reklama
hledat uživatel
       

Kouření v restauraci

V §8 zákona 379/2005 Sb. stojí, že je mimo jiné zakázáno kouřit v zařízeních společného stravování provozovaných na základě hostinské činnosti, pokud tato zařízení nemají zvláštní prostory vyhrazené pro kuřáky a označeny zjevně viditelným nápisem "Prostor vyhrazený pro kouření" nebo jiným obdobným způsobem a zajištěné dostatečné větrání podle požadavků stanovených zvláštním právním předpisem.

Z toho vyplývá, že nejen během oběda musí být nekuřákům umožněn pobyt v nezakouřeném prostředí, nejvhodněji formou oddělené části restaurace, nebo alespoň vyhrazení části restaurace a zároveň zajištění dostatečného odvětrávání prostor. Pokud je v jídelním lístku nebo jinde oznámení, že během oběda je zde kouření zakázáno, lze si toto vztáhnout na celý prostor restaurace. Často se může stát, že si i přesto u vedlejšího stolu někdo zapálí. Nejvhodnější je požádat obsluhu, aby zjednala nápravu a upozornit na §24 výše zmíněného zákona, podle kterého se provozovatel dopustí správního deliktu mimo jiné tím, že umožní kouření na místech, na nichž je kouření tímto zákonem zakázáno. Při nedodržení zákona hrozí provozovateli, který je fyzickou osobou, pokuta do 50 000 Kč nebo zákaz činnosti až na dobu 2 let a provozovateli, který je právnickou osobou, pokuta do 500 000 Kč nebo zákaz činnosti až na dobu 2 let.

Reklamace jídla v restauraci

Objednáme-li si v restauraci jídlo, které se nám zdá nekvalitní, nehotové, zkažené nebo dokonce objevíme v jídle nějaký "cizí předmět", máme samozřejmě možnost jídlo ihned reklamovat. V tomto případě můžeme požadovat dohotovení nebo výměnu jídla, když maso například není propečené, brambory jsou rozvařené a podobně. Můžeme též požadovat jeho výměnu, když jídlo neodpovídá tomu, které jsme si objednali. Pokrm můžeme též zcela odmítnout a samozřejmě nezaplatit, pokud zjistíme, že byl připravený ze zkažených surovin. V neposlední řadě je důvodem k reklamaci skutečnost, že porce jsou menší než je uvedeno na jídelním lístku.

Nemáme ovšem právo vrátit jídlo z důvodu, že nelichotí našim chuťovým buňkám. Respektive vrátit jej můžeme, ale číšník nemusí naší námitce vyhovět. Objednáme-li si například ďábelské pikantní medailonky, nemůžeme jídlo reklamovat z důvodu, že je pálivé. Pokud nám prostě jídlo nechutná, nemáme zastání, ale můžeme doufat, že podobně na tom budou i jiní zákazníci a restaurace se buď bude muset polepšit, nebo zavřít.

Reklamace nápojů v restauraci

V restauraci nejčastěji řešíme nesprávnou míru nápojů. Jak je to se správnou mírou piva? Objednáme-li si půllitr piva, tohoto objemu by pivo mělo dosáhnout po opadnutí pěny. U jiných alkoholických nápojů je nejvhodnější, pokud "panáka" dostaneme v cejchovaných sklenicích. Když si uvědomíme, na kolik nás takové malé množství nápoje přijde, i nepatrným šizením si může obsluha dosti vydělat. Žádáme-li například bavoráka, vinný střik či víno s colou, měli bychom od číšníka obdržet dvě sklenice s oddělenými nápoji, abychom měli možnost si zkontrolovat správnou míru, popřípadě musíme být přítomni míšení obou moků. Objednáme-li si láhev vína, vždy by nám ji měl obsluhující přinést ke stolu uzavřenou a až v naší přítomnosti ji otevřít. Toto je dokonce ustanoveno ve vinařském zákonu.

Samostatnou kapitolou jsou nealkoholické nápoje. Nejčastěji se nám může stát, že si objednáme 3dl džusu či minerálky a na stole nám přistane sklenice notně naplněná ledem a dolitá požadovanou tekutinou. I zde se musíme bránit. Pokud jsme si led výslovně nepřáli, nemůže nám ho číšník z vlastní vůle do nápoje dát, nehledě na to, že nás tím připravuje o výrazné množství placeného nápoje. Když už led podává, tak jedině do oddělené nádobky. Nejvýhodnější je, pokud dostaneme nápoj v originálním obalu a víme jistě, že dostáváme požadované množství.

Výjimkou je automatické podávání ledu nebo ledové tříště, pokud to vyžaduje receptura míchaného nápoje.

Stala se vám již někdy v restauraci nějaká nepříjemnost? Jak jste ji vyřešili? Jak se zachoval personál?

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
  • Monika
    Monika

    Zdravím, chtěla bych přispět malým zážitkem, kdy jsem se pokusila reklamovat oběd. Bez úspěchu. Objednala jsem si těstovinové mašličky s brokolicí, šunkou a smetanou(takto uvedeno v jídelním lístku). Když jsem se s chutí chtěla konečně naobědvat, k mému zděšení a znechucení, byly v jídle i pokrájené houby o kterých nebylo v jídelním lístku ani slovo. Houby nesnáším a bývá mi z nich i po malém soustu zle. Bylo mi řečeno, že jídlo je z jejich strany v pořádku a že do jídelního lístku se všechny ingredience prostě neuvádějí. Jídlo jsem celé vrátila a servírka mi ho prostě napočítala, s tím, že je to můj problém. Jediné s čím jsem z restaurace odcházela byl prázdný žaludek, vyhozený peníze za nic a hrůza z toho, kde všude mám houby očekávat, abych je mohla předvídat a upozornit na to, že si je v uvedeném jídle nepřeju. Nebo nevím, jak jinak se bránit. Monika

    24.10.2008 13:31:42

Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Nesnáze v restauraci 2.díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.