reklama
hledat uživatel
       

Kukuřičný olej

Kukuřičný olej (olej z kukuřičných klíčků) je hustý, má zlatožlutou barvu a jemnou obilovinou chuť. Olej je bohatý na polynenasycené kyseliny, které snižují riziko vzniku a rozvoje cévních a srdečních chorob. Olej obsahuje koenzymu Q 10 a využívá se k ošetření dásní a zubů. Olej se používá při přípravě pokrmů z obilovin, je ideální na zeleninové saláty, ale i na dušení. Kukuřičný olej je zdravotně výhodný pro svůj velký obsah vícenásobně nenasycených tuků i pro svůj vysoký bod varu, díky kterému se nepřipaluje.

Kukuřičný olej využijeme třeba při přípravě Opékaného tofu se zeleninou .

Lněný olej

Olej lisovaný za studena ze semen lnu setého. Lněný olej obsahuje velké množství nenasycených mastných kyselin (omega 3), především α-linolenové kyseliny a má zlatožlutou barvu. Lněný olej v kombinaci s tvarohem podporuje zásobování buněk kyslíkem a má vysoce protirakovinné účinky. Olej je vhodný především v dietní a ve studené kuchyni. Pro posílení imunity se doporučuje konzumace 1 lžíce oleje denně.

Olej z pšeničných klíčků

Olej z pšeničných klíčků je panenský olej získávaný lisováním za studena z klíčků naklíčené pšenice, má zlatožlutou až nahnědlou barvu a příjemně obilovinou vůni i chuť. Olej je bohatý na vitaminy E, F a B, železo a fosforu, obsahuje mnoho minerálů, stopových prvků, bílkovin a přírodní estrogen. Olej se využívá jako potravinový doplněk - 1 lžička denně. Olej z pšeničných klíčků je velmi hodnotný pro svůj vysoký obsah nenasycených mastných kyselin. Olej je ideální do vegetariánských pokrmů, pouze však do studené kuchyně.

Saflorový olej

Saflorový olej se získává lisováním ze semen světlice barvířské - safloru. Olej má silnou příchuť a světle žlutou barvu. Saflorový olej je bohatý na polynenasycené mastné kyseliny a vitamín E, ze 75% jej tvoří vícenásobné nenasycené mastné kyseliny. Olej je ideální pro všestranné kuchařské využití. Olej je výborný při stravování osob se zvýšeným cholesterolem. Saflorový olej je ideální na majonézy i salátové zálivky. Pro svůj vysoký bod varu se doporučuje používat olej při fritování.

Slunečnicový olej

Slunečnicový olej se získává lisováním ze semínek slunečnice, má světle žlutou barvu a jemnou lehce oříškovou chuť. Olej obsahuje vícenásobné nenasycené mastné kyseliny, vitamín E, karotenoidy a lecitin. Slunečnicový olej najde v kuchyni mnohostranné využití. Olej je ideální do salátů s obilovinami i luštěninami. Doporučuje se i na vaření či pečení. Slunečnicový olej patří k nejlepším a nejpoužívanějším olejům.

Slunečnicový olej využijete třeba při přípravě Caesarova salátu nebo jiného z receptů na hlavní stránce, po zadání hesla "slunečnicový olej".

Nebojte se experimentů a vyměňte svůj "tradiční" olej za jiný z široké nabídky našeho trhu.

Olej z ořechů a semen 1.díl
Olej z ořechů a semen 2.díl

Foto: Pixmac.cz

Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
  • katalpa
    katalpa

    Kouzlo lněného semínka

    Správná volba olejů a tuků je pro kuchyň stejně jako pro zdraví nepostradatelná a při vaření je důležité o nich vědět něco víc. V tomto článku ale většinu těch důležitých informací zcela postrádám a myslím si, že mnohé z olejů jsou zde vychvalovány spíš neprávem. Olej je ve své podstatě silně koncentrovaná látka a při jeho neuváženém používání si snadno nevědomky zaděláváme na různé civilizační zdravotní problémy. Bylo by dobré porozumět základnímu rozdělení tuků (nasycené, nenasycené, vícenenasycené-omega-6, vícenenasycené-omega-3, transmastné), porozumět jejich odolnosti proti oxidaci (žluknutí a přepalování) a také jejich vlivu na zdraví. Z tohoto pohledu pak nevychází moc dobře nejen konzumace nasycecených a transmastných druhů tuků, ale i konzumace druhů s převahou omega-6. Nadmíra omega-6 totiž v organismu brání využití esenciálních omega-3, následkem mohou být některé duševní poruchy (deprese, amyloidóza - alzheimer, ...) nebo prokarcinogenní účinek na vznik nádorů tlustého střeva. Jako příklad můžeme vzít zde velmi oblíbený slunečnicový olej, ve své běžné podobě obsahuje neskutečných 65 % omega-6 a 0 % omega-3, podobně je na tom ale i olej sójový nebo kukuřičný (zlaté sádlo a máslo :-)). Olivový olej je v tomto směru spíš takový neutrál, dobře vychází olej řepkový (19 % : 9 % - běžná varianta canola). Nakonec velkou výjimkou je olej lněný, který obsahuje cca 13% omega-6 a 53 % omega-3. Jenom ale pozor, lněný olej (v technické podobě se jedná o fermež) díky svému složení na vzduchu oxiduje tak rychle, že za určitých podmínek může dojít k jeho samovznícení i při běžné teplotě a nelze jej proto v domácnosti prakticky ochránit před zkažením. Místo čistého lněného oleje proto v kuchyni používejme raději lněná semínka čerstvě rozelmletá například na makovém mlýnku :-)

    17.02.2010 14:42:32

Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Oleje z ořechů a semen 3.díl

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.