reklama
hledat uživatel
       

Saláty nemusí být vždy zdravé

Jak už jsme si řekli, saláty nepochybně zabírají v našem jídelníčku jednu z nejvýznamnějších složek. Dají se upravit mnoha způsoby a můžeme použít různé ingredience. Ač se to nezdá, i některé z nich jsou pro nás však nezdravé. Je to především kvůli špatné kombinaci surovin a dresinků.

Saláty se dají použít jako příloha, třeba u nás dobře známý bramborový nebo vlašský salát. Jako příjemné letní osvěžení. Ať tradiční zeleninové saláty, nebo stále více oblíbené ovocné saláty. Příprava není časově náročná. Co se týče výživné hodnoty, i tady si stojí dobře. Jsou dobrým zdrojem vitamínů. Stejně tak z nich můžeme vytvořit plnohodnotný hlavní chod, který nezatíží tolik náš organismus v tomto letním počasí. Je však nutné si salát dobře vybrat.

Nevhodné saláty

Stejně jako nám může salát prospět, tak nám může i uškodit. Proto bych chtěla zde uvést pár informací o vybraných salátech. Především pozor na skryté kalorie v nich obsažených. Mnoho salátu, zvláště ty předem předpřipravené, jsou opravdu velmi kalorické. Protože jsou připraveny předem, ztrácí se z nich mnoho vitamínů citlivých na kontakt se vzduchem. Takže obsahují skoro minimální množství vitamínů. Příčinou, proč jsou tak kalorické, je také smetanový nebo majonézový dresink. Méně kalorická varianta je salát s jogurtem a olivovým olejem.

Energetická hodnota salátu dle receptury (KJ)

Rajčatový salát = 1500

  • rajčata - velká - 5 ks (103 kJ/100g)
  • jogurt bílý - 200 g (400 kJ / 100 g)
  • olej olivový - 2 lžíce (3881 kJ / 100 ml)
  • sůl a pepř - podle chuti
  • česnek - 2 stroužky (452 kJ / 100 g)

Nepravý krevetový salát =1600

  • krevetové tyčinky - podle potřeby (400kJ/100g)
  • těstoviny-jakékoliv - podle potřeby (660 kJ/100g)
  • kečup jemný - podle potřeby (293 kJ/100g)
  • majonéza - podle potřeby (1525 kJ/100g)
  • sůl a pepř

Uzeninový salát = 14727

  • točený salám - a jiná uzenina - 500 g (962 kJ / 100 g)
  • majonéza - light - 250 ml (3049 kJ / 100 ml)
  • jogurt bílý - malý kelímek - 150 g (400 kJ / 100 g)
  • cibule kuchyňská - 2 velké (137 kJ / 100 g)
  • kečup jemný - 2 lžíce (293 kJ / 100 g)
  • ocet, 2 lžíce (172 kJ / 100 ml)
  • olej rostlinný - 2 lžíce (3636 kJ / 100 ml)
  • worcesterská omáčka 2 lžíce (303 kJ / 100 ml)
  • hořčice - 1 lžíce (519 kJ / 100 g)
  • paprika pálivá - 1/2 lžičky (100 kJ / 100 g)
  • chilli koření - 1/4 lžičky (100 kJ / 100 g)
  • cukr moučka - 1/2 lžičky (1604 kJ / 100 g)
  • cibulka jarní zelená - 1 ks (137 kJ / 100 g)

Vitaminový granát =13656

  • zelí bílé - 2.5 kg (121 kJ / 100 g)
  • cibule kuchyňská - 2 ks (137 kJ / 100 g)
  • cukr krystal - 30 dkg (1604 kJ / 100 g)
  • ocet jablečný - 1 šálek (172 kJ / 100 ml)
  • citronová šťáva - 1/2 šálku (127 kJ / 100 ml)
  • olej olivový - 1/2 šálku (3881 kJ / 100 ml)
Podle zmiňovaných salátu lze soudit, čeho se raději vyvarovat a s jakými ingrediencemi to nepřehánět. Patří mezi ně uzeniny, některé sýry a majonézy. Naopak dobré je přidat hodně zeleniny. Doufám, že nějaký ten salát vyzkoušíte a pochutnáte si. Foto: Profimedia.cz

Přidat příspěvek k článku Saláty nemusí být vždy zdravé

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.