reklama
hledat uživatel
       
Platí tedy pravidlo pěti základních skupin potravin. Mléko - maso - zelenina, ovoce, brambory - tuky - obiloviny. Záleží však také na tom, abychom si z každé skupiny vybírali různé druhy.

Cibule

Cibule patří mezi levnou a stále dostupnou zeleninu. Vysokým obsahem vitamínu C je ochranou proti infekčním chorobám a obsahuje látky, které mají antibakteriální účinek. Jarní cibule, zejména její nať, má větší obsah vitamínu C než cibule podzimní. Ze vzrostlé cibule používáme zelené výhonky. Můžeme si je pěstovat i doma. Větší cibuli dáme do sklenice s vodou, aby voda sahala do poloviny cibule. Podle potřeby vodu doplňujeme. Za pár dní získáme první výhonky, které můžeme uřezávat. Výhonky nebo nať používáme drobně rozsekané do hotových polévek, do tvarohových a sýrových pomazánek, sypeme jimi zeleninové saláty, vařené brambory nebo rýži i těstoviny. Také chléb s máslem či pomazánkou získá posypáním cibulkovou natí na chuti i na biologické hodnotě.

Cibule na paprice

Oloupanou cibuli pokrájíme na kolečka a na horkém másle ji osmahneme, až zesklovatí. Pak ji posypeme paprikou nebo paprikovou vedetou a podusíme. Zalijeme ji trochou mouky rozmíchané v mléce nebo smetaně a chvíli povaříme. Takto upravenou cibuli podáváme jako příkrm.

Výborná cibulačka s vínem
(doba přípravy 1 h 15 min )

Rajčata

Rajčata jsou jednou z nejhodnotnějších zelenin, obsahují velice mnoho provitamínu A, vitamínů skupiny B i vitamínu C. Právě vitamín C se udržuje i v konzervách z rajčat a dobře se uchovává i v tepelně zpracovaných pokrmech. Z nerostných látek mají rajčata vysoký obsah draslíku, vápníku, hořčíku a železa. Výhodou této zeleniny je, že se většinou podává syrová, čímž se zachová bohatství vitamínů i nerostných látek v nezměněné formě. Rajčata podáváme k pečivu, připravujeme z nich výborné saláty a syrová rajčata nebo jejich protlak přidáváme do různých pokrmů - omáček, směsí na těstoviny.

Polský rajčatový salát

Rajčata nakrájíme na silnější plátky, osolíme, opepříme a posypeme nakrájenou cibulí a sekanými bylinkami tak, aby každý plátek rajčete byl obalen. Necháme chvíli v chladu uležet. Před podáváním pokapeme citrónovou šťávou a olejem.

Z rajčat je skvělá i čerstvá šťáva

Rajčatová šťáva
(doba přípravy 1 hod )

Salát z pampeliškových listů

Mladé pampeliškové listy zbavíme řapíků, dobře promyjeme, nasekáme a smícháme s oloupanou a drobně nakrájenou cibulí a česnekem, utřeným se solí. Salát zalijeme marinádou z citronové šťávy, vody, soli a oleje. Sladíme podle chuti. Salát v misce zdobíme drobně nakrájeným vejcem uvařeným natvrdo a pažitkou.

Připravte si z pampelišek i úžasný med 

Pampeliškový med s pomerančem
(doba přípravy )

Na závěr

Dlouhá tisíciletí hledali lidé elixír života, zázračný prostředek k prodloužení života nebo k uchování mládí. Dnes víme, že tímto elixírem je dostatek čistého vzduchu, pohyb a taková výživa, která obsahuje ve správném poměru a množství všechny složky pro organismus člověka potřebné.

Foto: Profimedia.cz

Přidat příspěvek k článku Jarní zelenina v našem jídelníčku 5. díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.