reklama
hledat uživatel
       

Pupkaři umírají dříve

Možná máte normální tělesnou váhu, ale nadprůměrně široký pás, přesto vystavujete své zdraví značnému riziku. Muži obvykle mávnou rukou, že chlap bez břucha je jak hrnek bez ucha, a neuvědomují si, že si sebou v podstatě nosí rakev. Vědci totiž zjistili, že každých 5cm navíc v pase zvyšuje až o 17% riziko předčasného úmrtí! U žen je toto riziko o něco menší, nebezpečí předčasného skonu ale není ušetřeno ani něžnější pohlaví.

Proč je břišní obezita tak nebezpečná?

Lidé s břišní neboli abdominální obezitou často onemocní metabolickým syndromem. Jedná se o poruchu metabolismu, která je indikována zvýšenou hladinou triglyceridů, vysokou hladinou cholesterolu, vysokým krevním tlakem a vysokou hladinou cukrů v krvi. Metabolický syndrom představuje přímé ohrožení života - dochází při něm ke kornatění tepen, ty nejsou schopny dostatečně zásobovat srdce a k náhlému srdečnímu selhání pak může dojít kdykoliv. Potíž je v tom, že metabolický syndrom "nebolí" a dá o sobě většinou znát až když je pozdě. Dalším nebezpečím břišní obezity je, že vnitřní tuk obaluje vnitřní orgány a znemožňuje jim zdravě fungovat.

Jak se zbavit břišního tuku

Břišní tuk se shazuje ze všech tuků nejhůře. Přesto není zbavit se jej nemožné!

Vyřaďte z jídelníčku nasycené mastné kyseliny

Za prvé je důležité vyřadit z jídelníčku potraviny, které růstu pneumatiky kolem pasu napomáhají. Jedná se především o brambůrky, sušenky, hranolky a margaríny, zkrátka všechny zdroje nasycených mastných kyselin. Nebezpečný je také alkohol, který ukládání tuku v břišní oblasti napomáhá jak jen může.

Holdujte vláknině

Dále je třeba zařadit do jídelníčku potraviny s vysokým obsahem vlákniny, které zpomalují trávení a pomáhají udržet nízkou hladinu inzulínu. Právě vysoká hladina inzulínu totiž zvyšuje počet tukových buněk v břiše! Konzumujte dostatek celozrnného pečiva, ovoce a zeleniny. V malém množství si můžete dopřát také olivy, které snižují hladinu cholesterolu, ořechy a semínka.

Cvičte

Hladinu inzulínu snižuje také cvičení. Začněte pozvolna - místo automobilu či MHD využívejte vlastní nohy, zajděte si občas zaplavat. Jakmile trochu nastartujete fyzičku, můžete se věnovat sportu pravidelně, vhodný je například tenis nebo jízda na kole.

Relaxujte

Posledním pomocníkem na cestě za štíhlým pasem je relaxace. Abyste skutečně shodili přebytečný břišní sval, musíte se naučit redukovat napětí. Stres totiž zvyšuje hladinu kortizolu, který podporuje ukládání tuků v břiše stejně jako inzulín.

Foto: Profimedia