reklama
hledat uživatel
       

Konzumace syrového zelí, jak už víme, zajišťuje posílení a ozdravení organismu a zvýšení jeho obranyschopnosti. Ve vnitřních listech je víc vitamínu C než ve vnějších. Nejvíc vitamínu je v celé hlávce zelí než v rozkrájeném, protože vitamín C je hodně citlivý na oxidaci. Zelí je dvouletá rostlina, která v prvním roce vytváří růžici listů a pevnou hlávku. V druhém roce zas vytváří květenství žlutých květů a pak šešule se semeny. Byly vyšlechtěny rané, letní nebo pozdní odrůdy.

V domácnosti je celá řada receptů na přípravu chutných pokrmů.

Vnější použití zelí

  • k obkladům se využívají čerstvé lehce naklepané listy zelí s vyřezanými stvoly
  • přikládají se na vředy
  • popáleniny
  • poškození pokožky
  • při neuralgických bolestech
  • poranění pokožky
  • hemoroidech
  • zánětech kloubů
  • kloktání při zánětlivých onemocnění úst a hrdla

Vřele doporučuji lehce naklepat list zelí, natřít bolavé místo medem, přiložit list zelí a přikrýt ručníkem. Zabalit bolavé místo do deky. Je to výborný lék na bolesti nejen krční páteře, ale i kolena a dalších částí těla. Používat, dokud bolest nevymizí. Pozor med a zelí špiní látky.

Vnitřní použití zelí  - šťáva z čerstvého zelí se používá

  • při vředových onemocnění žaludku, dvanácterníku, gastritidě
  • při chrapotu
  • při zácpě
  • bolesti žaludku, střev
  • při kašli
  • obezitě
  • arteroskleróze

Odvar ze zelných semen je dobrým lékem proti střevním parazitům a společně se zelnou šťávou i výborným lékem proti nespavosti.

Rozhodně se nedoporučuje konzumovat zelí lidem se zvýšeným vylučováním žaludeční kyseliny.

Pekingské a čínské zelí

Nejen zelí hlávkové, ale i zelí pekingské a čínské má v sobě hodně vitamínů C, E, B1 a K. Tato jednoletá rostlina je charakteristická velkými oválnými listy. Její světle zelené listy jsou chutnou zeleninou. Pekingské zelí je často nazýváno také japonským zelím, snad proto, že v této zemi vznikají stále nové odrůdy této rostliny. Zelí je v prodeji po celý rok. Můžeme ho zpracovat buď tepelně, kdy je není potřeba zelí dlouho vařit. Zároveň je chutnou přílohou nejen k orientálním jídlům, ale k mnoha jiným pokrmům. V Číně je tahle zelenina základnějším pokrmem než naše hlávkové zelí. Konzumuje se nejen syrové, ale i kvašené a vařené.

Čínské zelí je méně konzumované kvůli hrubším listům. Od pekingského zelí se liší tím, že nevytváří hlávky a k růstu mu stačí velmi krátká doba a ještě se dá také velmi snadno a levně rychlit. Čínské zelí je rovněž bohatá na vitamíny A, B, C, E a vhodné složení bílkovin. Zelí se zejména používá především za syrova k přípravě salátů, ale také kvašené, dušené nebo vařené.

Je mnoho receptů na přípravu zelí, které v zimním období nám dodá hodně vitamínů. Kysané zelí se třeba používá při různých dietách.

Zdravá bakterie kvašení

Za zdravé bakterie kvašení můžeme vděčit bakteriím mléčného kvašení. Díky nim působí kyselé zelí příznivě i na náš zažívací trakt a na složení střevní mikroflóry. Tím máme lepší trávení a zároveň podporou mikroflóry můžeme přispívat i k lepší imunitě a působit preventivně proti nádorům zažívacího traktu.

Foto: Profimedia



Přidat příspěvek k článku Odrůdy hlávkového zelí a využití v kuchyni

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.