reklama
hledat uživatel
       

Jak vyzrát na únavu? Dopřejte tělu dostatek železa!

Železo je životně důležitá minerální látka. Podle světové zdravotnické organizace WHO trpí 600-700 milionů osob nedostatkem železa, to znamená, že mají nízký příjem tohoto minerálu ve své stravě. Tento deficit je častější v rozvojových zemích.

Význam železa pro lidský organismus

Železo je nezbytnou součástí hemoglobinu, který zajišťuje přenos kyslíku do všech tělesných buněk. Je důležitý pro růst tkání, zvyšuje odolnost proti nemocem, pokožce dodává přirozený a zdravý vzhled a brání nadměrné únavě. Nejbohatším zdrojem je červené maso, dále tučné ryby, tmavé maso kuřat a krocanů, některé druhy ořechů, semen, listová zelenina, obohacené cereální snídaně.

Projevy nedostatku

Nedostatkem železa jsou ohroženy především ženy v těhotenství, při kojení a při silné menstruaci. Také u vegetariánů, dětí a adolescentů je třeba dohlížet na dostatečný přísun železa. Prvotním příznakem nedostatku železa je únava a celková ochablost. Absence tohoto minerálu vede ke vzniku anémie (chudokrevnosti). Negativně to ovlivňuje funkce mozku - zhoršení paměti a schopnosti se učit. V těhotenství to způsobí nedostatečný vývoj mozku dítěte. U starších osob nedostatek v potravě a nedostatečná schopnost stárnoucího trávícího traktu absorbovat železo z potraviny snižuje práh vnímání bolesti i odolnost organismu proti různým infekcím.

Jak tedy zvýšit příjem železa v potravě?

V prvé řadě je důležité vědět, jaká je doporučená denní dávka. U muže je to 10 mg a u žen 15-18 mg, v těhotenství až 30 mg. Příjem železa by měl být v optimální dávce. Mějte na paměti, že předávkování železem může být rizikovým faktorem srdečních onemocnění a infarktů.
  • Jezte libové hovězí, vepřové a tmavé kuřecí maso 3x - 4x za týden.
  • Konzumujte pečivo a snídaňové cereálie obohacené o železo. Obilniny jezte v kombinaci s potravinami bohatými na vitamín C např. celozrnné pečivo s rajčetem, cereálie s pomerančovým džusem, zlepší se tak absorbce železa.
  • K vaření používejte raději litinové nádobí, to uchová vyšší nutriční hodnotu vašeho pokrmu.
  • Konzumaci kávy a čaje při jídle omezte. Látky v nich obsažené zasahují do vstřebávání železa. Tyto nápoje pijte raději hodinu před jídlem.
Lidský organismus absorbuje železo různě. Absorbce železa z obilovin, zeleniny a ovoce je podstatně nižší než z masa. Proto kombinujte rostlinné zdroje obsahující železo (absorbce 10 %) s živočišnými zdroji, z nichž se železo vstřebává ze 40 %. Jezte proto brokolici s hovězím masem, špenát s kuřecím masem či s tučnou rybou nebo čočkovou polévku s masem krůtím. Tabulka potravin s vysokým obsahem železa / železo (mg/100g).

kuřecí játra

9

hovězí maso

3

kuřecí a vepřové maso

1

tuňák

2

sušené meruňky

3

rozinky

4

špenát

2

syrová brokolice

2

hrách

2

ovesné vločky

7

kukuřičné lupínky

7

celozrnný chléb

2

kvasnice

5

pšeničné klíčky

9


Máte pocit, že jste stále unaveni a nemáte na nic náladu, zkuste do svého jídelníčku zařadit potraviny s vyšším obsahem železa.

Železo v pokrmech - co si uvařit? 

Dušený špenát z čerstvých listů
(doba přípravy 1 hod )


Brokolicový letní salát
(doba přípravy 1 hod )

Nejlepší játra
(doba přípravy 20 min )


Úvodní foto: Pixabay.com



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 8
  • pôžička z ALAIN FESTOR
    pôžička z ALAIN FESTOR

    pôžička z ALAIN FESTOR

    srdečne
    Ak potrebujete akúkoľvek pomoc alebo potrebujete pôžičku
    Kontaktujte iba ALAIN FESTOR
    A nebudete sklamaní.
    S týmto úžasným človekom ALAIN FESTOR
    Dostal som sumu 25.000€
    nebolo to ľahké, ale ďakujem Bohu
    Moje meno je ALENA DOBIASOVA
    Je to človek srdca, ktorý vždy dodržiava svoje povinnosti.
    Je mužom svojho slova
    A ďakujem veľmi pekne Bohu za to, že si to dal na moju cestu.
    Vždy mu za všetko ďakujem.
    Budem mu vždy vďačný.
    Viac informácií
    Kontakt e-mailom na adrese:
    alenadobiasova132@gmail.com
    Alebo kontaktujte veriteľa a požiadajte ho o ďalšie informácie
    alainfestor1955@gmail.com
    Ak nepotrebujete pôžičku
    Môžete informovať svoju rodinu, svojich bratov, svojich priateľov.
    ďakujem

    21.05.2020 13:52:22

  • pôžička z ALAIN FESTOR
    pôžička z ALAIN FESTOR

    pôžička z ALAIN FESTOR

    srdečne
    Ak potrebujete akúkoľvek pomoc alebo potrebujete pôžičku
    Kontaktujte iba ALAIN FESTOR
    A nebudete sklamaní.
    S týmto úžasným človekom ALAIN FESTOR
    Dostal som sumu 25.000€
    nebolo to ľahké, ale ďakujem Bohu
    Moje meno je ALENA DOBIASOVA
    Je to človek srdca, ktorý vždy dodržiava svoje povinnosti.
    Je mužom svojho slova
    A ďakujem veľmi pekne Bohu za to, že si to dal na moju cestu.
    Vždy mu za všetko ďakujem.
    Budem mu vždy vďačný.
    Viac informácií
    Kontakt e-mailom na adrese:
    alenadobiasova132@gmail.com
    Alebo kontaktujte veriteľa a požiadajte ho o ďalšie informácie
    alainfestor1955@gmail.com
    Ak nepotrebujete pôžičku
    Môžete informovať svoju rodinu, svojich bratov, svojich priateľov.
    ďakujem

    21.05.2020 13:52:07

  • Barbora
    Barbora

    Železo v krvi

    To je přesně můj případ.. moc toho železa nesním.. a jsem unavená, slabá.. bledá, nechce se mi nic dělat, mám špatnou náladu, PAMĚŤ - což mě štve nejvíc, jelikož jsem studentka.. :(( a tím pádem se mi zhoršily známky.. :(( ://

    07.05.2011 01:36:45

  • španáta
    španáta

    Re: špenát???

    Tak to by mne zajímalo, co vtom víčtu dělá špenát, který nemá o nic víc železa než zelí nebo hlávkový salát??

    27.11.2008 13:24:07

  • Dan
    Dan

    Miluju železo (ale na stavbu) che che che

    25.01.2008 16:56:56

Celkem záznamů: 8

Přidat příspěvek k článku Jak vyzrát na únavu? Dopřejte tělu dostatek železa!

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.