reklama
hledat uživatel
       

Jak se vyhnout jo-jo efektu: Zapomeňte na hladovění!

Jo-jo efektem bohužel končí dietní úsilí většiny z nás. Po dosažení vysněné váhy se často vracíme k původním, špatným návykům. A to je chyba. Jak na to, aby nám

Kdy dochází k jo-jo efektu

Nejčastější příčinou jo-jo efektu je, že jakmile dosáhneme podstatného snížení váhy, přestaneme se tolik snažit a vrátíme se k původnímu způsobu stravování. Musíme proto zvolit takovou dietu, která pro nás nebude utrpením. Pokud např. milujete sladké a najednou máte nulový příjem cukru, vaše touha se ve vás bude hromadit, až jednou vybuchne a vy spořádáte na co přijdete. Nezdravé sladkosti přitom můžete nahradit zdravým (např. sušeným ovocem).

Nerozumné jsou také tzv. univerzální diety. Každý je jiný, každý má jiné zvyky, jiný zdravotní stav a chutě a dieta by všem těmto faktorům měla být přizpůsobena.

Jo-jo efekt a hladovka

Vůbec nejhorším způsobem hubnutí, končící téměř vždy jo-jo efektem, je hladovka. Během hladovění si tělo ukládá tuky do zásoby, tělo je tak naprogramováno proto, aby přežilo. V minulosti se tak chránilo zejména v období nedostatku potravy. Jakmile začnete hlady šilhat, sníte toho nakonec opět víc než byste snědli bez hladovky. Navíc, při hladovění tělo nečerpá energii nejen z tukových zásob, ale i ze svalové hmoty. Při opětovném přibrání na původní váhu už ale k obnovení svalstva nedojde, což má negativní vliv na fyzickou kondici i naši psychiku.

Vliv cvičení na jo-jo efekt

Stravujete se stále stejně a přesto nakonec přiberete? Pak hledejte chybu jinde. Problémem může být nedostatek pohybu. Na začátku diety jste se možná přinutili cvičit, vaše snaha ale postupně slábne. Stanovte si přesná pravidla a věnujte se pohybové aktivitě minimálně 30 minut dvakrát týdně. Příčinou jo-jo efektu mohou být také jiní skrytí zrádci, např. kaloriemi nabitý alkohol. Dopřejte si maximálně dvě deci suchého vína dvakrát týdně.

Jak zabránit jo-jo efektu

Dieta musí být rozumná

Vyberte si takovou dietu, u které si myslíte, že dokážete zůstat po zbytek života. Měly by v ní být zastoupeny všechny výživné látky i prostor pro občasný malý hříšek. Koktejly a tablety vám k trvalému zhubnutí nepomohou, nedají se totiž užívat pořád. Dieta by měla začínat pozvolna, ne okamžitým vynecháváním jídla či zastávání hesla "nejím po páté hodině".

Nemějte přehnané nároky

Výraznou roli v jo-jo efektu sehrává naše psychika. Pokud se snažíte vyrovnat některému ze svých ultra štíhlých idolů krásy, pravděpodobně své úsilí zhubnout velmi brzy vzdáte. Důležitá je také sebedůvěra. Pokud nevěříte, že si váhu udržíte, pak se tak také stane, ale jen proto, že jste si sami v sobě vytvořili blok.

Dietní květákové placky
(doba přípravy 20 min )

Dietní kuře na paprice
(doba přípravy 35 min )

Dietní tvarohovo-česneková pomazánka
(doba přípravy 20 min )

Dietní bramborový salát s celerem
(doba přípravy 45 min )

Foto: Profimedia



Přidat příspěvek k článku Jak se vyhnout jo-jo efektu: Zapomeňte na hladovění!

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.