální vody, limonády, alkoholické nápoje a podobně. Pro naše tělo je však velká část těchto nápojů škodlivá. Jsou známé případy, kdy časté užívání minerálních nápojů vedlo k usazování minerálů v těle a vzniku ledvinových kamenů. Také například pití piva způsobuje nadměrné odvodnění organismu, protože pivo působí močopudně a tak tělo nestíhá vstřebávat potřebné tekutiny. Rozumné je naopak používání chlorových filtrů i když je to pro řadu domácností cenově nedostupná záležitost. V dnešní době máme také možnost otestovat vodu, která teče z našeho vodovodu. Některé vodovody totiž ještě stále obsahují olověné segmenty a voda z nich je samozřejmě škodlivá. Taková voda by vůbec neměla být v kuchyni používána. Pokud získáváme vodu ze studní, tak je testování vody také na místě. Kvalitní voda totiž není otázkou jen našeho života, ale také má zásadní vliv na vývoj našich dětí. V tomto článku jsme si tedy shrnuli některé informace o vegetariánské kuchyni, jak se stát vegetariánem. Zároveň jsme si připomněli, že nejíst maso a být vegetariánem ještě neznamená, že jíme zdravě. Jestliže budete mít nějaké dotazy, podněty nebo zajímavé zkušenosti, využijte možnosti diskuze pod tímto článkem. Foto: www.profimedia.cz

Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 8
  • Bobr1
    Bobr1

    Bože můj,

    je to přece avokáDo, ne? Tak jaké jsou tu pochybnosti o obsahu D-éčka??? Kam já jsem to zase vlezl?! Ahoj :-)

    03.12.2005 10:29:59

  • Teletubby
    Teletubby

    Chyby a nepřesnosti

    Dobrý den, článek bohužel obsahuje některé chyby a nepřesnosti. Podrobný článek o všech aspektech vegetariánské výživy naleznete zde: http://www.vegetarian-vegan.cz/vyziva . Můžete se spojit s autorem článku a domluvit se na možnosti jeho zveřejnění v plném textu na tomto serveru. Teď k chybám: Vitamín B12 není v sojovém ani kokosovém mléku, pokud není tímto vitamínem obohaceno. Avokádo není signifikantním zdrojem vitamínu D a sluníčko je v zimních obdobích nedostatečné. Jodidovaná sůl není dostatečným zdrojem, ve srovnání s USA má tato sůl až čtyřikrát nižší obsah jódu. Sojový a olivový olej nejsou dobrými zdroji omega-3, sojový je spíše omega-6 a olivový nenasycených tuků. Naopak nejlepším zdrojem omega-3 je lněný olej, poté konopný. Špenát neobsahuje mnoho železa, je to dlouho tradovaná pověra. To jsou tedy hlavní chyby, ale mnoho popisovaných věcí je trochu složitějších, proto ještě jednou viz zmiňovaný článek.

    01.11.2005 20:46:22

  • vincent
    vincent

    vit D a avokado?

    no to nevim kde by se tam vzal. Mnoho informaci o prechodu na vegetarianstvi je na stránkách České vegetariánské společnosti www.vegspol.cz . je tam i Vegetariánská výživa v kostce, dost užitečný návod. Zodpovídají i dotazy apod.

    31.10.2005 11:15:03

    • Disgrafik
      Disgrafik

      Re: vit D a avokado?

      V Avokádu opravdu vitamín D je: http://www.adrikad.com/koreni_bylinky_vitaminy/koreni_bylinky_vitaminy.htm http://www.vegetarian.cz/vitaminy/vit-d.html http://www.fit.sk/vyziva/vitaminy/d.htm atd, stačí zagooglovat, nebo si o tom přečíst v nějaké odborné literatuře

      31.10.2005 13:18:14

    • Jana Machalová
      Jana Machalová

      Re: vit D a avokado?

      Díky tomu, že avokádo obsahuje vitamín D, tak se hojně používá v kosmetice.

      31.10.2005 19:52:30

Celkem záznamů: 8

Přidat příspěvek k článku Jak být vegetariánem a zdravě jíst

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.