reklama
hledat uživatel
       

Přehled minerálií

Vápník

Kalcium patří v naší výživě k neproblematičtějším látkám. Díky nízké spotřebě mléka a mléčných výrobků je vápníku v těle nedostatek. Denní potřeba vápníku pro člověka by měla být kolem 800 mg. U těhotných a kojících žen je vyšší. Hlavním zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky s výjimkou tavených sýrů. Při nedostatku vápníku se vyskytuje osteomalacie a osteoporóza.

Vápník v tělesných tekutinách ovlivňuje nervosvalovou dráždivost. Vápník se také uplatňuje při srážení krve.

Hořčík

Hořčík zvaný také magnesium se vyskytuje rovněž v kostech a také v tělních tekutinách. Jeho denní potřeba je 300 až 600 mg. Hlavním zdrojem hořčíku jsou zelené rostliny, maso a vnitřnosti. Vstřebává se hlavně v tenkém střevě. Při nadbytku vápníku, fosforečnanů a při nedostatků lipidů se jeho vstřebávání snižuje. Síran hořečnatý přítomný například v projímavých minerálkách se vstřebává obtížně a působí jako laxativum. Pro dodání hořčíku je dobré jíst hodně zeleniny.

Sodík

Sodík – natrium je důležitý pro udržení osmotického tlaku. Do těla se hlavně dostává ve formě jedlé soli. Optimální denní příjem byl asi 3 g ale u nás je to přísun asi kolem 8 g. Stačil by příjem přirozeného sodíku v potravinách. Ale jelikož konzumujeme víc sodíku je přísun značně vyšší. Chlorid sodný se používá i jako konzervační prostředek – solené ryby, máslo a jiné hotové produkty.

Větší příjem sodíku může u citlivých osob zvyšovat krevní tlak. Doporučují se náhradní solidla.

Draslík

Draslík – kalium je důležitý pro svalovou aktivitu a funkci srdečního svalu. Denní příjem je asi 4 g. Hlavním zdrojem jsou potraviny rostlinného původu.

Chlor

Chlor přijímáme výhradně ve formě chloridů. Chloridy jsou důležité pro tvorbu kyseliny chlorovodíkové, která se vylučuje žaludeční sliznicí a tvoří nezbytnou součást žaludeční šťávy.

Fosfor

Je přítomen v těle i ve stravě. Je důležitou součástí kostí a zubů. Nezbytný je pro trávení a látkovou přeměnu. Dobrým zdrojem fosforečnanů je maso, ryby, vejce, ořechy, mléko, mléčné výrobky a luštěniny. Velká spotřeba zejména kolových nápojů zhoršuje resorpci vápníku.

Síra

Hlavním zdrojem síry jsou sirné aminokyseliny. Je podstatnou složkou v glutationu, thiaminu a koenzymu A. Denně máme přijímat asi 0,5 až 1,0 g síry.

Přehled stopových prvků

Železo

Železo je významné jakou součást barviv hemoglobinu a myoglobinu, v nichž se zprostředkovává přenos kyslíku. Muži potřebují denně asi 10 mg železa, ženy si 15 mg. Hlavním zdrojem železa je maso a masné výrobky. Nedostatek železa ve stravě – vyskytuje se u vegetariánů a u žen na přísných redukčních dietách – může působit anemii.

Měď

Dobrým zdrojem jsou játra a některé jiné vnitřnosti, masné výrobky a luštěniny. Denní dávka je asi 5 mg.

Mangan

Je součástí různých enzymů a je nutný pro správnou tvorbu kostí a pro činnost centrálního nervového systému. Denní potřeba je asi 5 mg. Dobrým zdrojem jsou pšeničné klíčky, oves, čaj a masné výrobky.

Selen

Selen se váže hlavně v aminokyselinách, v nichž může nahradit síru. Jeho podíl v potravinách značně záleží na obsahu v půdě. Selen působí součinně s vitamínem E. Denní potřeba selenu je asi 0,05 až 0,07 mg. Při vyšším příjmu působí selen toxicky.

Jod

Jod je součástí aminokyseliny tyroxinu a trijodtyroninu, což jsou hormony štítné žlázy. Při jeho přebytku nastává hyperthyreóza, při nedostatku nastává hypothyreóza. V běžné stravě je jodu nedostatek. Jeho dobrým zdrojem jsou mořští živočichové. Potřebujeme asi 0,15 až 0,2 mg jodu denně. U nás se jod doplňuje příjmem jodu jodidací jedlé kuchyňské soli. Příjem jodu je u nás velmi nízký. Jeho nedostatek nenahradí ani jodidace soli. Zatím řešení je ve fortifikaci minerálních anebo stolních vod jodem a jodidace soli používané při výrobě potravin.

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
  • Zlataa
    Zlataa

    Článek jsem četla se zájmem. Je mi divné, proč by v taveném sýru nebyl vápník, kam se poděl? Jestli pro to je nějaké vysvětlení, napište mi ho prosím.

    24.07.2007 12:43:16

Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Minerálie a stopové prvky

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.