reklama
hledat uživatel
       

Jak žít s bezlepkovou dietou

Nedávno jste zde měli možnost číst článek o celiakii. Dozvěděli jsme se, co to je, jak se toto onemocnění projevuje a něco málo z historie. Dnes bychom vás rádi seznámili se vznikem této choroby, ale hlavně s tím, jak vybírat potraviny a jak vařit pro ty, kteří mají takzvanou bezlepkovou dietu.

Jak vzniká onemocnění celiakií?

Není prokázán přesný způsob dědičnosti tohoto onemocnění. Můžeme však hovořit o jistých genetických předpokladech u dítěte. Jedná se vlastně o geneticky podmíněnou enzymatickou poruchu. Po celiakii by se mělo pátrat především v nejbližším příbuzenstvu pacienta - rodiče, sourozenci i vzdálenější příbuzní, u něhož se nemoc projevila. Je nutné podotknout, že tito příbuzní mívají často jen minimální nebo téměř nerozpoznatelné příznaky této choroby a zjištění, že trpí celiakií, bývá pro ně velikým překvapením. U žen nemocných celiakií je větší pravděpodobnost, že její děti budou trpět stejnou chorobou.

Lze celiakii vyléčit?

Celiakie - nesnášenlivost lepku je v současné době nevyléčitelná a tudíž trvalá. Hlavní zásadou léčby je celoživotní vyřazení lepku z potravy a to znamená celý život dodržovat bezlepkovou dietu! V každém případě jsou zcela mylné názory, že dítě nemusí dietu dodržovat na školním výletě a podobně. Po určité době dodržování bezlepkové diety dochází k obnově klků a regeneraci tenkého střeva. Již po několika dnech po vynechání lepku ze stravy se dokáže poškozená sliznice obnovit, což prokazuje, že tělo reaguje na bezlepkovou dietu poměrně rychle. To však neznamená, že nemoc zmizela!

Jak vybírat potraviny při bezlepkové dietě?

Existují potraviny, které jsou takzvaně přirozeně bezlepkové. Mezi tyto základní potraviny patří brambory, kukuřice, rýže, proso, sója, jáhly, pohanka, hrách, čočka, fazole, cizrna, ořechy, semena a amarant. Z těchto surovin se vyrábějí potravinářské směsi hlavně na přípravu bezlepkových knedlíků, chlebů, pečiva a moučníků. Mezi další přirozeně bezlepkové potraviny patří maso, ryby, zelenina, ovoce, mléko, tuky, vejce, med, cukr. I když jsou tyto potraviny bezlepkové, další výrobky z nich mohou obsahovat lepek. Příkladem mohou být mléčné výrobky zahuštěné pšeničným škrobem. Proto je velmi důležité sledovat při nákupu potravin pro lidi nemocné celiakií podrobný popis složení výrobku. Bezlepkové potraviny jsou označené přeškrtnutým klasem, nebo slovně (např. neobsahuje lepek, vhodné pro bezlepkovou dietu, vyrobeno z přirozeně bezlepkových surovin). Nepřítomnost lepku v potravě garantuje výrobce.

Vaříme bez lepku

Vařit chutná jídla při bezlepkové dietě není bohužel vůbec jednoduché. Navíc je tato dieta cenově velmi náročná. Výrobky pro bezlepkáře jsou často více než třikrát dražší oproti běžným potravinám. Jen pro srovnání: obyčejnou pšeničnou mouku lze sehnat v supermarketech okolo 8,- Kč, oproti bezlepkové mouce, kterou pořídíte v cenové relaci 40,- až 140,- Kč (záleží na kvalitě). U chleba může být cena až 10x vyšší, ale neseženete ho jen tak někde, takže se vám ještě prodraží o cestovné. Samozřejmě, že lze vše připravit doma, ale jak již bylo zmíněno, je to časově i finančně dosti náročné. Velkým úskalím je vaření a hlavně pečení z těchto surovin. Neobsahující lepek znamená jednoduše, že se nelepí, a tím pádem nedrží směsi pohromadě a drobí se. Navíc jsou mazlavé a rozpadají se. Upéct dobrý chléb nebo buchtu je velmi těžké a chce to hodně cviku a trpělivosti. Uplést klasickou vánočku se vám nepodaří nikdy, vše se musí lít do formy. Jsou však rady, které nám vaření a pečení mohou zjednodušit. Například bezlepková mouka saje více vodu, proto je potřeba oproti mouce pšeničné přidávat více vody a prášku do pečiva, drobivost těsta můžeme zmírnit přidáním ořechů, oleje, vajec nebo medu. Sójová mouka se připaluje, kukuřičná brzy žlukne a hořkne. Často nelze používat polotovary nebo konzervy, protože obsahují pšeničné škroby a je nutné vycházet ze základních surovin. Jinak se příprava pokrmů v podstatě neliší od běžné kuchyně, můžeme používat stejné recepty, jen vyloučit veškeré zdroje lepku. Například omáčky a polévky zahušťovat kukuřičným či bramborovým škrobem. Závěrem chci jen znovu připomenout, že u bezlepkové diety je nutné vždy zjišťovat složení potravin, vyhýbat se výrobkům obsahujícím škrob, pšeničný škrob, modifikovaný škrob nebo jen označení E 1422 a E 1442. Všem bezlepkářům přeji hodně sil, trpělivosti a pevné vůle.

Bezlepková bábovka z tvarohu
(doba přípravy 1 h 30 min )

Bezlepková hrášková omáčka
(doba přípravy 30 min )

Bezlepkové langoše
(doba přípravy 1 h 15 min )

Bezlepkové tvarohové ovocné knedlíky
(doba přípravy 45 min )

Bezlepkové bleskové lívance
(doba přípravy 20 min )



Foto: Profimedia.cz

Přidat příspěvek k článku Jak žít s bezlepkovou dietou

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.