reklama
hledat uživatel
       
Čerstvé ovoce obsahuje 80 až 90 % vody. Příjemně osvěžuje díky přítomnosti aromatických látek a ovocných kyselin. Některé ovoce obsahuje množství glycidů (zejména ovocného a hroznového cukru).V některém ovoci jsou zastoupeny i pektiny, které mírní příliš kyselou chuť ovoce. Nejen proto by mělo být ovoce nepostradatelnou součástí našeho jídelníčku.

Vitamíny v ovoci

Po zelenině je ovoce nejbohatším zdrojem vitamínů. Proto zařazujeme čerstvé ovoce podávané v syrovém stavu na první místo spolu s čerstvými šťávami. Při každé další úpravě ztrácí ovoce větší nebo menší část své výživné hodnoty. V létě a na podzim je ovoce kromě salátů hlavním zdrojem vitamínu C, obsahuje však i karoten (provitamín A) a také vitamín skupiny B. Ty jsou hlavně pod slupkou, proto ovoce zbytečně neloupeme. V ovoci je méně nerostných solí než zelenině, avšak ovoce obsahuje hodně zásaditých prvků. Citrusové plody jsou nejbohatší na vápník, z našeho ovoce jsou to ostružiny, jahody a maliny. Velké množství má také rybíz, bohužel jej však naše tělo využije minimum díky přítomnost kyseliny šťavelové). Na železo jsou nejbohatší rybíz, maliny, ostružiny, dále jahody a borůvky, méně hrozny a švestky.

Biologická hodnota

Sběrné ovoce (lesní a plané plody) obsahuje většinou více ochranných látek než ovoce šlechtěné. Největší biologickou hodnotu mají šípky, jahody, jeřabiny, pak maliny a ostružiny. Borůvky obsahují hodně tříslovin. Z bobulového ovoce je biologicky nejcennější rybíz, především černý, i angrešt. Díky "těžké" slupce se však plody stávají hůře stravitelné. U vinných hroznů je vysoký obsah nerostných látek (železo) a u zralých vysoký obsah cukrů. Předností hroznů je lehká stravitelnost - ale bez slupek! Peckovité ovoce je na ochranné látky chudší než ovoce sběrové a bobulové. Jádrové ovoce je u nás na ochranné látky nejchudší. Hrušky mají tuhou slupku, těžce stravitelnou pro obsah křemičitanů. Cukrové melouny (zvláště žlutomasé odrůdy) jsou cennější než vodové. Vlašské a lískové ořechy, mandle a jiná jádra mají glycidů poměrně málo. Za to v nich najdeme mnoho tuku a hodnotných bílkovin. Obsahují přitom málo vody a jsou tak kaloricky vydatné. Také obsahují dostatek karotenu a vitamínu skupiny B, železo a vápník.

Příprava ovoce

Čerstvé ovoce jako doplněk stravy vyrovnává nejúčelněji jednostrannost stravy vařené. Každé ovoce před podáváním důkladně omýváme pitnou vodou. Odstraníme tak mechanické nečistoty, případně chemické postřiky, a zabráníme možné nákaze. Ovoce omýváme i před dalším krájením či loupáním, abychom je zbavily možných nečistot, které se na ovoce mohly dostat během přípravy. Ovoce však nenecháme odmočit ve vodě, protože se ztrácí vitamíny citlivé na vodu. Ovocné pokrmy podáváme v létě místo těžkých krémových moučníků. Jsou příjemným zpestřením pokrmů, osvěží a zaženou žízeň. V zimě a na jaře ovocný doplněk oběda, večeře nebo přesnídávky obohatí jídelníček potřebnými ochrannými látkami, zejména vitamínem C. Na ovoce by neměly zapomínat především těhotné ženy. Měly by však dávat pozor na to, které ovoce konzumují. Například nadměrná konzumace hrušek během těhotenství způsobuje nedostatečný vývoj plodu a v některých případech dokonce i potrat.

Ovocné dobroty

Z ovoce můžeme připravit spoustu dobrot - nápoje, šťávy, různé protlaky, zákusky či saláty. Ovoce s mlékem nebo smetanou připravíme, pokud je očištěné dobře nakrájíme či rozmačkáme, posypeme cukrem a polijeme mlékem nebo smetanou. Využijeme čerstvě nasbírané borůvky, jahody, maliny. Pokud ovoce prolisujeme, umeleme nebo rozmixujeme a promícháme s cukrem, naservírujeme do skleněných pohárů a ozdobíme sněhovým krémem a celým ovocem, získáme velmi svěží pyré. Ovoce však můžeme připravit i teplým způsobem. Pečená jablka nebo jablka v županu zná jistě každý. Ale zkusili jste již jablka naplnit brusinkami smíchanými s nasekanými mandlemi a rozinkami namočenými v rumu, ochucenými cukrem a citrónovou kůrou a nakonec vše zapéct v troubě? Ovoce by se mělo stát součástí našeho jídelníčku nejen pro osvěžení, skvělé chuti, ale také díky své výživné hodnotě, spoustě vitamínů a především vláknině, která umožní těžko stravitelným potravinám rychleji projít našimi střevy. Jaké dobroty připravujete z ovoce vy? Foto: Photos.com

Přidat příspěvek k článku Ovoce v našem jídelníčku

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.