reklama
hledat uživatel
       

Spánek versus obezita

Výsledky studií ukazují, že obézní lidé spí méně než lidé s normální hmotností. Nedostatek spánku je stále častěji dáván do souvislosti s epidemií obezity .

Obezita je jedním z nejčastějších problémů dnešní populace nejen u nás, ale i v celém světě.

Dostatek spánku zmírňuje obezitu

Tahle věta je podpořena teorií; Čím vyšší je spánková deprivace, tím vyšší je výskyt nadváhy a obezity. Laicky řečeno, v noci spíme, a proto nejíme. Tělo nemá z čeho trávit a my tudíž hubneme. Lidé, kteří spí méně než osm hodin mají vyšší tělesnou hmotnost než ti, kteří spí déle. Ve spánku také získáváme energii a pokud spíme méně než osm hodin, tělo si hledá zdroje energie jinde a my tak máme hned po ránu chuť třeba na sladké. Je vědecky dokázáno, že lidé s normálním BMI spí každý den o 16 - 20 minut déle než obézní. Lidé, kteří spí kratší dobu mají nižší hladinu hormonu leptinu, který potlačuje chuť k jídlu.

Spánkový hormon

Během nočního spánku se nám v těle tvoří hormon nazývaný melatonin - spánkový hormon, kteří řídí naše biologické funkce, ovlivňuje organismus a řídí biologické hodiny u žen (menstruační cyklus, tvorbu ženských pohlavních orgánů). Chrání nás před vznikem nádorových onemocnění, je důležitým antioxidantem, podporuje správnou imunitní funkci, řídí produkci hormonů a tím ovlivňuje i naši hmotnost a zvyšuje odolnost organizmu vůči stresu.

Důležitost spánku u dětí

Nedostatek spánku u žen během těhotenství může mít vliv na váhu a vývoj jejich potomka. Malé děti místo doporučovaných 12 hodin spánku uléhají do postýlek mnohdy až po osmé večer a ráno se budí již po šesté. Celá třetina teenagerů spí méně než sedm hodin. Raději tráví noci u počítačů nebo u televize s velkým kusem pizzy nebo dvojitou porcí hranolek případně sáčkem chipsů a coca-colou. Kratší doba spánku tak vede k epidemii dětské obezity.

Světlo škodí spánku

Pokud člověk spí při světle, může se snížit tvorba melatoninu. Přitom stačí i pouliční osvětlení nebo světelná reklama, která nedovolí tělu si spánkový hormon vytvořit. Častou chybou rodičů je nechat děti usínat při světle nebo jim nechávat v noci rozsvícenou lampičku. Pak stačí, aby se dítěti zdál ošklivý sen, probudilo se, vidělo kolem světlo a do rána už nemusí usnout tvrdě. V takovém případě se tvorba melatoninu může zastavit úplně.

Kvalitní spánek

Nedostatek spánku nás oslabuje, celý den si připadáme jako bez energie, unavení, nepoužitelní a jakoby "mimo". A stačí tak málo. Podle posledních průzkumů by se poslední jídlo nemělo jíst ne později než tři hodiny před spánkem. Hlavně by nemělo být tučné, ale obsahovat spíše zeleninu a vlákninu. Také přemíra alkoholu kvalitnímu spánku nepřeje. Uléhat bychom měli do ztemnělého pokoje a z hlavy pokud je to možné vypustit všechny černé myšlenky.

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 1
  • ŠárkaZ
    ŠárkaZ

    kvalitní spánek

    JJ to mi povídejte o kvalitním spánku :-(. Dělám v třísměnném provozu a vím co je se nevyspat. Hlavně po těch nočních.

    20.07.2008 09:44:49

Celkem záznamů: 1

Přidat příspěvek k článku Spánek versus obezita

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.