reklama
hledat uživatel
       

Quinoa - jak si na ní pochutnat?

V posledních letech se stala quinoa velmi oblíbenou surovinou i v našich kuchyních, a to především díky nutričním hodnotám a snadné přípravě. Z této bezlepkové suroviny se používají nejčastěji celá semena, ale mele se také na mouku. Je skvělým zdrojem vitamínů a obsahuje též vysoké procento rostlinných bílkovin.

Merlík čilský

Quinoa neboli merlík čilský pochází původně z Jižní Ameriky, kde si ji Inkové pěstovali již před 5000 lety, protože se tato nenáročná rostlina dokázala přizpůsobit i podnebí v horských oblastech. Ne nadarmo tedy dostala tato plodina název quinoa, v překladu "matka zrno". Vzhledem k nutričním hodnotám je quinoa zařazována mezi superpotraviny.

Obsahuje vysoké procento rostlinných bílkovin, komplexní sacharidy s nízkým glykemickým indexem, vlákninu, antioxidanty, omega-3 mastné kyseliny, množství vitamínů, zejména riboflavin, kyselinu listovou, thiamin, vitamíny ze skupiny B, také C a E, beta-karoten, dále také obsahuje vápník, železo, hořčík, zinek a především neobsahuje lepek. Je také zdrojem základních aminokyselin, tedy velmi vhodná pro vegany a vegetariány.

Quinoa a její využití

Z merlíku se dají jíst dokonce i listy a lze je použít například do salátu, v našich podmínkách ovšem pravděpodobně seženete jen semena, která však mají všestranné využití. Připravíte z nich výživné kaše, přílohy, dále se dá využívat jako běžná obilnina, tedy lze ji namlít na mouku a používat i na pečení chleba, pečiva, sušenek, samostatně z ní upečete i bezlepkovou pizzu či muffiny. Zkuste třeba tento recept na Cuketové muffiny s quinoou. Můžete s ní zahustit i polévky, připravovat saláty či sladká jídla, zapékat, v původní oblasti z ní dokonce vyrábí i pálenku.

Druhy quinoy

Vybírat můžete ze tří druhů, nejčastěji se setkáte s bílou quinoou, ta je nejjemnější, s máslovou chutí, skvělá je však i červená s oříškovým nádechem a chuťově nejvýraznější z nich je černá. Červená a černá quinoa jsou též křupavější než bílá varianta. Z hlediska nutričních hodnot jsou však všechny druhy stejné.

Jak quinou připravit?

Nejčastěji se quinoa vaří jako příloha, zde je tedy dobré namočit semena předem do studené vody na zhruba 15 minut a následně scedit. Poté dáme do hrnce na jeden díl quinoy dva díly vývaru. Lze ji vařit i v osolené vodě, s vývarem však bude chutnější. Poté se vaří asi 20 minut, kdy vstřebá veškerou vodu a bude tak akorát na skus. Nezapomeňme na promíchávání, aby se quinoa nepřipálila.

U některých pokrmů, jako například při přípravě pizzy z quinoy, se bude příprava trochu lišit, ale případná specifika budou vždy uvedena v daném receptu.

Nebojte se tedy zařadit quinou do svého jídelníčku. Připravíte ji snadno a rychle na slano i na sladko, skvělá je i pro lidi trpící celiakií či alergii na lepek, pro vegany i vegetariány, díky vysokému podílu bílkovin ji oceníte i při redukci váhy. Quinoa je zkrátka skvělou kombinací kvalitního zdroje energie, nutričně hodnotných živin a stavebních látek.

Foto: Shutterstock.com



Přidat příspěvek k článku Quinoa - jak si na ní pochutnat?

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.