reklama
hledat uživatel
       

Mořští živočichové z nutričního hlediska

Když si dopřejeme rybu, nejlépe mořskou a s vysokým obsahem bílkovin, zásobíme tělo zdravím. Cenné látky, které z většiny dostatečně nedoplníme jinak než potravinovými doplňky, jsou pro přímořské národy zárukou dlouhověkosti. I na náš talíř by se mořské ryby a plody měly dostávat minimálně jednou týdně, přestože jsou náročnější na naši peněženku.

Minerály v rybách i plodech moře

  • jód
  • železo
  • selen
  • draslík
  • vápník
  • fosfor

Vitamíny z mořských živočichů

  • vitamíny skupiny B
  • vitamín A
  • vitamín H (biotin)

Vápník je obsažen i v rybách konzervovaných, vitamín A obsahují tresčí játra, která seženeme třeba nakládaná v rostlinném oleji, a některé tučnější ryby. Ryby s vysokým podílem tuku jsou bohaté i na omega-3 nenasycené mastné kyseliny.

Která ryba nebo mořský plod je nej?

V mrazících boxech nebo na pultech s čerstvými rybami a mořskými je nabídka opravdu široká. V čele "elitních" ryb je losos, platýz, krevety, humři, ústřice a mušle. K nejvýživnějším řadíme ryby z chladných vod, ale i tak existují mezi jednotlivými kusy rozdíly v obsahu tuku či bílkovin.

Nejkaloričtější ryby a plody moře na 100 g

Tuňák a makrela (149 kcal), losos (146 kcal), mečoun (130 kcal), halibut (115 kcal), krab (100 kcal).

Nejméně kalorické ryby a plody moře na 100 g

Kalamáry (92 kcal), treska (82 kcal), humr a krevety (80 kcal), mlži (50 kcal).

Na co je třeba dát pozor při konzumaci mořských živočichů

Konzumace ryb a plodů z moře přináší i svá rizika. Pozor je třeba dávat při alergiích a citlivosti některých orgánů. Vzhledem k vysokému obsahu bílkovin, dochází ke zvýšení purinů ve stravě, což pro jedince s onemocněním ledvin může vést až ke tvorbě krystalků kyseliny močové. Nadměrné požívání může některým osobám zvýšit cholesterol (kalamáry, či krevety). Nicméně zdravému člověku konzumace jen prospěje, ostatní si jen uhlídají snězené množství.

Při zánětech kůže opatrně s jódem

Velké množství jódu ve stravě mohou vyvolat kožní změny v podobě zánětlivého akné. Kdo jí mnoho ryb a mořských řas (i preparátů s jejich obsahem) měl by zkusit jejich vysazení nebo ubrání množství a pozorovat, zda právě obsah jódu ve stravě není příčinou vřídků na kůži. 

Foto: Pixmac.cz

Přidat příspěvek k článku Vitamíny z mořských plodů a ryb

Kliknutím na tlačítko Přidej příspěvek berete na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů najdete ZDE.