reklama
hledat uživatel
       

Nesnáze při nákupech 2.díl

Slovo reklamace v nás jistě vyvolává spíše negativní asociace. Již jen pouhé pomyšlení na dohadování se s prodejcem nás možná dožene k tomu, že nad reklamací mávneme rukou.

Reklamace není právě příjemným zážitkem zejména díky neochotným obchodníkům. Málokde se setkáme se vstřícným přístupem a často si necháme líbit nezákonné jednání ze strany prodejce. Seznamíme se s některými fakty, díky kterým pro nás bude reklamace alespoň trochu příjemná.

Uplatnění reklamace

Na většinu zboží se vztahuje dvouletá záruční doba, o výjimkách se ještě zmíníme. Záruka se vztahuje i na součástky zboží, na zipy, přezky a podobně. Nevztahuje se na běžné opotřebení. Reklamaci uplatňujeme vždy u prodejce, kde jsme zboží zakoupili, případně v nejbližší pobočce obchodního řetězce. Je-li však v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy.

Základním kamenem úspěchu je, ponechat si potvrzení o koupi zboží, stačí tedy účtenka, případně výpis z účtu, pokud jsme platili platební kartou. Musíme totiž prokázat, že jsme zboží skutečně zakoupili v daném obchodě. Není tedy pravda, že musíme schraňovat záruční listy.

Co následuje

Prodávající s námi sepíše reklamační protokol. V něm uvede, kdy jsme zboží podali k reklamaci, kdo zboží reklamuje, jakou závadu zboží má a také jaký způsob vyřízení reklamace požadujeme.

Reklamace do 6 měsíců od koupě

Pokud se nám nějaká věc pokazí do půl roku od koupě, máme podle Občanského zákoníku právo uplatnit takzvaný rozpor s kupní smlouvou. Ten předpokládá, že vada se na výrobku vyskytovala již v době koupě. Jdeme-li tedy vyměnit například nefunkční mixér, musíme sice podstoupit reklamační řízení, které trvá maximálně 30 dní, ale po jeho verdiktu nemusíme souhlasit s opravou věci, ale můžeme žádat její výměnu, případně vrácení peněz.

Délka reklamace

Reklamační řízení trvá ze zákona maximálně 30 kalendářních dní. Vada může být odstraněna i v kratší době, avšak 30. den od podání reklamace musí být opravené či vyměněné zboží, případně vrácená částka každopádně připravena v obchodě. Pokud se prodávající všemožně vymlouvá, že se reklamační řízení protáhlo a nabádá nás k vyčkávání, žádejme o odstoupení od smlouvy a chtějme vrátit zpět peníze.

Neuznaná reklamace

Neuznal-li obchodník naši reklamaci a my se domníváme, že byla zcela oprávněná, obraťme se na soudního znalce. Ten na věc vyhotoví nezávislý posudek. Jeho cena se pohybuje v řádech stovek až tisíců, což závisí na typu zboží. Posudek musíme nejprve uhradit, v případě že vyzní v náš prospěch, musí nám jej obchodník proplatit.

Reklamace potravin

Chceme-li reklamovat potraviny, musíme tak učinit do 8 dnů přímo na prodejně. U lahůdkářského zboží do následujícího dne od zakoupení. Obchodník je povinen nám vystavit reklamační protokol. Pokud nejsme opakovaně spokojeni s prodejem či kvalitou zboží v prodejně, obraťme se na Českou obchodní inspekci nebo Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.

Zajímavosti a na co pozor

  • Bohužel i u věcí, které jsou pro nás nezbytné, jako je porouchaná lednička, musíme počítat až s 30-ti denním vyřizováním reklamace a kam si po tu dobu budeme ukládat potraviny, musíme vyřešit sami. Například někteří prodejci mobilních telefonů však nabízejí zapůjčení telefonního přístroje po dobu, kdy je ten náš v opravně.
  • Zboží, které je prodáváno ve slevě, můžeme reklamovat. Samozřejmě ale ne z důvodu, pro který bylo zlevněné.
  • Pokud díky reklamačnímu řízení vyjde najevo, že vada na našem zboží je neodstranitelná, mámo právo na výměnu za ten samý druh zboží, případně na vrácení peněz. Obchodník nás v žádném případě nemůže nutit k tomu, abychom si v dané hodnotě vybrali jiné zboží.
  • Prodávající je povinen nám uhradit nutné náklady, které nám uplatnění reklamace způsobilo, tedy například poštovné a jízdné.
  • Právo na výměnu zboží či vrácení peněz máme též v případě, kdy se sice u zboží jedná o vady odstranitelné, ale stejná vada se vyskytla již potřetí, případně jsme již zboží reklamovali pro čtyři závady různé.
  • Pokud nám má obchodník vracet částku za zboží, které mezitím zlevnil, máme právo na vrácení částky v hodnotě původní kupní ceny.

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 2
  • Pavel
    Pavel

    Jak reklamovat nefunkční službu ?

    Jedné mojí známé se nedávno stalo toto:Zaplatila si připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi u firmy CZNE.CZ.Zaplatila cca 6000Kč!!,na rok dopředu.Po samoinstalaci zařízení se jí však připojení k síti poskytovatele nezdařilo.Osobně jsem ji pomáhal a vyzkoušel dvě různá zařízení,vše jsem konzultoval s technikem poskytovatele.Absolutně žádný úspěch.Má tedy nárok na vrácení poplatku,když předlpacenou službu nemůže využívat ?? Je jednání poskytovatele korektní.díky za reakce.

    16.12.2007 17:41:44

    • Šárka Kořenková
      Šárka Kořenková

      Re: Jak reklamovat nefunkční službu ?

      Dobrý den, já bych asi trvala na tom, aby mi zařízení přijel namontovat případně překontrolovat přímo někdo od poskytovatele. Asi jste již zkoušeli někoho od nich kontaktovat. Tento pověřený pracovník by pak mohl s vaší známou sepsat reklamaci, tu ale můžete sepsat také sami a doporučeným dopisem ji odeslat na adresu pokytovatele, ten reklamaci musí do 1 měsíce vyřídit. Jak jsem zjistila, tak reklamace služby se musí provést nejdéle do 2 měsíců od zjištění závady. Pokud byla chyba skutečně na jejich straně a vaše známá nemohla službu využívat, tak má právo na odstranění závady a určitě i na nějaké odškodnění (vrácení poměrné částky). Pokud vada nepůjde odstranit, pak samozřejmě je na místě i žádost o odstoupení od smlouvy. Pokud by s vyřizováním reklamace dělali potíže, pak je dobré se obrátit na Český telekomunikační úřad, nebo jim jím alespoň pohrozit. Přesnější informace vám určitě rádi podají na pobočkách Sdružení obrany spotřebitelů, které jsou v každém krajském městě nebo na jejich infolince. Můžete zkusit i zmínění telekomunikační úřad.

      17.12.2007 16:39:51

Celkem záznamů: 2

Přidat příspěvek k článku Nesnáze při nákupech 2.díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.