reklama
hledat uživatel
       

Vitamín B1 (thiamin)

Vitamín B1 se zařazuje do skupiny mezi takzvané psychovitamíny.

Psychovitamíny jsou velmi účinné v oblasti nervů, kde rozvíjí svojí účinnost.

Ze studií různých fakult, přišla neobvyklá zpráva, že při podávání vitamínu B1 (thiaminu) v určitých dávkách utišuje bolesti hlavy, pomáhá při depresích, migrénách a uklidňuje. V určitých zemích v Severní Americe (například USA) je vitamín B1 (thiamin) nasazen při bolestech hlavy a bolestí nervového původu, i když to ještě není z cela prozkoumáno je tato velmi životně důležitá látka nahrazena místo prášků.

Jak poznáme, že máme nedostatek vitamínu B1 (thiaminu) v těle?

  • Nedostatek vitamínu B1 (thiaminu) se projevuje občasným, až velmi častým brněním nebo mravenčením v rukách a hlavně v nohách.

  • Jde-li na vás únava, kterou nemůžete sami vysvětlit.

  • Trápí vás nechuť k jídlu.

  • U některých lidí se nedostatek projevuje i dopolední nebo podvečerní nervozitou.

  • Častým průjmem, který se může projevovat střídavě.

  • Zácpou, která může trvat jeden, dva i více dnů.

Máte-li jednu, nebo i více potíží z těchto variant, je vaše tělo málo zásobováno vitamínem B1 (thiamin) a mělo by se to co nejrychleji napravit.

Jestli netrpíte ani jednou z těchto variant, nemusíte mít strach, ale naopak můžete se radovat a ani nemusíte příjem vitamínu B1 (thiamin) zvyšovat.

Co způsobuje nedostatek vitamínu B1?

 Potřeba vitamínu B1 je přibližně asi 1,5 mg, která by měla pokrýt dávku za celý den. Asi nejlepším zdrojem thiaminu jsou uzeniny a maso. Nevýhodou je, že tato životně důležitá látka je v masu a uzeninách závislá na fosfáty, které se musí štěpit enzymy. Narozdíl od rostlinných vitamínů B1, jsou pro organismus ihned v té nejčistější formě a hlavně k okamžité potřebě (konzumaci).

K nejčastějším prvním příznakům nedostatku vitamínu B1 (thiaminu) jsou agresivita, poruchy spánku, nesoustředěnost, nechutenství k jídlu, poruchy střevní (zácpa, průjem se projevují i střídavě), žaludeční poruchy, brnění a mravenčení v nohou a rukou, depresivní nálady, migrény.

Obsažení vitamínu B1 (thiaminu) ve 100 g potravin

  • Pšeničné klíčky - 2 015 mikrogramů.

  • Ořechy para - 1 000 mikrogramů.

  • Slunečnicová semínka - 1 950 mikrogramů.

  • Žitné klíčky - 1 000 mikrogramů.

  • Sojové boby - 1 000 mikrogramů.

  • Mák - 900 mikrogramů.

  • Arašídy - 920 mikrogramů.

  • Vepřové maso - 920 mikrogramů.

  • Hrách - 790 mikrogramů.

  • Šunka vařená - 650 mikrogramů.

  • Ovesné vločky - 600 mikrogramů.

  • Mouka - 590 mikrogramů.

  • Cuketa - 500 mikrogramů.

Foto: Profimedia



Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 2
  • Janka
    Janka

    Strata vahy

    Mam nedostatok vitaminov skupiny B a to aĹž 80 percent ,samozrejme aj inych.Jem ich ako sa da ,ale mam pocit,Ĺže moj organizmus nie je schopny ich vychytat,akoby ,len presli cez moj Ĺžaludok bez toho ,aby nieco ostalo.takto je to uĹž par rokov a lekari nevedia niÄ? pomoct.Prosim Vas,ked nieco by ste vedali poradit,bola by som za kaĹždu radu vdaÄ?nĂĄ.Dakujem Lucka

    02.05.2010 18:01:11

  • mamky
    mamky

    Beru ho večer, netušila jsem, že je v masu ...:-)

    31.08.2009 11:59:23

Celkem záznamů: 2

Přidat příspěvek k článku Vitamín B1 (thiamin)

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.