reklama
hledat uživatel
       

Obezita, epidemie třetího tisíciletí!

Nadváha a obezita patří mezi jeden z největších celosvětových problémů naší populace. Toto chronické onemocnění se vyskytuje jak v rozvinutých, tak i rozvojových zemích. V roce 1995 bylo podle statistik 200 milionů obézních lidí, bohužel jich stále přibývá a v roce 2000 jich už bylo kolem 300 milionů. A jak jsme na tom v České republice?

66% mužů a 54% žen ve věku od 20 do 65 let trpí nadváhou či obezitou, jen mezi dospělými je v naší republice přes milion obézních pacientů. Přejídání zabilo více lidí než všechny války dohromady, proto je obezita považována za epidemii třetího tisíciletí.

Obezita a zdraví

Obezita je chronické onemocnění, při kterém se v těle ukládá nadměrné množství tukové tkáně. Není to jen estetický problém, ale i velmi závažný zdravotní problém, který nás může ohrožovat na životě. Lidé trpící nadváhou či obezitou mají nadprůměrné sklony k vysokému tlaku, kardiovaskulárním onemocněním (infarkt myokardu, ateroskleróza cévních mozkových tepen a cévní mozková příhoda), cukrovce. Tito lidé mají také problémy s pohybovým aparátem, bolestí kloubů a zad. Některé choroby se u obézních lidí vyskytují častěji, jako například žlučníkové kameny či nádory (karcinom prsu nebo dělohy, tlustého střeva a prostaty). A jak je to s emocemi u lidí s nadprůměrnou hmotností? Často se u nich objevuje nedostatek sebeúcty a to vede ke vzniku depresí. Jak vidíme obezita přináší mnoho "radostí", není tedy načase s tím začít něco dělat?

Příčina obezity

Obvyklou příčinou obezity je kombinace přejídání a sedavého způsobu života, nedostatku pohybu. Přijímáme-li více kalorií, než jsme schopni spálit, ukládá se přebytečná energie v podobě tuku. Často se na vzniku obezity podílí komplex rodinných zvyklostí jako výběr a množství konzumované stravy, sklony k fyzické neaktivitě. Je pravda, že dědíme se vším ostatním i domácí rodinné návyky a "kuchařky".

Léčba obezity

A jak je to s léčbou? Nejprve musíme začít sami u sebe. Léčba je komplexní a vyžaduje celkovou změnu životního stylu, tam řadíme vhodné stravovací návyky, přiměřenou pohybovou aktivitu a pouze na doporučení lékaře vhodnou farmakoterapii. Nenechme se zlákat reklamou, žádné čaje, drahé tabletky, jídelní doplňky či přístroje nezaručí zhubnutí bez změny jídelníčku a k tomu odpovídajícího pohybu.

Praktické rady ve zkratce:

  • Jíme pravidelně, 4 - 5x denně a to v klidu u stolu, žádná televize, žádný spěch!
  • Jíme pestře a barevně!
  • Omezuje tučné maso, uzeniny a fast food. Karbanátky a hamburgery se snažíme ze svého jídelníčku zcela vypustit. Dáváme přednost drůbežímu masu (kuře, krůta), rybám a libovému hovězímu masu. Masité pokrmy bychom měli konzumovat maximálně dvakrát až třikrát do týdne.
  • Máslo nahrazujeme nízkotučnými margaríny a plnotučné mléčné výrobky nízkotučnými.
  • Dáváme si pozor na máslové krémy a smetanové omáčky, ty mají v sobě velké množství nežádoucích kalorií.
  • Důležitou složkou jídelníčku je zelenina a ovoce. Do jídelníčku bychom měli zařadit tři porce zeleniny a dvě porce ovoce denně. Pravidelně bychom měli jako hlavní chod konzumovat brambory, luštěniny, celozrnné obiloviny a bezvaječné těstoviny. Vláknina má v redukční dietě svůj význam, dodává nám pocit sytosti a zpomaluje vstřebávání tuků a sacharidů ze zažívacího traktu.
  • Při přípravě pokrmů dáváme přednost dušení, vaření a vaření v páře. Smažení se snažíme omezit na minimum. Raději ho nahrazujeme grilováním. Používáme teflonové nádobí, kam nemusíme dávat velké množství tuku.
  • Samozřejmě nesmíme zapomínat na dostatečný příjem tekutin, minimálně 2 litry denně. Sladké limonády nahrazujeme stolní vodou, minerálkou či ovocnými a bylinnými čaji. Konzumace kávy a černého čaje není u redukčních diet zakázána. Konzumaci alkoholu včetně piva se vyhýbáme, obsahuje řadu prázdných kalorií.

Dědičně založená obezita lze změnou životosprávy pozitivně ovlivnit. Boj s obezitou není marný, chce to jen pevnou vůli.

Foto: Profimedia.cz



Přidat příspěvek k článku Obezita, epidemie třetího tisíciletí!

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.