reklama
hledat uživatel
       

Ředkvičky

Ředkvička je naší oblíbenou a zdravou kořenovou zeleninou s jemně štiplavou chutí, podobná ředkvi. Zemí původu je pravděpodobně některá ze zemí Blízkého Východu, možná i Japonsko. Největší pěstitelé jsou Číňané a Japonci. Existuje mnoho odrůd, které se liší velikostí, palčivostí, tvarem (kulaté nebo oválné) a nebo barvou slupky (červenou, červenobílou, bílou nebo černou). Narozdíl od ředkve mají ředkvičky jemnější chuť a menší bulvy. V chladničce vydrží ředkvičky maximálně 1 týden.

Vitamíny z ředkviček

Ředkvičky jsou bohaté na vlákninu. Dále obsahují vitamín C, velké množství kyseliny listové či selen. Ředkvička také obsahuje draslík, vápník, síru, karoten, kyselinu nikotinovou a vitamín B. Ředkvičky produkují i zdraví prospěšné hořčičné oleje. Ředkvička je výborná potravina při hubnutí, protože obsahuje velmi málo tuku a její kalorická hodnota je velmi nízká (80 kJ na 100 g). Ředkvičky jsou skvělou součástí zdravé diety v každém věku.

Zdraví prospěšné účinky ředkvičky

  • hubí střevní bakterie ve střevě, na jazyku, na sliznici i v žaludku a plísně (hořčičné oleje)
  • podporují dobré trávení a zabraňují plynatosti (vláknina)
  • působí proti zácpě (vláknina)
  • chrání buňky před volnými radikály
  • posilují imunitu (vitamín C)
  • působí proti nadýmání
  • snižují cholesterol v krvi
  • uvolňují hleny při kašli
  • posilují nervy a fyzickou kondici (kyselina listová) 
  • zbavují tělo těžkých kovů a podporují produkci hormonů štítné žlázy (selen)
  • preventivně působí proti žlučovým, ledvinovým a močovým kamenům. 
  • posilují vývoj plodu v matčině lůně (kyselina listová)

Pravidelnou konzumací ředkviček můžeme zabránit rozmnožení bakterií a plísní a přemnožené kultury účinně likvidovat. Hořčičné oleje, produkované ředkvičkami fungují i v ústní dutině a v oblasti nosohltanu. Pomáhají rozpouštět usazený sekret, léčí rýmu a kašel. Ředkvičky jsou vhodnou stravou v době nachlazení a nemocí dýchacích cest. Pomáhají potlačovat infekce a posilují naše tělo v boji proti nim.

Kuchyňská úprava ředkviček

Ředkvičky se obvykle pojídají čerstvé - syrové. Po omytí teplou vodou, kdy vynikne jejich jemně štiplavá chuť, je přidáváme do salátů, předkrmů nebo pomazánek. Různě zdobené a aranžované bývají ředkvičky také součástí obložených talířů a mís, nebo zeleninové oblohy hlavního pokrmu. Ředkvičky můžeme také tepelně upravovat, a to buď jako zeleninu do polévky nebo teplou zeleninovou přílohu k masu.

Přes všechny možné úpravy, které se vám nabídnou po zadání hesla "ředkvička" a hledat v receptech na naší hlavní stránce, si nejlépe ředkvičku vychutnáte na čerstvém, jemně máslem potřeném krajíci chleba, třeba jen mírně osoleném.

Vyzkoušejte tyto výborné recepty z ředkviček

Lehký ředkvičkový salát
(doba přípravy 10 min )

Ředkvičkový salát se šunkou a křepelčími vejci
(doba přípravy 25 min )

Jarní ředkvičková pomazánka
(doba přípravy 10 min )

Smaženice z ředkviček podle Dominika Nováka
(doba přípravy 30 min )

Ředkvičkové pomazánkové máslo
(doba přípravy 35 min )

Vajíčkový salát s pečenými ředkvičkami
(doba přípravy 45 min )

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
  • Monča
    Monča

    Moc Vám děkujji ve škole jsme si měli vybrat nějakou zeleninku a napsat o ní něco a tady sem to našla_Moc děkuji_POsílám pusu_:-*

    27.01.2009 12:52:23

Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Ředkvičky - nenápadné zeleninové kuličky plné vitamínů

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.