reklama
hledat uživatel
       

Živočišný tuk

U nás jsou hlavními představiteli živočišných tuků sádlo, máslo a lůj. Díky mastným kyselinám, především kyselině palmitové a kyselině stearové, získávají tyto tuky určitou tuhost. Dále obsahují fosfolipidy, malé množství bílkovin a obávaný cholesterol. Malé množství bílkovin znamená, že tyto tuky hůře žluknou, fosfolipidy a cholesterol v malých dávkách mají určitý význam při vytváření některých hormonů.

Živočišné tuky a jejich použití

Lahodná chuť másla nabádá k jeho přímé spotřebě nebo použití do pomazánek a krémových náplní. Obsahuje ale jen málo nenasycených mastných kyselin. Nehodí se příliš k dlouhé tepelné úpravě. Máslo můžeme bez obav použít při dušení potravin, do kynutých i křehkých těst, do nepečeného cukroví, do pomazánek a k maštění hotových jídel.

Lůj a sádlo jsou určeny především k tepelnému zpracování. Velkou výhodou je, že se například vepřové sádlo jen obtížně přepaluje, narozdíl od rostlinných olejů. Pro dlouhé smažení je tedy vhodnější například škvařené sádlo nebo ztužený tuk, u běžnějších olejů hrozí přepálení a s tím spojené žlučníkové obtíže. Zdravější variantou živočišného tuku je například sádlo husí. Sádlo se používá při krátkodobém i dlouhodobém smažení, opékání a maštění hotových jídel.

Skladování tuků

Tuky se nejsnáze kazí působením vzdušného kyslíku. Na žluknutí má svůj podíl též přímé sluneční záření, teplo a vlhko. Uchovávat bychom je v žádném případě neměli například v měděných nebo železných nádobách, nejvhodnější jsou hliníkové fólie, ve kterých je často už zakoupíme, nebo například plastové, porcelánové či smaltované nádoby. Tuky též snadno přejímají pachy od jiných potravin, takže i na to bychom při skladování měli pamatovat.

Zdraví ze živočišných tuků

Při konzumaci másla si můžeme být jistí, že do těla dostáváme vitamín A. Navíc je v čerstvém stavu lehce stravitelné. Část máselných nasycených kyselin navíc působí preventivně proti rakovině tlustého střeva. Na druhou stranu však živočišné tuky obsahují vysoké množství cholesterolu. Celkový denní příjem tuků by se měl v ideálním případě pohybovat okolo 30%, z toho maximálně 1/3 by měla být zastoupena živočišnými tuky.

Dieta Roberta Atkinse

Tento americký vědec dokázal mnoho lidí strhnout k dietě založené na příjmu vysokého množství tuků na úkor sacharidů. Mnohé celebrity se po jeho vzoru stravují neomezeným množstvím masa, slaniny, hamburgerů a vajec, naproti tomu zavrhují ovoce a ovocné džusy, pečivo, sladkosti a dokonce některé druhy zeleniny. Tato dieta však patří mezi ty nebezpečné. Je totiž zřejmé, že v krvi jejích zastánců koluje velké množství cholesterolu a zvyšuje se tak pravděpodobnost, že je postihne například infarkt.

Snad si uvědomíme, že i živočišné tuky jsou pro nás důležité, ale musí se konzumovat s mírou a měly by tvořit pouze doplněk k tukům rostlinným. Jednou až dvakrát týdně nám máslo či sádlo rozhodně neublíží, pamatujme však na dostatečný přísun zeleniny a tělesný pohyb, abychom zabránili cholesterolu usazovat se v našich cévách.

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 4
  • Hubert
    Hubert

    Sado máslo

    Pravda každý má dělat a jíst co chce,co mu vyhovuje.A né budeš toto a musíš toto! Jsme tu na dovolený tak si ji užijme! ˇˇCauky Hubert.

    23.01.2008 17:47:29

    • Monika
      Monika

      Re: Sado máslo

      Ono se zas nemusite bat, ze byste se musel nejak prisne omezovat... Staci spravne upravovat a varit potraviny setrne a vyhybat se tem az moc tucnym.. Jinak jde o klasicke zasady zdrave a pestre stravy. Vse jsem podrobne sepsala zde -- https://www.slimming.cz/choles terolova-dieta/

      01.02.2018 16:44:29

  • walmi
    walmi

    Sádlo, máslo

    Z mé zkušenosti: tělo si samo řekne co potřebuje, je třeba mu jen naslouchat. Doma smažíme maso na sádle, zeleninu na slunečnicovém oleji, snídáme křupky, chleba s máslem nebo Rámou ( manželka ) , zkrátka na co máme chuť a dnes už i finance. Cholesterol mám jak mimino jen žena s těmi rostl. tuky (zblblá z reklamy) trochu hapruje. A to v našem 20ti letém manželství jsme vystřídali od makrobiotiky k jitrnici takřka vše, a teď je nám nejlépe!! Nic se nesmí přehánět a platí to i pro vynechávání živočišných tuků z našeho základního jídelníčku M. Walter

    18.10.2007 23:58:54

  • Vondráčková Františka
    Vondráčková Františka

    S živočišnými tuky nebo bez nich?

    Již mnoho let se zajímám o zdravý životní styl a výživu.Prcuji s potravinovými doplňky NUTRILITE a na jednom školení,mimochodem zahraniční školitel,nám bylo řečeno:sádlo a máslo.Nic jiného nechci vidět.Veškeré upravované a rafinované tuky a výrobky všeobecně,jsou pro tělo hůře stravitelné a proto pro mne nepřijatelné.Dnes se spousta potravin podobá chemii.Tolik k vašemu příspěvku.Vondráčková,Znojmo

    18.10.2007 08:37:59

Celkem záznamů: 4

Přidat příspěvek k článku S živočišnými tuky nebo bez nich?

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.