reklama
hledat uživatel
       

Při dietě nevynechávejte brambory: Jak si na nich pochutnat?

I když jsou brambory známé vysokým obsahem sacharidů, do dietního režimu se hodí. Ale jak brambory připravit na vícero způsobů tak, aby pořád splňovaly dietní normy a náš denní kalorický příjem byl optimální?

Před konzumací bychom se aspoň něco málo mohli o bramborách dozvědět. Není to jen tak obyčejná zelenina, jak by se na první pohled mohlo zdát. Brambory jsou hodnotným zdrojem vitamínu C, draslíku, hořčíku, fosforu, železa, ale také manganu, jódu a selenu. Na 100 g obsahují pouhých 290 kJ. Konzumací brambor prospějeme nejen svému zdraví, ale i kráse, blahodárné účinky mají i na žaludek a slinivku. Brambory navíc patří mezi tzv. antioxidanty a účinně si jejich pravidelným pojídáním pročistíme organismus a v kombinaci s jinými potravinami zajistíme i odvodňující účinky (třeba s podmáslím).

Jak připravit brambory tak, aby byly vhodné pro dietu

  • Brambory oloupeme a uvaříme v okmínované vodě, dochucené solí, zeleninovým či bylinkovým bujonem (ideálně ze zdravé výživy).
  • Do vody při vaření brambor můžeme přidat jakékoli čerstvé bylinky, nejpoužívanější je samozřejmě petrželka.
  • Pro jinou chuť vařených brambor k nim při vaření přidáme různé druhy zeleniny, klidně i kousky masa.
  • Oloupané vařené brambory můžeme nakrájet na kolečka a osmahnout na trošce olivového oleje nebo na přepuštěném másle.
  • Vařené brambory lze i nahrubo nastrouhat a promíchat s nakrájenou zeleninou. Pak stačí jen dochutit kořením.
  • Stejně tak lze brambory rozšťouchat a podávat s podmáslím nebo rozmačkané brambory zapéct spolu s rozšlehaným vejcem.
  • Dietně připravíme brambory i jako kaši, vynecháme tuk, přidáme jen nízkotučné mléko, kefírové mléko nebo trochu nízkotučné smetany.
  • Brambory můžeme uvařit ve slupce, oloupat a nakrájet, takto z nich připravujeme třeba saláty nebo je taktéž můžeme osmahnout na tuku.
  • Brambory vařené ve slupce, které vždy před vařením pořádně očistíme kartáčkem, můžeme po vaření podélně rozpůlit, zhruba z poloviny vydlabat a plnit. Použijeme zeleninovou směs, vaječinu, sypeme nízkotučným sýrem apod. Na vaření brambor ve slupce jsou nejvhodnější nové brambory.
  • Brambory ve slupce můžeme také zapéct zabalené v alobalu a nakrojené je posolit a přidat plátek másla. Ještě dietnější možností přípravy brambor v alobalu je brambory rozpůlit, posypat solí, kmínem a podávat s podmáslím. 
  • Nejvíce vitamínů si zachovají brambory připravené v páře.

Při dietě zapomeňte na tyto pokrmy z brambor

Pokud sem tam nahlédnete do kalorických tabulek nebo sledujete etikety toho, co jíte, určitě jsou vám známy zrádné pokrmy z brambor. Vynechat se musí samozřejmě smažené chipsy, hranolky, krokety, ale i tučně připravené americké brambory nebo bramborové knedlíky, které zase pro změnu obsahují spoustu mouky. I bramborová kaše plná másla a plnotučného mléka si s dietou příliš nerozumí, stejně jako francouzské brambory s množstvím klobásky nebo jiné uzeniny.

Recepty z brambor, které doporučujeme zařadit do jídelníčku

Ochucené gratinované brambory
(doba přípravy 45 min )

Zapečené brambory s kuřecím masem, brokolicí a zeleninou
(doba přípravy 2 hod )

Lehká bramborová polévka s fazolkami
(doba přípravy 45 min )

Zapékané brambory s česnekem
(doba přípravy 1 h 15 min )

Pečené bramboráky bez mouky
(doba přípravy 35 min )

Foto: Pixabay.com



Přidat příspěvek k článku Při dietě nevynechávejte brambory: Jak si na nich pochutnat?

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.