Vánoce jsou obdobím velkých nákupů. Každý vybírá pro své blízké ten pravý dárek, ale co když po rozbalení zjistíme, že jsme netrefili velikost? Co když se sejdou dva stejné dárky?
Nejsme-li si jisti velikostí, barvou či například typem dárku, snadno se může stát, že po Vánocích řešíme možnost jeho vrácení. Podle zákona však právě tento důvod není pro prodávajícího zavazující, aby nám zboží vyměnil, nebo dokonce vrátil peníze. Záleží vždy na jeho ochotě a před nákupem bychom se měli informovat, zda je pozdější výměna a vrácení zboží možné. Nejen v tomto případě však platí, že je nutné uschovat si doklad o koupi zboží.
U některých výrobků s výměnou počítat rozhodně nemůžeme. Jedná se například o hudební a DVD nosiče, které jsou rozbalené. Také výměna spodního prádla bývá problematická, což je z hygienických důvodů zcela pochopitelné.
Nárok na vrácení peněz a takzvané odstoupení od smlouvy naopak máme, pokud jsme byli prodávajícím ujištěni o vlastnostech daného výrobku a následně jsme zjistili, že tyto vlastnosti nemá.
Zboží objednávané s pomocí různých katalogů, internetových obchodů či po telefonu nám jistě ušetří spoustu času a dokonce i peněz, problém však může nastat, když k nám zboží dorazí. Na fotografii ručníky vypadaly jako červené, ale ve skutečnosti jsou růžové? Velikost L odpovídá spíše velikosti S? Mobilní telefon v reálu nesplňuje naše představy? Občanský zákoník pamatuje na to, že od kupní smlouvy uzavřené mimo obvyklou provozovnu prodávajícího, což je právě například nákup přes internet, ale také různé předváděcí akce, můžeme do 14-ti dnů od obdržení zboží odstoupit bez udání důvodu. V takovém případě dostaneme do 30-ti dnů zpět částku, kterou jsme zaplatili za zboží, náklady spojené s vrácením zboží však musíme uhradit my. Podotýkáme, že zboží by nemělo nést známky používání.
I u nákupu přes internet platí omezení vrácení počítačových her, CD a DVD, které byly rozbaleny.
Může se stát, že prodávající nám odmítne vrátit peníze s tím, že jsme zboží neodeslali v původním obalu. To však v mnohých případech není možné, protože logicky zboží rozbalujeme a prohlížíme, případně zkoušíme jeho funkčnost a například původní plastový obal se často znehodnotí. Musíme jej však zabalit takovým způsobem, aby se cestou k prodejci nepoškodilo. Slušností je, použít originální krabici, pokud v ní bylo zboží zabaleno, aby mohl prodávající zboží bez problémů prodat jinému zájemci.
Před Vánoci se často můžeme setkat s různými reklamními akcemi, při nichž nám jsou nabízené bezplatné vzorky výrobků. Ty jsou často následovány dalšími zásilkami, které jsme si však nepřáli a k jejichž odebírání jsme se nezavázali. Tyto zásilky jsou samozřejmě v drtivé většině zpoplatněné a odesílatel nás často vydírá a bombarduje upomínkami o zaplacení. Podle občanského zákoníku si takto obdrženou zásilkou nejen že můžeme ponechat, ale nemusíme ji ani platit a ani nemusíme na zprávy od odesílatele reagovat.
Ve druhém díle se seznámíme s méně příjemnými důsledky nakupování, a to s reklamacemi. Možná vás bude zajímat, zda můžeme reklamovat potraviny a co dělat v případě, že obchodník odmítá přijmout podle nás oprávněnou reklamaci.
Foto: Profimedia
autor Michy
Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebo vám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.
KontaktovatCentrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2024. Všechna práva vyhrazena