reklama
hledat uživatel
       

Nehodnotný spánek nám bere energii

Stačí pár dnů bez kvalitního spánku a je to znát. Nezbývá nám energie ani na běžné činnosti (v práci, v domácnosti, při pravidelném sportu atd.). Myšlenky se nám ubírají jiným směrem, jsme nesoustředění a přemáháme se. Psychické i fyzické přetěžování se jednoduše musí někde projevit. A protože je spánek jednou z nejdůležitějších činností v životě, odnáší to ve velké míře.

Konfliktní situace, existenční obavy, přemíra pracovních úkolů, potíže ve vztazích, ale i pozitivní události jako daleká cesta nebo přírůstek do rodiny, vyvolávají stres. Když se k tomu přidá častá konzumace silné kávy, čaje a alkoholických nápojů, abychom to všechno "vydrželi",  hned je příčina špatného usínání a nemožnosti klidně spát, jasná. Citliví jedinci navíc vnímají i fáze Měsíce, hrozbou je i práce na směny. 

Ničím nerušený spánek - nesplnitelné přání?

Poznat, že trpíme poruchou spánku, není složité. Únavu doplní podrážděné chování, časté bdění, znatelnější bušení srdce, nervozita, třes rukou a pocit neustálého neklidu.

Chceme-li potíže odbourat, musíme umět zapomenout na problémy, umět na chvíli "vypnout". Ale jak se naladit na noční klid? Musíme sami na sobě vyzkoušet, co nám pomáhá. Třeba krátká procházka, povídání si s partnerem jen o kladných věcech a plánech do budoucna, čtení nebo poslech oblíbeného songu. Kromě dodržování vhodné stravy na večer, kdy se obloukem vyhneme těžkým pokrmům, se snažíme uložit ke spánku v pravidelnou hodinu nebo alespoň dodržet jakýsi rituál, který tělu dá znamení, že se chystáme si odpočinout.

Před spánkem si můžeme dopřát i horkou koupel s voňavou pěnou nebo bylinkovou solí přímo určenou pro příjemný spánek. Když jej doplníme horkým mlékem s meduňkou a medem, dáme tělu mnohem zdravější impuls k usínání než po podání léku. Další z bylinek, které stojí za to vyzkoušet, je třezalka a čaj z lístků růží.

Léčíme se přírodou

Výběr potravin pro náš spánek

Za všechno může aminokyselina tryptofan, která je zásadním předpokladem kvalitního spánku. Naštěstí je tryptofan bohatě zastoupen v zelenině. Aby tryptofan dobře účinkoval, je vhodné jej kombinovat se sacharidy, které díky uvolňování inzulinu tryptofan váže, a umožňuje jeho uvolňování do mozku. Při nakombinování těch správných potravin se děje v těle spousta reakcí, z nichž dojde až ke vzniku melatoninu, hormonu vyvolávající ospalost. Proto si na večeři dopřejeme zeleninu, ovoce, sójové výrobky, obilniny (zejména ovesné vločky), rýži, mandle, lněná semínka nebo med.

Foto: Pixmac.cz

Přidat příspěvek k článku Jídlem ke zdravému spánku

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.