Vaříme luštěniny

Hrách, fazole, čočka, cizrna, ale také sója, vigna (naklíčené fazole mungo) či arašídy - to jsou luštěniny, zralá semena luskovin. Luštěniny tvoří základní součást zdravého jídelníčku. Dnes vám dáme tipy k jejich správné přípravě.

Luštěniny jsou velmi výživnou a zdravou potravinou, měly by tvořit značnou část našeho jídelníčku. Jsou zdrojem bílkovin (20 - 25 %) a jejich výživová hodnota je vyšší než u obilovin, obsah sacharidů v luštěninách je až 60 %. Luštěniny jsou dobrým zdrojem vlákniny, vitamínů skupiny B a E, navíc obsahují jen velmi málo tuku.

Stravitelnost a chuť luštěnin

Luštěniny jsou známé těžší stravitelností. Je to způsobeno složenými cukry (oligosacharidy), které náš organismus neumí dobře trávit a způsobují tak nadýmání. Proto je doporučováno namáčení luštěnin, při namáčení se tyto cukry rozpustí ve vodě, a pokud vodu před vařením slijeme a nahradíme novou, stravitelnost luštěnin se zlepší. Stravitelnost luštěnin také vylepšíme, pokud necháme luštěniny klíčit. 

Dobu namáčení luštěnin lze zkrátit tím, že přebrané luštěniny přelijeme dvojnásobným množstvím vroucí vody, přikryjeme poklicí a necháme cca 2 hodiny odstát. Pak slijeme, doplníme novou vodou a vaříme doměkka. 

Luštěniny obvykle vaříme s bylinkami a kořením, hodí se například libeček, majoránka, kmín, bazalka, bobkový list, saturejka, tymián a další. Pro lepší chuť lze přidat i česnek, pórek, šalotku či jinou cibuli. 

Solení a doba varu luštěnin

Vodu, v níž luštěniny vaříme, solíme zpravidla až ke konci varu, protože solením se snižuje bobtnavost zrn a luštěniny bychom museli vařit příliš dlouho, aby dostatečně změkly. 

Doba varu luštěnin závisí na druhu luštěnin, délce namočení, velikosti a stáří luštěnin. Čočku červenou vaříme cca 15 - 20 minut bez namáčení, drobnou čočku 20 - 30 minut po hodině namáčení, čočku velkozrnnou 30 - 40 minut po 1 - 2 hodinách namáčení, celý hrách 60 minut po 8 - 12 hodinách namáčení, půlený hrách 30 minut bez namáčení, malé fazole (strakaté, bílé, červené) 60 minut po 10 - 12 hodinách namáčení, velké fazole (bílé máslové) 90 minut po 10 - 12 hodinách namáčení, sojové boby 120 - 150 minut po 16 hodinách namáčení. 

Tipy a triky k vaření luštěnin

  • při vaření si dáváme pozor také na ocet, stejně jako sůl totiž zabraňuje rychlému změknutí luštěnin
  • k luštěninám nikdy nepřidáváme při vaření jedlou sodu, v alkalickém prostředí se totiž zničí vitamíny skupiny B
  • k přípravě pokrmů z luštěnin se hodí i předvařené nebo konzervované luštěniny, usnadní nám to práci
  • uvařené luštěniny dáváme v teplém počasí vždy do lednice, jinak by nám mohly snadno zkysnout
  • luštěniny před vařením přebereme, abychom odstranili případné kamínky, poté propláchneme pod tekoucí vodou
  • luštěniny můžeme vařit v běžném hrnci, pokud máme tlakový hrnec, zkrátíme dobu varu a zvýšíme stravitelnost

Spotřeba luštěnin se v České republice pohybuje okolo 2 kg na obyvatele za rok, což není nijak vysoké číslo. Zkuste udělat něco pro své zdraví a luštěniny zařazovat do jídelníčku častěji - dají se z nich připravit samostatné hlavní chody, polévky, pomazánky, saláty, poslouží také jako zavářka na zahuštění apod. 

Recepty z luštěnin

Rychlá čočková polévka

Orlické fazole

Jednoduchá hrachová kaše

Česneková cizrna s bramborem

Foto: Pixabay.com

Článek se mi líbí (Článek se líbí 2 lidem)
Michy autor článku:

Vaříme luštěniny

Recepty: 3515


Komentáře k článku Vaříme luštěniny

Přidat příspěvek k článku Vaříme luštěniny
* Povinné pole

Píšeme jinde

  • Chcete se vyhnout rýmě a nachlazení? Pěstujte si rýmovník!

    Chcete se vyhnout rýmě a nachlazení? Pěstujte si rýmovník!

    Rána už jsou mnohdy pěkně studená a někteří z nás, především pak děti, se už v těchto dnech zase potýkají s rýmou. Rýma dokáže být hodně nepříjemná, komu by se nelíbilo mít od ní aspoň jeden rok pokoj? Možná víme, jak na to. Už jste slyšeli o léčivé rostlince lidově zvané rýmovník? Ta se prý dokáže s rýmou pěkně vypořádat a vám od ní pomoci. Pojďme se tedy seznámit!

  • Dýně - posílí imunitu v boji proti infekcím

    Dýně - posílí imunitu v boji proti infekcím

    Rádi si v těchto dnech zdobíte zahrádku, terasu nebo balkon pestrobarevnými a různě velikými dýněmi? A jak by také ne, je přece jejich čas a jako podzimní dekorace jsou nepřekonatelné. Už také víme, že dýně je nadmíru zdravá zelenina a pomůže nám dokonce i s hubnutím.




přidat nový recept