reklama
hledat uživatel
       

Zdravé opalování - je to ještě možné?

Spojení těchto dvou slov je vzhledem ke stále tenčí ozonové vrstvě a zvýšenému působení UV záření málem nemožné. Chcete-li si dopřát snědou pokožku a zachovat si přitom do budoucna své zdraví, kromě ochranných krémů nezapomeňte své tělo zásobovat také vitamíny. Před tvorbou zhoubných nádorů nás chrání zejména beta-karoten - provitamín vitamínu A. Podporuje tvorbu pigmentu a vitamínu D, který opálená kůže přestává vyrábět a zlepšuje tak celkovou odolnost vůči slunci. S beta-karotenem vám vydrží opálení mnohem déle. Věděli jste, že při pravidelné konzumaci tohoto provitamínu dochází ke zbarvení kůže i bez pomoci slunce?

Když se spálíte 

Pokud se spálíte, ještě více zvyšte příjem tekutin a antioxidantů - zejména vitamínů C a E, které podporují regeneraci pokožky. Popáleniny ze slunce dávno nejsou něčím, nad čím můžete jen mávnout rukou. Již dvojí spálení zvyšuje riziko vzniku melanomu! Častou chybou všech rádoby opálených jedinců je pozdní nanášení opalovacích krémů. Ochranný faktor potřebuje alespoň půl hodiny na to, aby začal působit. Pokud se tedy nenamažete doma, ale až venku na sluníčku, vaše kůže je 30 minut nechráněná. Nanášejte tedy krém vždy nejméně půl hodiny před pobytem na slunci!

Čepice chrání před únavou ze sluníčka

Nepodceňujte ani kvalitní sluneční brýle a pokrývku hlavy - vlivem takového nechránění se dochází k přehřívání centrálního nervového systému, které může skončit nejen úpalem, ale třeba i zánětem mozkových blan.

Co jíst a pít v létě

Pozor na alkohol!

Dostatečný pitný režim by v parných letních dnech měl být samozřejmostí. Tělo díky zvýšenému pocení a odstraňování škodlivin z těla za den ztratí až 2,5 litru vody! Ať vás ani nenapadne hasit žízeň pivem. Alkohol organismus naopak dehydratuje a i malé množství alkoholu působí pod palbou slunečních paprsků mnohem rychleji a silněji. Vhodné nejsou ani příliš chlazené nápoje, vedou k překrvení ústní dutiny. Ideální jsou neslazené vody bez bublinek, cukr zpomaluje pohyb tekutiny v trávicím traktu.

Oběd může být i studený

Co se jídelníčku v parných dnech týče, ochlazující účinky má na organismus čerstvé ovoce a zelenina, rybí maso a sójové boby. Teplá jídla můžete úplně vyškrtnout. Stejně dobře jako zapékané těstoviny vás zasytí těstovinový nebo kuřecí salát. Pečená, smažená a tučná jídla zbytečně zpomalují a zahřívají organismus. Pozor také na správné skladování potravin. Pokud si berete k vodě chleba a sekanou, můžete se domů vrátit se střevními potíži. Rychle se kazící jídla jako je maso, salámy, sýry, vejce nebo moučníky s krémem buďto nechejte doma v lednici, nebo si pořiďte speciální chladící tašku.

Pokrmy, které v létě stoprocentně uvítáte

Řecký pastýřský salát
(doba přípravy 30 min )

Osvěžující mátová limonáda
(doba přípravy 15 min )

Lehký jahodový sorbet
(doba přípravy )

Letní jednohubky
(doba přípravy 15 min )

Letní salát s tuňákem
(doba přípravy 35 min )

Foto: Pixabay.com