reklama
hledat uživatel
       

Olej v kuchyni

Olej nás spolu s octem provází celá tisíciletí. Většina z nás olej považuje za pouhý tuk, který našemu zdraví nepřispívá (jak hlásají některá média). Co tedy víme o této tekutině?

Olej se skládá z 99,9 % tuku. Díky svému vysokému energetickému obsahu je nám dnes spíše trnem v oku, ale v minulosti byl olej důležitý pro přežití lidstva.

Historie oleje

Při hledání vhodné potravy intuitivně našli lovci a sběrači mladší doby kamenné olejnatá semena. Aniž měli pralidé nějaké znalosti o trvanlivosti potravin, sušili olejnatá semena na slunci a ukládali je do zásob. Semena se dají lépe a déle skladovat než maso, ryby, zelenina a ovoce. A když bylo málo potravy, měl pračlověk po čem sáhnout.

Mezi nejstarší olejniny patří sezamové semínko, olivy, ořechy a lněné semínko. Oleje z těchto surovin byly známy již za dob faraonů v Egyptu, ve Starém zákoně se píše o Mojžíšovi, který léčil rány olejem, Římané a Řekové byli živi z olivového oleje.

Olej a zdraví

Díky své vysoké kalorické hodnotě 9,3 kalorie na 1 g je olej považován za nevhodný. Přitom se však zapomíná na to, že oleje obsahují mastné kyseliny, jako kyselinu linolovou, linolenovou, vitamíny A, E, D a K, které jsou rozpustné právě jen v tucích a vstřebávají se v nich.

Tuk je energetickou rezervou lidského těla a přejímá důležité funkce. Jsou podkladem pro hormony, tvoří strukturu buněčných membrán, tlumí extrémní teploty a hlavně všechny důležité orgány jsou chráněny tukovými tkáněmi proti nárazům. Navíc jednoduchá kyselina olejová snižuje škodlivý LDL – cholesterol.

Nejíst žádné tuky je nezdravé. Rostlinné tuky ve formě olejů jsou velmi prospěšné zdraví. Rostlinné tuky totiž oproti masným tukům neobsahují cholesterol. Mají zpravidla příznivé zastoupení mastných kyselin a obsahují esenciální mastné kyseliny a vitamín E.

Olej v kuchyni

Rostlinný olej je nejvhodnější surovina pro smažení. V principu jsou všechny oleje odolné vůči teplu, pokud se nezahřívají více než 160 °C po dobu delší než 30 minut. Vhodné oleje k pečení nebo smažení jsou takové, které obsahují vyšší podíl nasycených a jednoduchých nenasycených mastných kyselin. Velmi mylný názor je, že se oleje lisované za studena nesmí zahřívat.

Olej je vynikající konzervační prostředek. Zelenina, maso, bylinky, všechny tyto potraviny se dají do oleje naložit. Pak se dají použít lahodné suroviny i olej z nich.

Co to je žluknutí? Žluknutí je oxidace tuků. Tekuté oleje s vysokým podílem nenasycených mastných kyselin jsou k oxidaci náchylnější než tuhé tuky. Ke žluknutí dochází z důvodu přestárnutí oleje a to za pomoci kyslíku, světla a tepla. Žluklý olej není poživatelný ani v malých dávkách. Často bývá jedovatý.

Nabídka olejů je dneska velmi rozmanitá. My sami si však můžeme podobně jako u octu vyrobit vlastní aromatizovaný olej. Stačí připravit suroviny, zalít jednodruhovým olejem (řepkový, sójový, slunečnicový nebo olivový), pevně uzavřít a uložit na tmavém chladnějším místě.

Používáte při kuchyňských úpravách rostlinné oleje nebo dáváte přednost živočišným tukům?

Foto:Profimedia.cz



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
  • Monika
    Monika

    Já používám v kuchyni rostlinné oleje, které si kupuji z https://www.fabioshop.cz/ . Snažím se vařit zdravě, ale bez oleje to nejde. Vybírám si ale rostlinné oleje, které jsou vyrobené u nás, abych podpořila zdejší výrobce a navíc jsou oleje za studena lisované, což je podle mě jejich velká výhoda.

    20.10.2019 13:42:17

Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Olej v kuchyni

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.