reklama
hledat uživatel
       

I když se léto kvapem blíží, nemusíme na něj být dost připraveni. Ale jak se probojovat skrz negativní myšlenky, depresivní nálady a pocity nespokojenosti? Stačí dodat tělu tu správnou energii. Tělo nepotřebuje přehnané množství tuků a složitých sacharidů, mnohem více energie načerpá z čerstvých plodů a na přípravu jednoduchých pokrmů. Pokud tělu zároveň dopřejeme i nezvyklé chuťovky exotické kuchyně, celý organismus změnou pořádně nabudíme k činnosti. 

Energie získaná stravováním

 Před vlastními pocity se neschováme. Po chladnějším období si můžeme připadat bez chuti k životu, můžeme si připadat neforemně, těžce a trochu víc pohybu je pro nás nadlidským výkonem. Nemluvě o vzhledu pokožky, na které se odrazí každý náš prohřešek. Jsme bledí, pokožka je vysušená, nebo naopak s projevy akné. I vrásky se projeví důrazněji díky nedostatku právě důležitých vitamínů a minerálů, a také strádáním vody. Ale vše lze změnit, každý z nás se může cítit fit, vypadat zdravěji než dříve a třeba obléknout o číslo dvě menší triko. Jen musíme chtít. Nejde o žádnou dietu, jen o úpravu jídelníčku pozitivním směrem.

Pozitivně laděná snídaně či svačina

Bílý rohlík, vrstva másla a trvanlivý salám. Stará dobrá klasika. Ale místo toho, abychom čile vyrazili vstříc celému dni, nemůžeme se pomalu ani nasoukat do auta, jak nás ranní jídlo zmohlo. Nemluvě o dobrovolné ranní procházce, kdy se cestou do práce trochu protáhneme. Je to přece nad naše síly. Ale co nám tu energii tolik "vysává"? Právě zvolené jídlo, které zaměstná žaludek na dlouhé hodiny, jak kombinací potravin, tak samotným složením.

Dalším negativním výsledkem je často se probouzející hlad. A místo toho, abychom si vzali hrst oříšků nebo si nakrájeli čerstvé ovoce, jdeme jednodušší cestou. Navštívíme oblíbené bistro a dáme si jen tak na zahnání hladu třeba párek v rohlíku. Situace se opakuje a pokud máme oblíbený bufet v přízemí, je pro nás problém vyjít i druhé patro. A pak už slyšíte z většiny úst: "Proč tady není výtah?".

Rozdíl jasně vidíme v okamžiku, kdy potkáme někoho s připravenou svačinkou - jde vidět, kdo si na svém stravování dává záležet. Žitný chléb, plátek sýru s minimem tuku a proužky papriky, vše zasypáno kořením, které urychlí trávení. Ale proč ne? Proč si nedát tu práci a připravit si zdravou pochoutku ještě doma? Je to ideální řešení, pokud máme slabou vůli, rázem se budeme mít do čeho zakousnout, když nás přepadne hlad.

Snídaně, která dodá chuť k činnosti

Dopřejme si na snídani vždy kousek čerstvého ovoce, můžeme jím nahradit i celý první chod. Vyberme si spíše jeden druh, kombinace by nám mohla způsobit zažívací potíže. Výborný je čerstvý ananas, menší trs hroznového vína, na kostičky nakrájené kiwi a jiné šťavnatější ovoce, které si s oblibou dopřáváme. Obdobnou variantou, která nám dodá neméně energie - čerstvá ovocná šťáva, kterou si můžeme přichystat ráno v mixéru. Ovoce podle potřeby oloupeme, rozmixujeme a pokud je nápoj příliš hustý, zředíme minerální vodou bez bublinek. A máme přichystáno výborné osvěžení. Skvěle chutnají pomeranče, grepy, ale i jahody, maliny a jiné drobné ovoce, které již za chvíli bude zdobit naše zahrádky. Pokud nám ani jedna z možností v některý den nevyšla, můžeme si šťávy zakoupit. Je to sice dražší záležitost, ale ušetří nám spoustu práce. Vybíráme bio kvalitu a džusy nepřislazované, stoprocentní. 

Kdo má rád k snídani obiloviny, připraví si třeba ovesné vločky nebo jiné cereálie s medem, přidat se mohou oříšky, kousky čerstvého nebo sušeného ovoce. Je však pro energii lepší se po ránu vyvarovat mléčným výrobkům - sice zasytí, ale dlouho je naše tělo tráví a v kombinaci s ovocem nejsou vůbec vhodné. Vezmou nám tak příliš vlastní energie na zpracování a po jejich konzumaci cítíme útlum.

Pokud přece jen potřebujeme ke snídani sytější pokrm, dovoleno je cereální pečivo, žitný chléb, rýžové chlebíčky, apod. Ovšem nepoužijeme zbytečný tuk navíc, chléb doplníme o čerstvé žervé, doplníme čerstvě nakrájenou zeleninou, třeba i nasekanou pažitkou nebo petrželkou, pokud ji máme po ruce. Pečivo posypeme bylinkami - vhodná je majoránka, meduňka, tymián, saturejka i dobromysl. Chceme-li dodržet nedodání mléčné bílkoviny, lze žervé nebo nízkotučný sýr nahradit usmaženým vejcem (lépe pouze bílkem) na teflonové pánvi pouze s kapkou olivového oleje. Můžeme mírně posolit a opět použít bylinky.

Závěrem

Způsob přípravy a podávání pokrmů je jen v našich rukou. Stačí pár dnů a dodávání energie z jídla se mění. Začínáme snídaní, ale určitá pravidla by se měla dodržovat po celý den, proto se příště podíváme na rozložení oběda a večeře. Ale samozřejmě i v tomto režimu jsou výjimky povoleny, proto nevěšme hlavu, pokud si sem tam dopřejeme něco navíc. Den příští však na sebe musíme být o to přísnější.

Tipy na zdravé snídaně

Domácí medové müsli
(doba přípravy 20 min )

Meruňkově smoothie pro skvělou snídani
(doba přípravy )


Toast se ztraceným vejcem
(doba přípravy 35 min )

Fitness jogurtové muffiny s jahodami
(doba přípravy 35 min )

Avokádová snídaně
(doba přípravy 20 min )

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 2
  • Hanka
    Hanka

    Snídaně pro lidi, kteří se nepotřebují najíst:o)

    23.05.2010 20:28:55

  • Efka
    Efka

    snídaně = základ dne

    Soushlasím s tím, že snídaně je základ. Ten, kdo říká, že po ránu nemá hlad nebo že to nestíhá ... příprava snídaně mi zabere tak 5 minut... nasypat hrstku celozrnných lupínku Fitness natural do misky, nakrájet k tomu kousek ovoce a zalít to jogurtem ...to je opravdu v mžiku hotové a nasnídat se můžete třeba i v práci. Snídaně vám dodá energii, nastartuje metabolismus a v tomto případě vám dodá i vitamíny :)

    30.09.2008 23:30:32

Celkem záznamů: 2

Přidat příspěvek k článku Správná snídaně dodá energii na celý den, nevěříte?

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.