reklama
hledat uživatel
       

Komu spropitné dáváme?

Spropitné se běžně dává nejen barmanům, číšníkům či taxikářům, ale v poslední době i kadeřníkům, manikérkám, kosmetičkám, recepčním či pokojským. Tedy všude tam, kde od někoho očekáváme prvotřídní službu a spokojenost dáváme najevo právě vhodným zaokrouhlením účtu směrem nahoru, nejlépe o 10%. Pokud se nám ochotně věnuje prodavač, poradí nám a ještě vše doprovází příjemným úsměvem, také není od věci nechat mu pár korun navíc.

Výše spropitného v restauraci

Spropitné je samozřejmě zcela dobrovolné. Podle spokojenosti s prostředím, jídlem a obsluhou se pohybuje okolo 10 - 20 %. Pokud konzumaci platíme kartou, pak spropitné dáváme zvlášť v hotovosti. Je nutné se orientovat opravdu spíše v procentech. Zatímco u stokorunové útraty je dvacetikorunový tuzér příjemný, u útraty 1000 korun jsou to sotva 2 procenta. Uvědomme si, že v mnoha restauracích se praktikuje rozdělování tuzéru v určitém poměru všem zúčastněným, tedy i kuchařům a pomocným silám, tedy i těm, které nevidíme. 

Jistě každý z vás již v restauraci někdy byl a zatímco někde se na nás od prvního okamžiku usmívají, jsou úslužní, zajímají se, jak nám chutnalo, jinde se na nás tváří, že je obtěžujeme, jídlo není dobré, skleničky nevyleštěné, přesto i v takové restauraci máme pocit, že spropitné "musíme" dát. Není to však pravda. Nechat si v takovém případě vrátit drobné do koruny snad způsobí, že číšníka "trkne", že bylo něco v nepořádku. Nulové spropitné můžeme doprovodit i slovním komentářem, například: „Dnes to bohužel bude bez spropitného, čekal jsem příliš dlouho na pití a polévka byla studená.“

Spropitné v USA

Samostatnou kapitolou je americká gastronomie. Je všeobecně známé, že v USA je obsluha odkázána hlavně na výši spropitného, také se podle toho k hostům chová. Tam si v podstatě nikdo nedovolí nedat spropitné, ať již byl s jídlem či obsluhou sebevíce nespokojený. Nedat nic je ospravedlnitelné snad jen tehdy, pokud si jsme jistí, že naše nespokojenost opravdu pramení v chybě samotného číšníka. Američana neodradí ani to, že přišel do obzvlášť nóbl restaurace, kde steak stojí třikrát tolik, než jinde a spropitné ho vyjde právě na tolik, co by ho stál levnější steak. Pokud nemá na spropitné, pak do takové restaurace prostě nejde.

Nejen číšníci k vám budou natahovat ruku o nějaký ten cent. Barmanovi se většinou dává tuzér předem, běžně 1 dolar, aby si dal na míchaném drinku zvlášť záležet. Další spropitné se dává toaletářům či šatnářům, zhruba 1 dolar. Zhruba 5 dolarů je slušností dát hudebníkům. Poslíček s pizzou zase očekává částku odpovídající zhruba 10% z objednávky, nemělo by to být méně než 2 dolary. Ve fastfoodech, kde si jídlo pouze koupíme, ale konzumujeme ho mimo restauraci, se spropitné nevyžaduje.

Spropitné v jiných zemích

  • Z dovolených v Egyptě či Tunisu jisté znáte, že bakšiš chce téměř každý a za cokoliv, na druhou stranu pokojské a další posluhovači poctivě dřou dennodenně za pár "korun" a přilepšení od turistů je pro ně alespoň nějakou odměnou.
  • Ve Francii je poplatek za servis obsažen již v ceně nápojů a jídla. Není tedy nutné dávat zvláštní spropitné.
  • Podobné je to i v Itálii, i zde již účtují zvláštní poplatky k účtu. Pokud jste byli obzvláště spokojeni, nechejte při odchodu drobné spropitné na stole.
  • Ve Velké Británii se nikdy nedává spropitné barmanům, můžete je ale pozvat na drink. On většinou pozvání neodmítne, ve výsledku si však žádný drink nedá, ale peníze si ponechá. 
Foto: Pixmac.cz

Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 18
  • Joudovi
    Joudovi

    v USA jsem byl již 8x a maximální tip vždy 5procent. Nezajímají mně jejich pravidla, pokud zaměstnavatel pingla neuživí, ať jde na pracák

    11.09.2017 19:13:44

  • hokuspokus
    hokuspokus

    Co jsem jednou zažil: Slavily se v Plzni narozky. Rezervovali jsme si stůl v restauraci G-----a v domnění, že jsme vybrali velmi slušný lokál. Omyl. Jídlo bylo hrozné, v kuchyni byl snad učeň v prvním ročníku. Připálená, nedovařená rýže, vepřová panenka k nerozkousání, salát máčený v jakési kyselině, studené a oschlé brambory, obsluha nemožná. Největší překvápko přišlo nakonec. Na účtu bylo jídlo, které si nikdo neobjednal aniž by ho kdo dostal. Číšník se asi domníval, že se to "ztratí", celková částka byla dost přes 2.000 Kč. Zaplatili jsem do halíře to, co jsme dostali s nulovým tuzérem. Tak rozzuřeného, prskajícího číšníka jsem ještě neviděl. Jen lituji, že jsem mu tenkrát nedal pěstí. On ten chlap očekával, že za ten podvod dostane ještě prachy navíc! Bohužel, takové restaurace jsou taky.

    06.03.2010 01:03:55

  • Lili
    Lili

    Zila jsem mnoho let v USA. Sluzby v restauracich a bohuzel i vsude jinde se nedaji se sluzby zde vubec srovnat. Hlavni chybou je, ze my obcane zde v republice mame velmi male naroky a pozadavky. Sami nekteri pisete, ze nejste s obsluhou spokojeni a date spropitne. PROC?

    11.01.2010 09:32:38

  • Pinda
    Pinda

    Naroky jsou - slusna prace nikoliv

    "Ve Francii je poplatek za servis obsažen ... tedy není nutné ... ... spropitné". V Cechach tez. Nekdo ma navic v uctu poznamku o konecnosti cen, bezva. Jiny poznamku, že tips nejsou zahrnuty. Ale proc spropitne k palacince a kave v podniku (se zarizenim jako lidova jidelna) za cenu hodne pres 100, kdyz obsluha si cloveka v podstate nevsimne, objednavku prevezme s kysele kamennou tvari, doplnkova nabidka zadna a platit jdu k barpultu pri odchodu. Cesi nejsou zvykli resp. nemaji potrebu "slouzit", ale domnivaji se, ze na "spropitne" maji jaksi samozrejme narok. Houby, necham si vratit vse a nedam ani kacku, kdyz je podnik nedobry – a pak uz do nej nejdu 8(. Vzpominam si na vetu z ucebnice ciziho jazyka (moc let zpet) "pikolik nema platu, jest ziv ze spropitneho". To byla ale jina doba.

    08.01.2010 15:25:18

  • máma
    máma

    tuzér a kuchaři

    je vidět že o fungování restaurací moc nevíte, nikdy jsem nezažila aby se číšníci dělili o svá dýška s kuchařem, natož potom s pomocnou sílou.

    05.01.2010 17:20:19

    • janalbc
      janalbc

      Re: tuzér a kuchaři

      Nevím jak kde , ale u nás jsme se dělili o dýška s kuchaři. A bylo poznat, že se pak více snažili. Myslím , že to není obvyklé, ale musím uznat, že to splňovalo účel a fungovalo to dobře. Záleží na kolektivu, jak k tomu přistoupí.

      05.01.2010 19:35:00

    • 2905
      2905

      Re: tuzér a kuchaři

      Dovolím si oponovat, v pohostinství pracuji od roku 1976 jako číšník - kuchař, později provozní. Na většině provozoven i kuchyň měla své "tuzéry". Záleželo hodně na vedoucím, když o klientelu stál, snažil se ve všech směrech, sjednávat zájezdy, akce a věděl, že motivace v podobě tenkrát "černé" odměny do kuchyně zmůže víc, než jalové kázání. Obcházel normy, na porcích přidával, ne ubíral jak bývalo zvykem. Takto vedená provozovna nežila z dokupů, černých prodejů atd. Za dobrou práci slušná odměna, věřte mi, fungovalo to:) V číšníkově zájmu bylo aby nenesl na stůl průměr, či snad podprůměr. je výhodné pro zákazníka i zaměstnance když se kuchař s číšníkem "hýčkají". Mnohdy se stávalo, že zákazník sám zašel do kuchyně a ocenil kuchaře když byl spokojen. Pokud bude zájem, pár provozoven mohu jmenovat. Považuji za štěstí, že mi bylo umožněno pracovat tam kde se chce, ne musí :))

      30.01.2010 00:52:18

  • Frost
    Frost

    Samozřejmost?

    Rád dám spropitné pokud jsem spokojený. Dávám ho i když nejsem ale to bych rozhodně neměl. Amáterismus českých pinglů je neskutečný, chování většinou také, úsměv by jim musel člověk asi namalovat aby nějaký měli. Kdyby alespoň neschopnost nahrazovali ochotou ale to se také většinou neděje. Abych nebyl nespravedlivý tak uznávám, že cca 20% restaurací je celkem v pohodě, jenže to je hodně málo. Jsem docela háklivý na kvalitu obsluhy a číšník, který ani neví jak a kudy dát jídlo nebo pití na stůl mi vadí. Není tak těžké si těch pár věcí potřebných k obsluze zjistit když už to neví a také by si měli uvědomit, že úsměv je nic nestojí ale mohou za něj dostat slušně zaplaceno. A s těmi americkými dýšky to také není jak je tady napsáno, pokud američan není spokojen, nedostane číšník ani cent, nebo nebudu paušalizovat na celou ameriku ale na Floridě to tak je. Dokonce je to pravidlem a jsou v tom neoblomní.

    31.12.2009 14:20:03

  • Bořek
    Bořek

    Protoze to je jine odvetvi neznamena to, ze se tu neprodava vyrobek. Tim vyrobkem jsou potraviny a sluzbou je obsluha, stejne jako treba zavoz pekare do obchodu. Dava nekdo pekari dysko, ze byl tak hodny a dovezl mile rohliky do obchodu? Nedava! Ma cenu zapocitanou do ceny vyrobku. Stejne tak je na tom u nas cisnik. Je to prodejce jako kterykoliv jiny s cenou zapocitanou do vyrobku. Musi presvedcit zakaznika, ze to za to stoji, a ze je proc se do restaurace vratit. To se ale u nas rozhodne nedeje. Mame tu predevsim nosice jidla a piti, nikoliv obsluhu, protoze at proda co proda ma zhruba porad stejne. A vubec je lepsi kdyz ho lidi neotravuji... Americky system neni vubec spatny. Legalne (je jasne co se ma danit) a s jasnou vyskou provize participuje cisnik na zisku podniku. Majitel mu nemuze uprit po celodeni praci jeho podil. Zakaznik ma moznost ho za praci neocenit, coz je stejne jako v pripade, ze se vam nelibi jak vam umyji auto. Proste nezaplatite nebo to udelaji znovu. Cisnici tlaci na kuchare, aby produkt byl co nejkvalitnejsi, protoze kdyz se jim budou vracet zakaznici, budou z toho neco mit. Je to jasna motivace pro obsluhu. Cim vic prodam, tim vic vydelam. Obsluha se tak stava spolumajitelem podniku (a to bez rizika). Tezko by se mi pak mohlo stat, jako je u nas zvykem, ze s uderem pul jedenacte (zaviracka je v 11.00) jsou vsechny zidle "na jezka" a jste vyprovazeni jako vetrelci pryc z restaurace. Za dysko 10 Kc (ktere mu date i o hodinu driv) tam s vama dalsi hodinu nikdo sedet nebude. Kdyz vam ale proda jidlo, panaky a dalsi pivo a z kazdeho hosta mu to hodi padestaku a ma v kapse za hodinu k dobru 250 Kc z peti lidi! Tak to uz by asi byla jina kava!

    31.12.2009 09:04:53

  • janalbc
    janalbc

    Je na každém, zda dýško nechá a kolik Kč. Ne v %. Když budu spokojená s obsluhou jídlem a prostředím, není důvod je nedat. Ale jak píše Bořek, zaměstnavatelé a majitelé dávají číšníkům jen základní plat s tím, že zbytek budou mít z dýšek. Dnes to vidím velmi nefér. Také jsem bývala servírka a když jsem skončila před pár lety ve 33 letech na operaci s páteří a dostala invalidní důchod, to se to teď panečku mám !!!!! Vypočítali mi celých 5500 Kč - Plný důchod ( PID ). Protože servírky a číšníci si do té doby víc nevydělali, jen základ. Škoda , že se čas nedá vrátit, protože kdybych hleděla do budoucnosti, nikdy bych tuhle práci nedělala , přestože jsem ji měla ráda. Jenže člověk, když je mladý nehledí tolik na základ, který se mu odvádí na důchod. Ale to jen mimo téma. Kdyby totiž číšníci a servírky dýška neměli, dávno by nás neměl kdo obsluhovat, protože bez spropitného by to byl více než ubohý plat. I když to není věc hosta a nemuselo by ho to zajímat. Bohužel ty dýška drží číšníky a servírky v práci. Kdyby dýška nebyly, asi by nás neměl už kdo obsluhovat . Hlavně by se měly změnit platy číšníků a servírek, bylo by to zasloužené a hlavně nestřídal by se personál tak je to zvykem poslední dobou. Nedělá to dobré jméno restauraci, či jinému podniku, to by si měli majitelé uvědomit. Raději bych číšníka dobře zaplatila v základu a věřím, že by si své místo dobře hlídal a jo by se staral, aby se tam hostům líbilo. Ale to jsem se dostala spíš ke kvalitám služeb. Jsem určitě pro dýška, pokud jsou zasloužená, nikoliv automatická.

    30.12.2009 16:19:04

  • suwer
    suwer

    V nasich restauracich jsou, narozdil treba od USA, v cene jidla a piti zapocitany naklady na obsluhu. Hostum neplyne zadna povinnost zaplatit spropitne. Bohate staci vyslednou castku zaokrouhlit nahoru, popr. dle vlastniho uvazeni pridat. Je to vec ciste individualni a casto omylanych 10% je americky zpusob, ne nas.

    28.12.2009 15:42:14

  • jan
    jan

    druhá strana je to, že obsluha restaurací je již za svojí práci placená, proč bych jim měl přilepšovat? když dobře odvedu projekt vpráci, přijde snad šéf a dá mi 10 procent zisku firmy? ne... nemám problém v restauraci přidat dýško, dávám ho téměř vždy, ale po dovolené v Egyptě jsem vystřízlivěl když jsem ještě musel vybírat z účtu abych měl vůbec na bakšiš...třeba tlustá paní vystupovala z loďky a pětiletý kluk jí jen podal ruku , poděkovala a už nastavoval ruku a chtěl peníze a běhal za ní jakou dobu.. UBOHOST, dýško ano pokud si ho zaslouží, když chci přispět chudým či postiženým, daruji obnos charitě, to už je skoro jako na nádraží bezďák děj mi chlape dvacku...

    28.12.2009 10:37:18

    • Bořek
      Bořek

      O ocenění služby není vůbec řeč, je to spíš ubohá tradice. Dýško dávám bohužel vždycky, i když nejsem s obsluhou spokojený. Bylo by mi trapně a cítil bych se provinile. Tak dokonale v nás tahle "tradice" vyvolala pocit viny. Chudáci číšníci s malými platy by nás označili za držgrešlouny. Ze strany majitelů je to navíc kalkul a chytrý daňový únik. Nižšší základní plat + dýško do kapsy. Proč platit daně, socialní a zdravotní pjištění, když to můžou zaplatit radši ostatní a ještě nám přispějí na výplatu. Doufám, že tahle tradice jednou vymizí, ale má generace už asi bude platit trinkgeld ze zvyku...bohužel...

      28.12.2009 13:52:38

    • Tonda
      Tonda

      Správně. Nechápu proč bych já měl někomu automaticky platit za to že mě poskytl služby za které je ohodnocený mzdou. Mě taky každý spokojený zákazník firmy ve které pracuji neposílá drobný obnos za to že jsem odvedl práci na úrovni jakou zákazník automaticky očekává. Pokud jdu do restaurace na jídlo, tak automaticky počítám s tím, že jídlo bude kvalitně uvařená a obsluha bude profesionální, protože za tyto služby platím. Myslím, že by to měl být standart a spíš bychom se měly naučit vyjádřit nespokojenost s poskytnutými službami a požadovat slevu, jako na každý nepodařený výrobek. Přece platíme za kompletní servis, od uvaření jídla až po kvalitu obsluhy. Takže správně by mělo být, pokut si jako zákazník nestěžuji, tak je vše v nejlepším pořádku, personál se se mnou slušně rozloučí a pokud jsem stálým zákazníkem mohl bych dostat slevu na zboží s nímž firma obchoduje. Nechápu z jakého důvodu se v tomto odvětví podnikání postupuje podle jiných pravidel, než je obecně zažité.

      30.12.2009 00:35:28

Celkem záznamů: 18

Přidat příspěvek k článku Spropitné, ano či ne?

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.