reklama
hledat uživatel
       

Brukev

Brukev je vydatným zdrojem vitamínu C. Obsahuje ale také provitamín A- karoten, z nerostných solí vápník, železo, fosfor a draslík. Vitamíny obsahují i listy brukví, proto mladé lístky drobně rozsekáme a vkládáme je do hotového pokrmu. Předností brukve je, že se může jíst syrová, buď k chlebu, nebo jemně nastrouhaná se smetanovou zálivkou či s majonézou jako chutný salát, zejména na jaře. Při úpravě musíme dbát, abychom připravovali jen brukve čerstvé, ne dřevnaté. Ovadlé listy prozrazují, že brukve jsou předčasně sklizené, jejich bulvy jsou přinejmenším méně křehké a šťavnaté. Na saláty krouháme a strouháme brukev až do předem připravené zálivky, aby neztrácela cenné vitamíny.

Brukev plněná zeleninou

Dobře očištěné a vydlabané brukve plníme směsí dušené cibulky, přidáme máslo utřené se žloutky a smíchané s houskou namočenou v mléce, s okurkou, paprikou a sýrem. Navrch sypeme strouhaným sýrem a zapékáme.

Endivie

Endivie je odrůda čekanky. Je podobná hlávkovému salátu. Rozeznáváme endivie letní a zimní. Více si ale vážíme zimní, zvané štěrbák, protože se vyskytuje v obchodech od listopadu do března, kdy je syrové zeleniny méně. Při nákupu vybíráme rostliny spíše zelené než bílé, mají totiž více vitamínů. Endivie obsahuje také hodně železa a vápníku. Endivii připravujeme jako hlávkový salát, ale můžeme ji upravovat i tepelným způsobem. Při úpravě odstraníme poškozené vrchní listy a špičatým nožem vyřízneme košťál. Rychle ji opláchneme studenou vodou, ale dlouho nenamáčíme, aby se nezvýšila její nahořklá chuť.

Endivie zapečená s máslem

Očištěné endivie vložíme do neslané vroucí vody a asi 5 minut vaříme. Vyjmeme cedníkem a chvíli proplachujeme studenou vodou, pak necháme okapat. Zapékací mísu vymažeme máslem a vyložíme ji endivií, osolíme a navrch nakrájíme lupínky másla. Mísu zakryjeme a zapékáme asi 20 minut v troubě.

Vyzkoušejte také čekanku v našich oblíbených receptech 

Čekankový salát s modrým sýrem
(doba přípravy 30 min )

Smažené čekankové puky
(doba přípravy 45 min )

Pórek

Pórek je významným dodavatelem vitamínu C, má i dostatek minerálních látek (sodík, vápník, hořčík, železo, fosfor). Jeho další předností je právě to, že je na trhu v době, kdy jiné zeleniny ještě chybí.

Zapečený pórek s rajčaty

Pórek rozkrájíme na 2 cm dlouhé špalíčky a podusíme na pánvi s olejem a trochou vody. Okořeníme a přikryjeme pokličkou, necháme změknout. Pak pórek poklademe kousky rajčat a plátky sýra a zapečeme. Dát si jarní zeleninu je nejlepší, co můžeme pro náš vyčerpaný organismus udělat.

Jarní zelenina v našem jídelníčku 1. díl

Vyzkoušejte i tyto prověřené recepty:

Mléčný dušený pórek
(doba přípravy 35 min )

Pórkovo- kuřecí placičky se sušenými rajčátky
(doba přípravy 2 h 30 min )

Kuřecí prsa s nivou a pórkem
(doba přípravy 1 hod )

Paprikový salát s pórkem
(doba přípravy 20 min )

Foto: Profimedia.cz

Přidat příspěvek k článku Jarní zelenina v našem jídelníčku 2.díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.