reklama
hledat uživatel
       

Saponiny

Látky ve větším množství jedovaté. V menší míře mírně dráždí sliznice zažívacího traktu, působí močopudně a mírně projímavě. Jsou v černuše, brutnáku, pískavici řeckém seně, tymiánu.

Fytoncidy

I v nepatrném množství ničí choroboplodné zárodky nebo pomáhají odstranit střevní parazity. Jsou to v podstatě přírodní antibiotika. Sušením se neničí. Obsahuje je cibule, česnek, křen, koriandr, rozmarýn, pelyněk, mateřídouška, chmel, hořčice, lžičník, tymián, routa.

Minerální látky

Síru najdeme v cibuli a česneku, jód v estragonu, mangan v brutnáku. Cibule a česnek mají také hodně draslíku a fosforu. Železo mají naťová koření a kmín. Hodně draslíku, sodíku, hořčíku nebo vápníku a síry má křen.

Vitamíny

Zelené koření, což jsou čerstvé rostliny, obsahuje vitamíny A, C a plno dalších. Sušením velmi klesá jejich obsah. Vitamín C má pro náš organismus největší význam. Proto používáme koření pokud možno čerstvé. Bráníme styku s kovy a dodáváme je až na hotový pokrm. Vitamín C najdeme v křenu, petrželce, kopru, pažitce, řeřiše, yzopu, bedrníku, v celerové nati, brutnáku, libečku, bazalce, cibulové nati, kerblíku, kopřivách či popenci. Vitamín B má cibule, řeřicha a naťová koření. Vitamíny A jsou rozpustné v tucích a v rostlinách jsou v podobě karotenů. Je v celeru, petrželi, kopru, řeřiše, kopřivách, šťovíku, pampelišce, cibulové a pažitkové nati, kořeninové paprice. Vitamín E - tokoferol - rozpustný v tucích se objevuje v řeřiše, petrželové a celerové nati a dalších. Vitamín P - rutin, hesperidin, citrin najdeme v paprice, routě nebo citronech.

Koření místo léků

Některé rostliny používané v kuchyni jako koření mají léčebný účinek, ale toho se dosahuje jinými dávkami a jinou úpravou. Vhodné je poradit se ve specializovaných prodejnách nebo s lékařem, aby nedošlo k opačnému účinku.
  • Proti nadměrnému pocení je šalvěj, yzop, zázvor. Na srdce je paprika. Na funkci nervového systému se používají pelyněk, chmel, máta, meduňka, mařinka, bobkový list, kopr. Proti arterioskleróze česnek. Vysoký krevní tlak snižuje česnek a chmel.
  • Máme koření, která ovlivňují chuť k jídlu a zvyšují tvorbu trávících šťáv jako meduňka, máta, dobromysl, také pelyněk, puškvorec, andělika, paprika, pepř, křen, muškátový oříšek a květ a další koření.
  • Proti nadýmání a křečím střevního traktu je nejlepší kmín, koriandr, fenykl, majoránka, anýz, saturejka, máta, bazalka, zázvor, muškátový oříšek a květ a jiné.
  • Na průjem po tučnějším jídle působí dobře česnek, tymián, yzop, popenec, saturejka, majoránka, bedrník, dobromysl, máta, meduňka, sumah.
  • Netrpíte-li záněty žlučníku, tak při těžkém jídle je vhodné pojídat křen či hořčici. Na vyprazdňování žlučníku působí rozmarýn, dříšťálky, máta, jalovčinky, kurkuma.
  • Vliv koření se projevuje i při odstraňování nadbytečné vody z organismu, při vylučování moči, pocení. Patří sem například chmel, brutnák, libeček, jalovčinky, dříšťálky, petrželka, bedrník, muškátový oříšek i květ, slinivku břišní podporuje saturejka.
  • Pachy, například ten z úst, odstraňuje a působí dezodoračně: čerstvá routa v menším množství, tymián, mateřídouška, hřebíček nebo nové koření.
  • Proti jarní únavě pomáhají pažitka, potočnice, řeřicha luční, kopřivy, šťovík, lžičník, chudobkové listy (sedmikráska), listy řebříčku, fialek a zelené natě vůbec.
  • V těhotenství pro svůj špatný vliv jsou některá koření zakázána ve větších dávkách. Jako třeba routa, rozmarýn, černucha, pepř, skořice, jalovec a velké dávky petrželky.
  • Za afrodisiakum lidové léčitelství považuje pepř, celerovou a petrželovou nať, mátu peprnou, vanilku, saturejku a další. Na pohlavní předrážděnost je výborný kopr nebo chmel.
  • Koření by mělo být zastoupeno v každé kuchyni nejen pro svoji funkci chuťovou, ale, co je stejně důležité, i pro svůj přínos našemu tělu a zdraví. Koření ovšem používáme s mírou. Důležité je pomocí koření vyzdvihnout chuť jídla a ne naopak. Foto: Photos.com

Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Koření a jeho vlivy na organismus 2.díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.