reklama
hledat uživatel
       

Proč klíčit?

Klíčení zvyšuje obsah živin

Jakmile začnou semínka klíčit, obsah vitamínu se mnohonásobně zvýší. Zvyšuje se také stravitelnost naklíčených zrn: proteiny se rozkládají na aminokyseliny, polysacharidy na jednoduché cukry.

Naklíčená semena jsou bohatým zdrojem vitamínů a minerálů
Klíčky jsou nejbohatším zdrojem vitamínu C a E, obsahují velké množství enzymů, bílkovin a nenasycených mastných kyselin. Zanedbatelný není ani obsah dalších látek - zejména vitamínu A, D, vitamínů skupiny B, vápníku, hořčíku a fosforu. Výživná bomba v podobě klíčků je tak výborným způsobem jak posilovat svou imunitu. I zde ovšem platí heslo "všeho s mírou". Není třeba dopovat se více než polévkovou lžící klíčků denně.

Recepty z fazolek mungo 

Využití klíčků v kuchyni

Vařením se výživná hodnota klíčků rapidně snižuje, proto se zpravidla konzumují v syrovém stavu. Použití klíčků je široké: můžete je přidávat do zeleninových jídel a salátů, pomazánek, nasekat je na chléb s máslem nebo do polévky. Klíčky z obilí se pro svou oříškovou chuť hodí také k přípravě müsli. Naklíčená semena ale přidáváme do pokrmu vždy až těsně před jeho podáváním.

Rostliny vhodné ke klíčení

Ke klíčení se hodí v podstatě všechna semena jedlých rostlin s výjimkou fazolí, které obsahují malé množství jedu, jenž se ničí vařením. Z obilnin se využívá zejména pšenice, kukuřice, žito, ječmen a oves. Tyto obilky ale musí být bezplevé, nahé. Z luštěnin lze naklíčit čočku, neloupaný zelený hrách nebo sóju. Právě naklíčené zelené fazole zvané mungo se pyšní nejvyšším obsahem výživných látek.

Postup při nakličování

K nakličování vybíráme kvalitní semena bez chemického ošetření, nejlépe kategorie bio. Dáme je na noc nabobtnat ve vodě. Musí být přitom zcela ponořená. Vodu slijeme, semena studenou vodou opláchneme a dáme do hlubokého talíře či misky napevno přikryté gázou. Misku umístíme na teplé vzdušné místo, ne však na přímé sluneční světlo. Semena několikrát denně proplachujeme. Díky gáze můžeme misku dnem vzhůru pohodlně okapat. Jednoduchou variantou je také vložit nabobtnalá semena do cedníku a na talíř a proplachovat je přímo v cedníku.

Výběr zdravých receptů s klíčky 

Klíčkový salát
(doba přípravy 25 min )

Singapurské nudle s kuřecím masem
(doba přípravy 45 min )

Paprikový salát s klíčky
(doba přípravy 25 min )

Cereální sušenky z pohankové lámanky
(doba přípravy 25 min )

Foto: Profimedia



Přidat příspěvek k článku Rostlinné klíčky - lék na jarní únavu

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.