reklama
hledat uživatel
       

Kdo chce zdravě jíst, musí obaly číst!

Nejspíš vám není lhostejné, jak se stravujete, ale uvědomujete si, že sestavování zdravého jídelníčku začíná už samotným nakupováním?

Nejspíš vám není lhostejné, jak se stravujete, ale uvědomujete si, že sestavování zdravého jídelníčku začíná už samotným nakupováním? Pokud budete věnovat pozornost údajům na obalu, budete se lépe orientovat v nabídce a vyberete si výrobky, které vyhovují vašemu životnímu stylu a zdraví. Obal výrobku vám prozradí, co pod ním najdete, a napoví, jestli je výrobek vhodný pro zařazení do vašeho jídelníčku.

Na obalech potravin a nápojů si všímejte nejen informací o výrobci či dovozci, o minimální trvanlivosti a množství, ale také těch o složení a výživových vlastnostech výrobku. Díky informacím o nutričních hodnotách totiž zjistíte, kolik je v uvedené porci dané potraviny obsaženo energie, cukrů, tuků, nasycených mastných kyselin, soli a dalších látek. Tyto informace vám umožní sestavit si jídelníček tak, aby byla jeho skladba optimální. Správně sestavený jídelníček má energetickou hodnotu odpovídající energetickému výdeji a obsahuje doporučené množství všech živin i dalších potřebných látek.

 

Doporučené denní množství energie, živin a dalších látek (GDA):

(pro zdravou ženu s průměrnou tělesnou hmotností a střední fyzickou aktivitou)

• energie 2000 kcal (8400 kJ)
• tuky 70 g
• nasycené mastné kyseliny 20 g
• sacharidy 270 g
• cukry 90 g
• bílkoviny 50 g
• sůl 6 g

Vyvážený jídelníček má být zároveň pravidelný, a proto je vhodné rozložit příjem energie do pěti dávek konzumovaných v průběhu celého dne. To znamená, že se ráno nasnídáte, před obědem nevynecháte svačinu a nezapomenete ani na odpolední svačinu a večeři.

Rozložení energie v průběhu dne:

• snídaně 20 %
• dopolední svačina 15 %
• oběd 35 %
• odpolední svačina 10 %
• večeře 20 %

Také živiny je výhodnější přijímat průběžně během dne a nezkonzumovat celé doporučené denní množství bílkovin, tuků nebo sacharidů najednou. Jak ale sledovat přijímané množství energie, živin i dalších látek? Užitečného pomocníka najdete ve značení GDA, které nabízí procentuální vyjádření obsahu jedné porce z doporučeného denního množství energie, živin a dalších látek.

Potraviny se značením GDA najdete v interaktivním nástroji Výrobky se značením GDA na webových stránkách www.gda.cz. Pokud nemá zakoupený výrobek značení GDA, můžete si nutriční hodnoty uvedené na obalu snadno přepočítat na hodnoty GDA s pomocí nástroje Kalkulátor GDA. Další interaktivní nástroj na www.gda.cz, Porovnejte si svůj výdej a příjem, umí zase spočítat individuální výdej a příjem energie a vyhodnotit, jestli je váš energetický výdej v rovnáze s příjmem.



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
  • Hucul
    Hucul

    Hmmm, jasne.

    Podle tehle diety jsem se malem projedla k cukrovce. Sacharidum se ted vyhybam a bilkovinami se primo cpu a shodila jsem 20 kilo.

    20.10.2011 17:09:52

Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Kdo chce zdravě jíst, musí obaly číst!

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.