reklama
hledat uživatel
       
Tento vitamín je velice důležitý jak pro funkci jater, tak i pro sítnici. Riboflavin se podílí na enzymatické činnosti, zasahující do redukčně oxidačních procesů buněk. Riboflavin, jinak nazvaný B2, sehrává důležitou roli v látkové výměně proteinů a tuků tím, že dodává vodík. Zároveň riboflavin slouží k tvorbě některých enzymů a přeměňuje se ve dva koenzymy, velmi účinné v játrech. Riboflavin byl nejdříve pojmenován jako "enzym antická žluť", protože byla domněnka, že způsobuje zabarvení mléka.

Nedostatek vitamínu B2 v těle

Nepřítomnost riboflavinu blokuje tvorbu nových buněčných tkání. Samozřejmostí je, že nedostatek vitaminu v těle může způsobit vážné poruchy jater. Nedostatek riboflavinu se rovněž může na začátku projevovat zarudnutím očí, později záněty spojivek, přecházejícími do očních katarů sliznice. Další zajímavé případy jsou signalizovány z výzkumů nedostatku B2 na dobrovolnících, kterým byla podávána strava, zbavená riboflavinu. Postupně u těchto lidí vznikali poruchy osobnosti, které vedly až na pokraj vlastních psychických nemocí. Lidé nervózní a s poruchami zažívání nebo trpícími depresemi potřebuji dodatkové dávky riboflavinu. Nedostatek vitaminu taky může způsobovat rovněž mastnou pleť a také mastné vlasy. Na rozdíl od jiných vitamínů je nedostatek riboflavinu obtížně stanovitelný. Jeho příznaky nejsou evidentní až na výjimky, což jsou bolavé a rozpraskané koutky úst, příliš bledé nebo příliš rudé rty a šupinaté vyrážky na nose a bradě.

Co riboflavinu škodí?

Světlo je jedním z nepřátel riboflavinu, především ultrafialové paprsky. Tak jako vitamín B2 a většina ze skupiny B i tento je narušován alkoholem, antikoncepčními tabletami s obsahem estrogenu a léky obsahující síru.

Dávkování

Denní dávka u zdravého člověka se pohybuje v rozmezí 1,2 - 1,7 mg. U riboflavinu nejsou známé toxické účinky. Tělo si vezme jen potřebné množství a zbytek vyloučí. U každého jedince je dávkováni různé. U dětí to je v rozmezí 0,8 - 1,2 mg.

Pokrmy s obsahem B2

Dobrým zdrojem vitamínu B2 jsou kvasnice, játra a ledviny. Dále je obsažen i v mléce, ve vejcích, ve vepřovém a hovězím masu. Také jen najdeme v rybách, v tvarohu, v kakau nebo slunečnicových semínkách. Také v hlávkovém zelí, fazolích, brokolici a hrášku. V potravinářství se značí pod kódem E 101.

K čemu riboflavin slouží:

  • je rozpustný ve vodě
  • podporuje tvorbu nových buněk
  • léčí bolavé koutky úst
  • chrání rohovku oka
  • podporuje jasnější vidění
  • podporuje dobru funkci jater
  • pomáhá při látkové výměně tuků a bílkovin
  • zabraňuje očním katarům
  • pomáhá léčit anémii
  • léčí psychické poruchy
  • zabraňuje maštění vlasů a pokožky
Tento vitamín nejlépe působí jako komplex vitamínů B, především s vitamínem B6. Společně dobře funguje s vitamínem C. Jestliže máme jít k odběru moči, není dobré riboflavin brát, jelikož zabarvuje moč. Diabetici nebo lidé, kteří trpí vředovým onemocněním, je vhodné se poradit se svým lékařem dřív než začnete užívat vitamín B2 dlouhodobě. Foto: Profimedia.cz

autor Jovi

Přidejte komentář




Komentáře k článku

Celkový počet komentářů: 2
  • Milena
    Milena

    Způsobila jsem si úbytek B2 redukční dietou, kdy jsem sice za 3 měsíce zhubla 6 kg.. ale nyní pociťuji příznaky nedostatku B2 /praskání koutků úst, pálení rtů, světloplachost/..jím většinou zeleninu a ovce, kuřecí prsa, jogurt..vše v malém množství...to co obsahuje B2 skoro vůbec..jak jsem se teď dočetla. Týden užívám Riboflavin a určitě zařadím do jídelníčku potaviny, které doporučujete. Nedostatek B2 pociťuji jako velké znepříjemnění života.

    23.04.2008 17:16:32

    • ŠárkaZ
      ŠárkaZ

      Já osobně jsem z držení diet už ,,vyléčená,, . A když už tak, raději pod dohledem lékaře odborníka. Osobně uznávám 5x denně jíst a hlavně střídmě. Rad jak držet diety je strašně hodně. Můj táta říkával ,, Jez když ti chutná, když nechceš jíst nejez " Taky říkám, že může přijít doba, kdy nemoc nás skolí a pak ani dietu nemusíme držet. Ještě jednou STŘÍDMOST V JÍDLE. Hezký den.

      24.04.2008 10:13:34

Celkem záznamů: 2

Přidat příspěvek k článku Vitamín B2, riboflavin

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.