reklama
hledat uživatel
       

Nízkocholesterolová dieta

Vrátili jste se od lékaře, který vám sdělil, že máte zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi. Doporučil vám změnit jídelníček. Najednou jste se ocitli už v čekárně a v hlavě se Vám zrodilo plno otázek: Jaká strava je tedy vhodná? Musím se vzdát všech oblíbených jídel? V našem článku se dozvíte, pár potřebných rad, které Vám pomohou snižovat cholesterol v krvi.

Co je vlastně cholesterol zjistíte v článku Co nevíme o cholesterolu?

Nejdůležitější je omezit živočišné tuky. Dáváme přednost tukům rostlinným (slunečnicový, sojový, kukuřičný, olivový olej a rostlinné tuky určené k mazání na pečivo, do pomazánek jako je Hera, Rama, Flora). Měli bychom si dát pozor i na tuky skryté, které jsou obsaženy v tučném mase, uzeninách, vnitřnostech, tučných mléčných výrobcích, žloutku, ale také v zákuscích a sušenkách.

Z masa si vybíráme maso především krůtí, dále drůbeží a ryby. Z kuřete odstraníme kůži, která obsahuje vysoké množství cholesterolu. Vnitřnosti pokud možno zcela vynecháváme, ty obsahují cholesterolu nejvíce.

Z mléčných výrobků si vybíráme ty se sníženým obsahem tuku. Sýry s obsahem tuku menším než 30 % tuku v sušině. Jogurty, tvarohy a mléko do 2 % obsahu tuku. Vhodné jsou kysané a zakysané mléčné výrobky jako kefír, acidofilní mléko, biokys a podmáslí. Z vajec jsou vhodné pouze bílky, žloutek je plný cholesterolu, proto je doporučeno nanejvýš jeden až dva týdně.

Pečivo z bílé mouky nahradíme celozrnným (tmavý chléb, moskevský chléb, dalamánky, graham). Nahradíme-li máslo rostlinnými tuky, plnotučné mléko nízkotučným a žloutky nahradíme bílky, můžeme si doma sami připravit nízkocholesterolový koláč.

Jíme hodně ovoce a zeleniny nejlépe v čerstvém stavu, aby nedošlo ke ztrátě vitamínů, minerálů a stopových prvků. Vhodné jsou zeleninové saláty, do kterých je vhodné přidat rostlinné oleje, čímž umožníme využití vitamínu A, D a E. V žádném případě není vhodné zeleninu restovat. Některé ovoce a zelenina obsahuje vysoký podíl vlákniny, která má snižovat hladinu cholesterolu. Vynikající jsou luštěniny. Nejen proto si v jídelníčku zaslouží být alespoň 2x týdně. Méně vhodné jsou i slazené kompoty, kandované ovoce a doslazované džusy.

Ořechy obsahují větší množství tuku, avšak cholesterolu moc nemají. Proto není důležité je z jídelníčku zcela vyloučit.

A jak správně vařit jídla s nízkým obsahem tuku?

Doporučujeme upravovat potraviny vařením, dušením, pečením a grilováním či opékáním na malém množství tuku nebo nasucho, k tomu jsou vhodné teflonové pánve. Smažená jídla se snažíme z jídelníčku zcela vynechat. Rostlinné oleje při zahřátí na vysokou teplotu mění své složení a příznivé nenasycené mastné kyseliny, které napomáhají snižovat hladinu cholesterolu, se mění na nasycené kyseliny, jež zvyšují hladinu cholesterolu v krvi.

K zahuštění polévek a omáček používáme místo klasické jíšky připravené na tuku pouze mouku rozmíchanou v tekutině, nebo se k zahuštění dá použít chleba, ovesné vločky, mixovaná zelenina. Do omáček, kam je zapotřebí přidat smetanu, dáme mléko či bílý nízkotučný jogurt. Aby se nám nesrazil, smícháme nejprve 1 lžíci jogurtu s 1 lžící škrobu, a to pak zamícháme do zbytku jogurtu. Za stálého míchání směs přidáme do omáčky a nechte přejít mírným varem.

Není to těžké, že? Stačí jen vstřebat základní informace, respektovat je a při vaření se jimi řídit.

Foto: Profimedia.cz



Přidat příspěvek k článku Nízkocholesterolová dieta

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.