reklama
hledat uživatel
       

Jarem obohacený jídelníček

Dny jsou delší, plné sluníčka, což znamená, že pomalu odkládáme teplé zimní oblečení a měníme svůj šatník. Změna ročního období není pouze signál pro výměnu svršků, ale také pro zpestření a obohacení našeho jídelníčku. Dnes si představíme několik ingrediencí, které bychom měli zařadit do našeho jarního jídelníčku.

Mezi potraviny, které jsou typické pro začátek tohoto období, řadíme např. rozmarýn, špenát, rebarboru, karotku, či česnek. Abychom nezůstali jenom u té zeleniny a koření, řekneme si také něco o jehněčím masu, které je velmi často s příchodem jara spojováno. Připravili jsme pro vás pár základních informacích o vybraných sezónních ingrediencích a zároveň připojujeme několik receptů, abyste je mohli zařadit do svého jarního jídelníčku.

Rozmarýn

Rozmarýn (Rosmarinus officinalis) je tzv. trvalka, tedy rostlina, kterou můžeme ve svém jídelníčku použít po celý rok. V zimě jej musíme chránit před mrazem. Rozmarýn kvete v pozdním jaru až raném létě drobnými nachovými až modrými kvítky. Tyto voňavé, modře zbarvené květy, krásně vypadají a můžeme je použít jako ozdobu našich kulinářských výtvorů. Listy rozmarýnu mají v době květu nejvíce silic a tříslovin, a proto se v tomto období také sklízejí. Rozmarýn je velice aromatický a dodává jídlu velmi výraznou, pikantní chuť. Z tohoto důvodu bychom měli být s jeho používáním velmi opatrní. Do pokrmu pro 4 osoby stačí pouze 1 lžička. Nejlépe se hodí ke pečenému nebo grilovanému jehněčímu, vepřovému nebo drůbežímu masu. Rozmarýnem můžeme ozvláštnit také chuť rajčat nebo brambor. Listy rozmarýnu se využívají také pro léčebné účely. Pomáhá při potížích se zažíváním, poruchách jater či při migrénách.

Špenát

První zmínky o špenátu se objevují již v roce 647 na území Asie. Je to zelenina, kterou můžeme najít ve všech světových kuchyních. Špenát je bohatý na vitamíny a železo. I když ho děti moc v lásce nemají, je velmi důležitou součástí zdravé výživy. Sklízí se buď celé rostliny s krátkým kořenovým krčkem, nebo jen listy. Nejlepší jsou mladé, čerstvé lístky špenátu, které můžeme použít jako ingredienci do salátu. Špenát je výtečnou přílohou k masům i rybám. Můžeme jím plnit těstovinové taštičky, rolády či listové těsto. Jestliže chceme chuť špenátu ještě zvýraznit, použijeme například česnek nebo muškátový oříšek.

Rebarbora - reveň

Rebarbora (Rheum rhabarbarum) je vytrvalá zelenina, která má své kořeny v Asii a do Evropy se dostala díky barbarům. Jako první ji na starém kontinentu začali používat Angličané a Němci. Na počátku jara obsahuje především kyseliny jablečné. Postupem času se zvyšuje obsah solí kyseliny šťavelové s vápníkem a hořčíkem. Rebarbora je také bohatá na draslík, hořčík a fosfor. Co se týče vitamínů, obsahuje menší množství vitamínu C, B a provitamin A. Tato zelenina prospívá našemu krevnímu oběhu a je močopudná. Není vhodná pro osoby se žlučníkovými a močovými kameny. Ačkoliv je rebarbora zelenina, připravujeme ji, jako ovoce. Používáme zdužnatělé řapíky (zelené, růžové až červené barvy), které oloupeme, spaříme nebo krátce povaříme. Připravují se z ní moučníky s tvarohem, kompoty, zavařeniny, náplně do knedlíků nebo také ovocné polévky.

Jehněčí maso

Jehněčí je v mnoha kulturách tradičně spojováno s obdobím jara. V České republice je spotřeba tohoto druhu masa velmi nízká. Přibližný odhad je asi 0,4 kg na obyvatele. V zemích, jako je Nový Zéland se konzumace jehněčího odhaduje na 32, 5 kg. Jehněčí maso je lehce stravitelné, bohaté na vitamíny, minerální látky a svým složením příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v těle. Díky těmto vlastnostem je vhodné pro diabetiky, rekonvalescenty či starší populaci. Foto: Profimedia.cz.

Přidat příspěvek k článku Jarem obohacený jídelníček

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.