reklama
hledat uživatel
       

Mezi hlavní příznaky nadýmání patří nadmutí a bolest břicha, pocit plnosti. Tlak na bránici může vyvolat arytmii - bušení srdce. S nadýmáním je pak spojena plynatost. Odchod malého množství střevního plynu je normální. Dochází-li však k němu příliš často, působí obtížně jak pro nás samotné, tak i pro okolí. Nejobvyklejší příčinou jsou chemické reakce, ke kterým dochází po požití některých jídel.

Potraviny, které nadýmají

  1. Luštěniny - silné nadýmání se projevuje především u lidí, kteří jedí luštěniny zřídka. Při častější konzumaci si organismus zvykne.
  2. Nadýmavá zelenina jako je zelí, květák, brokolice.
  3. Sladké ovoce: hroznové víno, švestky, apod.
  4. Kynuté potraviny jako kynuté knedlíky, kynuté buchty.
  5. Sycené nápoje - co jiného mohou bublinky ve střevech dělat než bublat?
  6. Rafinovaný cukr obsažený v zákuscích, sladkostech a jiných laskominách. Cukr přispívá k přemnožení kvasinek ve střevech, kde způsobují plynatost.
  7. Některé koření jako je např. kmín nebo anýz.
  8. Velké množství soli - sůl zadržuje v těle vodu, což také přispívá k nadýmání.

Plynatost jako příznak nemoci

Nadýmání po požití některých potravin, např. luštěnin nebo obilovin, může být způsobeno tím, že se těmto pochutinám vyhýbáte a nekonzumujete je příliš často. Plynatost ale může být také signálem alergie. Pokud vás trápí nadýmání po požití obilovin, je možná na vině celiakie (nesnášenlivost lepku). U mléka to může signalizovat alergii na laktózu.

Nadýmání může dále způsobovat zácpa, nedostatečná produkce žaludečních kyselin nebo trávicích enzymů, záněty a vředy v žaludku nebo ve střevech. Při srdečních, ledvinových a jaterních onemocněních může docházet k zadržování tekutin v těle, které taktéž předchází nájezdům plynů. Silné nadýmání, které neustává ani po vyřazení nadýmavých potravin z jídelníčku, tak mohou být příznakem vážné choroby.

Jak se vyhnout nadýmání

V prvé řadě je třeba omezit jídlo, které nadýmá. Pamatujte ale, že každý reaguje na nadýmavé potraviny jinak. Zkuste si více všímat, po kterém jídle propuká válka ve střevech vám. Pro lepší trávení si po jídle dopřejte lehký pohyb, pro začátek lze zkusit aspoň procházku. Jídlo klidně a dostatečně kousejte, aby mohlo v ústech dojít ke štěpení polosacharidů. Vyvarujte se nevhodných kombinací potravin (např. cukr s obilovinami nebo ovoce se zeleninou).

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 6
  • Jindriska
    Jindriska

    Nadýmání

    Je fakt, že kromě univerzálně nadýmavých potravin jsou lidé, jejichž organismus reaguje nadýmáním i na "nestandardní" typy potravin, které normálně nenadýmají. Což se může stát i v průběhu života, třeba v těhotenství. To mi úpravy jídelníčku nepomáhaly vůbec a musela jsem se spolehnout na tobolky Espumisanu.

    14.10.2014 14:50:10

  • Galadriel
    Galadriel

    Nadýmání

    Tak ono každého může nadýmat něco jiného, třeba v těhotenství, když jsou "rozhozené" hormony, tak mne osobně nadýmalo snad úplně všechno. :-) Protože s jídlem jsem už moc čarovat nechtěla, začala jsem na plynatost brát tobolky Espumisan a dost se mi ulevilo. :)

    29.09.2014 17:08:59

  • Karlos
    Karlos

    No ale to může být někdy problém, každý člověk je jiný, a tak právě koření, pokud je na ně alergický, mohou způsobovat nadýmání - > http://www.hubnuti-nadymani.co m tady je o tom docela více info.

    17.02.2012 03:15:24

  • GLove
    GLove

    polosacharidů??

    Neměl básník na müsli spíš polysacharidy?

    03.10.2008 11:21:31

  • Radka
    Radka

    nadýmání

    Během namáčení luštěnin vodu 3krát vyměním a vařím s kmínem a mletým zázvorem. Do uvařených luštěnin přidávám nasekanou petrželku a problémy s nadýmáním jsou pryč.

    03.10.2008 09:13:50

  • Honza
    Honza

    Kmín, fenykl a anýz

    patří k tradičním lékům proti nadýmání. Dávaly se do jídla jako koření a vařily se z nich nálevy. Po jejich požití je ale vhodné vyhledat soukromí. někudy ty plyny odvádět musí.

    30.09.2008 10:30:38

Celkem záznamů: 6

Přidat příspěvek k článku Potraviny, které nadýmají

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.