reklama
hledat uživatel
       

Nejsou ale ani pouhou surovinou pro kvalitní pálenku. Plody švestek jsou vhodným doplňkem pro různé diety či pro pouhé hlídání štíhlé linie, a proto by neměly chybět v žádném jídelníčku. Navíc je mnoho druhů švestek, je tedy z čeho vybírat. Existuje jich dnes více než 2 tisíce druhů ve světě.

Výživná hodnota švestek

Švestky byly považovány za velice výživné již v době starého Egypta. Našly se například jako zásoba jídla v hrobkách starých Egypťanů, aby mrtvý netrpěl hlady. A usušené švestky se skladovaly jako sladká zásoba energie nejen pro mrtvé, ale i pro dlouhé karavany obchodníků, kteří putovali také několik týdnů vyprahlou pouští v rozpáleném písku za obchodem.

Zdravý účinek švestek

Švestky byly opěvovány také mnohými básníky a lékaři pro jejich velice příznivý účinek na podrážděný žaludek. Nepatří navíc mezi kalorické bomby - 10 dkg ovoce obsahuje až 85 procent vody a má jen 210 kJ. Švestky tak snadno utiší hlad a jsou vynikající volbou při redukční dietě. Jedna sklenice švestkové šťávy zaručeně probudí k činnosti naše střeva.

Co švestky obsahují

Kromě vody, která je ve švestkách zastoupena opravdu ve velkém množství, obsahují ještě další důležité látky, které mají velice příznivý vliv na náš organismus.

  • Antokyany
  • Antokyany jsou hlavní přírodní látkou - tedy součástí barviva, které dodává švestkám nejen barvu, ale zachytí i volné radikály a tím brzdí stárnutí buněk. Je předpoklad, že také chrání před rakovinou a infarktem. Najdeme je ale také ve slupce červeného rybízu, v borůvkách nebo v červeném zelí a všude mají jiný příznivý účinek na naše zdraví.
  • Vitamín A
  • Vitamíny skupiny B
  • Právě vitamíny skupiny B pozitivně ovlivňují imunitní systém a omezují nepříznivé důsledky stresu a náladovost.
  • Rutin a kvercetin
  • Tyto dvě složky mají antioxidační účinek, snižují krevní tlak, působí příznivě při častém krvácení z nosu nebo z dásní.
  • Prvky vápník, draslík, fosfor, zinek a hořčík

Další využití švestek

Je zaručeně známé, že sušené švestky se doporučují při chronické zácpě jako přírodní projímadlo, protože jsou velmi bohaté na vlákninu. Při dlouhodobé hospitalizaci v nemocnici, při změně prostředí, při zvýšeném psychickém vypětí nebo stresu by se švestky měly v jídelníčku objevovat téměř pravidelně. Stanou se tak zárukou toho, že nenastanou žádné potíže s naším zdravím. Dokonce se také uvádí, že lidé, kteří se rádi opalují a zároveň jedí častěji sušené švestky, mají méně vrásek.

Na závěr

Proč bychom tedy nemohli dát na rady starých Egypťanů či rady znalých a zkušených a nevyzkoušeli právě to, že švestky zařadíme častěji do svých jídelníčků, abychom se cítili lépe, byli svěží a měli pocit méně zvrásnělého čela? Nebude nás to stát nic víc, než zavítat do obchodů s ovocem nebo se lépe porozhlédnout v době zrání švestek po vlastních zahradách a věnovat chvíli jejich sběru a nenechat je do zelené trávy opadat. Švestky chutnají nejlépe čerstvé, ale je možné si vytvořit zásoby také na zimu jejich usušením nebo zmražením či přípravou kompotů. Pak budeme mít pocit, že jsme pro své zdraví udělali to, co stálo za to.

Foto: Profimedia



Přidat příspěvek k článku Švestky a jejich tajemství

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.