reklama
hledat uživatel
       

Stravování v zaměstnání

Stravě v zaměstnání možná nepřikládáme příliš velký význam a na oběd se odbudeme jogurtem, nezdravou bagetou popřípadě objednanou pizzou. Když si ovšem spočítáme, že v zaměstnání strávíme nejméně 8 hodin denně, měli bychom na tuto dobu počítat se dvěma až třemi plnohodnotnými jídly.

Schválně se někdy zkusme zamyslet, jak probíhá náš den. Ráno možná nestíháme, snídani odbudeme kávou, dopoledne přečkáme, v poledne něco málo nenáročného sníme a po příchodu domů vypleníme ledničku. Z nedostatku cukru jsme během dne podráždění, večer máme výčitky, že jste se přejedli a trávicí trakt je z nepravidelného stravování značně podrážděn. Ještě hůře se organismus vyrovnává s nepravidelností pracovní doby. Pokud uvažujete o změně stravovacích návyků, začněte právě u jídelních návyků, které praktikujete v zaměstnání.

Snídaně

Snídaně by měla tvořit asi 25% denního příjmu kalorií a měla by být dokonce o pět procent vydatnější než večeře. Pro úspěšnou jízdu pracovním dnem je snídaně nejdůležitější. Mozek se nejlépe nastartuje dostatečným příjmem kvalitních tekutin a sacharidů. Navíc pokud ráno nesnídáme, nejen že se nesoustředíme na práci a budeme celé dopoledne myslet jen na oběd, ale také je vyšší pravděpodobnost, že neodoláme automatu na sladké nápoje a sušenky. Pokud víme, že ráno snídani nestíháme nebo nám brzy po ránu jídlo nedělá dobře, je dobré vzít si snídani do práce s sebou. Nepříliš sladké müsli, jogurty, jogurtové nápoje, knäckebroty, tmavé pečivo, tvarohové sýry, cottage, ovoce a zelenina spolehlivě zaženou hlad. Nakupte si potraviny do práce klidně na týden dopředu. A pokud je v práci lednice, není třeba nic řešit.

Svačina

K svačině se nejlépe hodí jakékoliv vodnaté ovoce a zelenina. Můžeme pojídat i to, co si dáváme k snídani, ovšem ve zhruba polovičním množství. Pro zahnání mlsných chutí si do šuplíku schovejte místo sladkých bonbonů a sušenek křížaly či gumové medvídky.

Oběd

Oběd je snad nejdiskutovanější téma na všech pracovištích. Ne každý má to štěstí, že pracuje ve společnosti, která má závodní jídelnu. Ještě méně z nás může za obědem mimo zdi pracoviště. Základní pravidlo však je, opustit během času oběda svůj pracovní koutek a jít si jídlo vychutnat do klidného prostředí. V opačném případě bychom mezi jednotlivými sousty zvedali telefony či odpovídali na emaily a to neudělá dobře našemu trávícímu traktu ani práci. Solventní firmy svým zaměstnancům alespoň přispívají na stravu formou stravenek, které však mnohý nemá moc šanci uplatnit. Objednávané pizzy, těstoviny a jiná jídla se časem přejí. Co s tím? Nezbude nám asi nic jiného než si nosit jídlo z domova. I nad tím však musíme přemýšlet. Dobré je jídla střídat. Někdy něco objednat, jindy si přinést zbytek večeře z předešlého dne nebo si udělat zdravý sendvič a salát. V obchodech se prodává i spousta polotovarů, jež se pouze ohřejí v mikrovlnné troubě a mohou se jíst. Není to však, až na výjimky, nic příliš zdravého. Proto raději volíme lehčí, zdravější oběd a složitější jídelní kompozice si necháme na večeři. Pokud máme možnost dojít nebo dojet si na oběd do restaurace, máme z poloviny vyhráno. Vybereme si z nabídky několika jídel, polévek a ještě si pobytem mimo pracoviště vyčistíme hlavu. I zde však číhají různé zrádnosti. Pokud nás čeká důležitá pracovní schůzka, jsou jistá jídla, kterým bychom se měli vyhnout. Česnekovou polévku raději obědváme o víkendu. Pozor si dáváme i na rajskou omáčku, neboť případné skvrny způsobené naší či číšníkovou nešikovností by nás provázely až do konce pracovní doby. Nevhodné jsou i pokrmy náročné a zdlouhavé na konzumaci, jako jsou ryby, drůbež a špagety. Že najedení pracovníci jsou produktivnější, již firmy pochopily a dopřávají svým zaměstnancům minimálně půl hodinovou přestávku na oběd. Nedávno se objevily studie, které doporučují po vydatném obědě ještě 20 minutovou relaxaci vleže. Doufejme, že se i tato invence brzy dostane do Zákoníku práce. Foto: Photos.com

Přidat příspěvek k článku Stravování v zaměstnání

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.