reklama
hledat uživatel
       

Jak jíst semínka

U všech semínek platí - nejlepší je konzumace za syrova. Jedině tímto způsobem si semínka uchovají všechny živiny (vitamíny, minerály a esenciální oleje). Semínka tedy v nejlepším případě tepelně neupravujeme (pečení, pražení či ohřev při vysokých teplotách), kromě ztráty cenných látek by semínka produkovala látky toxické, stala by se z nich mrtvá strava bez živin. Semínka však můžeme bez obav drtit, mlít a namáčet, u semínek s tvrdou slupkou či skořápkou je to velmi vhodné pro snazší konzumaci i trávení. V případě sekaných a mletých semínek dbáme na to, abychom je zkonzumovali co nejdříve. Při koupi proto vybíráme semena syrová, nepražená, nesolená a neslazená.

Lněná semínka

Len patří mezi tradiční hospodářské plodiny. Samotné lněné semínko najdeme na trhu jako hnědý a zlatý len. Hnědý len se vyznačuje typicky oříškovou chutí, zlatý len je chuťově jemnější. Oba druhy mají téměř totožné výživové složky, liší se pouze barvou semene.

Výživová hodnota lněných semínek

Z pohledu výživové hodnoty jsou lněná semínka tzv. superpotravinou. Význačují se vysokým obsahem vitamínů B1, B2, B3, B5, B6, vitamínu E. Dále obsahem vápníku, železa, manganu, hořčíku, fosforu, draslíku, selenu a zinku. Lněná semínka obsahují cca 30 % tuků, konkrétně omega 3 mastné kyseliny, které se vyskytují hlavně v rybím tuku, mají příznivý vliv na metabolismus tuků (snižují LDL cholesterol).

Vedle prospěšných omega 3 mastných kyselin obsahují lněná semínka také koncentrace fytoestrogenů lignanů, což jsou rostlinné estrogeny, které se v našem organismu chovají podobně jako estrogeny lidské. Konzumaci by se měly vyhnout těhotné a kojící ženy.

Lněná semínka jsou vyhledávaným zdrojem vlákniny a zejména proteinů (cca 20 g/100 g), proto jsou vyhledávanou potravinou vegetariánů a veganů.

Lněná semínka a jejich příznivé účinky na zdraví

Lněná semínka mají protivirové, protizánětlivé, antibakteriální a protiplísňové účinky, pomáhají při stavech jako je astma a artritida. Konzumace lněných semínek přispívá ke snižování cholesterolu v krvi, upravuje krevní tlak, stabilizuje cukr v krvi, odvádí přebytečný tuk z tkání a upravuje metabolismus, podporuje hubnutí. Lněná semínka mají lehce projímavý efekt, napomáhají plynulému pohybu střevního obsahu. Preventivně působí proti rakovině prsu a zmírňují návaly horka při menopauze. Plusem navíc je udržování mladistvé pleti. Při dlouhodobé konzumaci lněných seminek je třeba dávat pozor na jejich schopnost snižování kouagulační schopnosti a možnost vyvolat krvácení. Doporučená denní bezpečná dávka je cca 60 g lněných semínek. Energetická hodnota na 100 g je 2234 kJ/534 kcal.

Konzumace lněných semínek

Lněná semínka patří mezi tvrdší semena, která lidský organismus těžko tráví. Lněná semínka je tedy nutné důkladně rozkousat, jinak z nich nedostaneme potřebné výživné látky. Před použitím je mnohdy lepší lněná semínka rozemlít nebo rozdrtit v hmoždíři. Po takovéto úpravě semínka konzujeme nejlépe ihned, rychle žluknou.

Použití lněných semínek

Nejvýživnější je konzumace syrových lněných semínek. Dají se použít do pomazánek, kaší, pečiva, cukroví, ale také se přidávají do salátů. Lehkým opražením vynikne jejich chuť a aroma, musíme však počítat s rapidně nižší výživovou hodnotou. 

Foto: Sxc.hu



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 6
  • antoninstkusala
    antoninstkusala

    lněná semínka při pečení

    Souhlasím s tím,že lněná semínka jsou výborná při trávení.Jestliže ja chci použít při pečení je nejlepší připravit si záparu,to znamená,že semínka přeleji zhruba stejným množstvím vody o teplotě asi40 stupńů a nechat asi 2 hod. bobtnat.Chléb je potom delší dobu vláčnější

    08.04.2014 17:41:46

  • Veronika
    Veronika

    Komentář k článku Lněná semínka - superpotravina v našem jídelníčku

    Dají se koupit v každém obchodě s potravinami,dokonce i v naší jednotě na malé vesnici je mají , bývají mezi ořechy a sušeným ovocem :-)

    03.02.2014 17:30:12

  • jaroslav (tecka) skoch
    jaroslav (tecka) skoch

    Komentář k článku Lněná semínka - superpotravina v našem jídelníčku

    Kde se lněná semínka dají koupit?

    27.01.2014 17:48:29

    • Hanka
      Hanka

      Re: Komentář k článku Lněná semínka - superpotravina v našem jídelníčku

      Určitě se dají koupit v prodejnácn drogerie DM. Jak celá semínka, tak drcená.

      28.01.2014 20:18:00

  • joseffafilek
    joseffafilek

    Lněné semeno

    Používám ho pravidelně při pečení chleba,plus dynová semena,je to vynikající,

    26.01.2014 20:53:48

Celkem záznamů: 6

Přidat příspěvek k článku Lněná semínka - superpotravina v našem jídelníčku