reklama
hledat uživatel
       

Obyčejná čistá voda ustoupila do pozadí a dostatek tekutin značné množství lidí dohání právě nevhodnými nápoji. Víte, co takové nápoje obsahují?

Slazená sycená limonáda - jen cukr a chemie

Říkáte si, voda jako voda, jen trochu energie navíc. Velký omyl. Slazená limonáda obsahuje kolem deseti kostek cukru na jednu sklenici, a kromě údajných látek pro energii, také množství chemikálií.

Energie přijatá z limonád se samozřejmě přičítá k celkovému dennímu příjmu kilojoulů z potravy. A tak se až příliš snadno stane to, čeho se obáváme. Příjem kalorií stoupne díky sladkým limonádám nad limit a každá nespotřebovaná energie se ukládá v těle ve formě tuku. Dalším nepříjemným efektem je zvýšená hladina glukózy v krvi, vzápětí po konzumaci. Limonáda tak působí jako kalorická bomba. Po náhlém poklesu glukózy totiž pociťujeme ještě větší chuť na sladké a zaháníme chuť další skleničkou nebo jinou sladkou náhražkou - právě pro vyrovnání této hladiny. Nadměrnou konzumací sladkých limonád si můžeme přivodit i poruchy trávení a pálení žáhy.

Nápoje light - o nic lepší volba

A jsme u oblíbené náhražky. Myslíme si, že když tělo ošálíme slazenou limonádou bez cukru, je vše v pořádku a tekutiny light můžeme pít na litry. Není tomu tak. Sice tělo ušetříme od zpracovávání cukru, ale náhražky ve formě aspartamu také nelze dodávat tělu v neomezené dávce. Velký pozor si musí dát fenylketonurici.

Light nápoje ve velkém obsahují umělé příchutě, barviva a konzervační látky. Pro naše tělo je zpracovávání chemický látek velkou zátěží a podrážděný žaludek není u častých konzumentů light variant výjimkou.

Tělo potřebuje čistou vodu

Nápojem nad všechny dosud existující nápoje je voda. Oproti limonádám ušetří tělo od zpracovávání kyseliny fosforečné a nebezpečného odvádění vápníku při jejím nadměrném příjmu. Voda neobsahuje žádnou energii, proto se nemusíme obávat o svou štíhlou linii ani žaludek.

Údaje o potřebném množství vody za den se liší od názorů lékařů, odborníků na výživu i běžné veřejnosti. Uvádí se rozmezí od 2-6 litrů v závislosti na fyzické aktivitě, počasí i zvláštních potřebách každého z nás. Důležitým hlediskem je naše moč - pokud je průhledná, je množství tekutin v pořádku.

Výběr tekutin je na nás

Vybrat si můžeme mezi vodou z kohoutku, vodou stolní a neslazenou minerální vodou (lépe nesycenou). Ideální je výběr střídat a doplnit bylinkovým čajem. I ten nám může svým složením dodat dostatek energie pro pracovní den nebo navodit uklidňující atmosféru, když toužíme po relaxaci. Vodu organismus potřebuje pro optimální práci všech orgánů, dopřejme si jí dostatek. Každý den a hlavně - pravidelně.

Foto: Profimedia



Přidat příspěvek k článku Slazené nápoje a jejich light varianty

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.